Řemeslo na vlastní nohy, aneb dokonalost ručně šitých bot

V čase, kdy tradiční řemesla jen pomalu chytají druhý dech, přichází obuvnická dílna Švienty s nabídkou anatomicky padnoucích a střihově různorodých luxusních bot



„Luxusní boty šité na míru tradičními technikami z pravé kůže jsou nesmrtelné a při kvalitní údržbě vydrží až dvacet let. Od doby středověku navíc nikdy nebyl vymyšlen způsob, jak udělat botu lépe než ji vsadit do rámu,“ vysvětluje nadšeně Pavel Švienty, zatímco jeho kolega a spoluzakladatel obuvnické společnosti Ondřej Zahradník přikyvuje.

Ty seš z budoucnosti!

„Poprvé jsme se potkali na festivalu masek,“ vypráví Ondřej, „byli jsme oblečení jako superhrdinové, najednou se dav rozestoupil a Pavel zařval: To je hustý! Ty seš z budoucnosti, jaký to tam je? Potom jsme se náhodou potkali v hospodě.“

Několikaleté kamarádství přerostlo v nabídku společného podnikání. „Asi po pěti letech za mnou přišel Ondra s tím, že to, co dělám, je dobré a má to potenciál,“ vysvětluje Pavel, který ve dvojici zastupuje řemeslnou sílu a je zodpovědný za výrobu bot i za chod dílny čítající v současnosti dva zaměstnance.

„Každý je dobrý na něco. Ondra se zabývá obchodem a marketingem, já výrobou,“ dodává. „Moje výhoda byla, že otec podniká a měl prostory, které se v té době uvolnily,“ dodává Ondřej, „a tak jsme se přesunuli do nové dílny. Obchody a výroba se rozjížděly zlehounka.“

Pavel vzpomíná: „Začalo to jednou zakázkou. Nakoupil se na ni materiál. Vybavení dílny jsem měl svoje. Já bych se i bál půjčit si statisíce a zadlužit se. Lepší je dostávat se po malých krocích na vyšší úroveň.“

To se také stalo. Množství zakázek firmy Švienty stoupá a o zlepšujícím se povědomí zákazníků o kvalitě luxusní obuvi svědčí téměř nulová investice vložená do reklamy. „Dali jsme to na internet a půl roku trvalo, než naše stránky vyhledávače zpracovaly. Potom se to rozjelo. Výhoda byla, že jsme nemuseli dávat jedinou korunu do propagace. Lidi nás oslovují sami,“ říká Pavel Švienty. Poptávka po kvalitně odvedené ševcovské práci je vysoká.

Mistr dělá mistra

Švienty nabízí dva druhy ručně šitých bot. Hlavním produktem jsou luxusní rámové boty s kompletním zákaznickým servisem, druhou variantu poté představuje levnější a technicky méně náročná, ale oproti lepené konfekci přesto kvalitativně hodnotnější obuv.

Každý druh si žádá jiné technické zpracování, což je doménou Pavla Švientyho, který začal s ručním šitím z kůže v době, kdy se věnoval historickému šermu.

„Začal jsem si pro sebe dělat kožené věci ke kostýmu. Měl jsem kamaráda, který skrze historický šerm vyráběl boty a potom přešel na civilní obuv. Domluvil jsem se s ním, jestli by mě to nenaučil. Měl jsem štěstí na učitele. Tohle se naučíte totiž jenom u mistra.

Mými mistry byli například Radek Zachariáš nebo Erik Martin Lawart. Ševci jako takoví u nás prakticky nejsou, jenom pár jedinců samouků. Učil jsem se taky podle knížek, videí na internetu, zkoušel jsem šít a získával zpětnou vazbu. Technologie je známá, protože ve světě se tak šije. U nás rodinné ševcovské podniky vymizely za Bati,“ vysvětluje Pavel, jemuž se inspirací staly například pohorky z doby první republiky objevené u tchána. 

Podle jeho slov není třeba vymýšlet něco jiného, neboť tradiční technika všití boty do rámu, zaručující stoprocentní odolnost vůči vodě, je nepřekonatelná. Návrat Švienty k osvědčeným technikám představuje návrat ke kvalitě ve výrobě bot u nás. Preciznost vyžaduje Pavel také od svých zaměstnanců, které sám vyučil ševcovskému řemeslu.

Zákazník, náš pán

Důležité podle Ondřeje je to, že si ve firmě Švienty vyrábějí většinu komponent pro boty sami: „Zákazník si může vymyslet úplně cokoli. Můžeme mu vyrobit takový střih, který v obchodě nedostane, to je gros zakázkové výroby.“ Současně však upozorňuje, že „klient, který není zvyklý, má představu, že bota bude vyrobena maximálně do měsíce, ale není možné dělat boty třeba pro 40 lidí naráz“.

Výroba jednoho páru trvá dva až tři týdny, podle zvolených komponentů. „My se se zákazníkem musíme minimálně třikrát sejít. Poprvé, když se domluvíme a změříme proporce chodidla. Podruhé následuje zkušební bota, kdy se klient projde a řekne svoje stanovisko. Potom v tom musí čtrnáct dní chodit, protože všechno za pět minut nezjistíte, kde vás co tlačí. Po ukončení této zkoušky se sejdeme potřetí,“ vypočítává Pavel čas strávený mimo dílnu. 

Každá další zkouška je den navíc, tomu na počátku předchází výběr kopyta, které co nejpřesněji kopíruje nohu klienta. Celkový čas od prvotního setkání až po předání bot vychází na půl roku. Jeden luxusní pár vyjde na 29 tisíc korun, v jeho ceně jsou zahrnuty také napínáky a kvalitní francouzský krém. Pokud dbá zákazník na pravidelnou údržbu, po výměně sešlapané podrážky vydrží rámové boty několik let.

Tradice i novoty

„Změřit zákazníka je boj, lidské ruce nejsou tak přesné jako laser,“ odhaluje úskalí ševcovské práce Ondřej. Protože nové technologie přinášejí možnost, jak zkvalitnit zákaznický servis, začali v obuvnické firmě Švienty používat 3D tiskárnu pro získání co nejpřesnějších údajů o klientově chodidle.

Pavel však namítá: „Švec si klasicky na papír obkreslí nohu a změří ji. To budeme dělat pořád, je to důležitý faktor. Ale tohle jsme k tomu chtěli přidat, aby to bylo ještě přesnější.“

Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Ilona Podivínská. Foto: Hynek Glos.

Doporučujeme