Vlak vyjel z Bukurešti na první zkušební jízdu bez cestujících do Brašova v sobotu 9. listopadu a provedl zkoušky nezbytné pro komerční využití. Testování pokračovalo i následující den, kdy na stejné trase vlak vzdoroval prvnímu letošnímu sněhu.
Testy budou probíhat po dobu 10 dnů na dvou hlavních trasách: Bukurešť-Brašov a Bukurešť-Konstanta. „Pokud vše půjde dobře, bude 20. listopadu uveden do provozu s cestujícími. Jízdenky by měly být v prodeji od tohoto týdne,“ uvedl prezident ARF Ștefan Roșeanu.
ExportMag.cz: Odkaz Bati žije, exportéři zavádějí jeho systém vedení firmy
Nový vlak bude provozovat společnost CFR Călători a bude obsluhovat trasu Bukurešť – Brašov. „V současné době je v různých fázích pořizování 161 nových vlakových souprav, které jsou financovány z různých zdrojů, ať už mluvíme o Operačním programu, Národním plánu obnovy a odolnosti (PNRR) nebo Modernizačním fondu. Tyto vlaky začínají přijíždět,“ uvedl ministr dopravy Sorin Grindeanu.
Úřad ARF si prostřednictvím kupní smlouvy podepsané v březnu 2022 objednal 37 elektrických dálkových meziregionálních vlakových souprav od italské divize francouzského nadnárodního výrobce kolejových vozidel Alstom. První elektrický vlak Alstom Coradia Stream z této várky dorazil do Rumunska 4. prosince 2023, a od té doby se testuje, zatímco harmonogram dodávek zbývajících 36 elektrických vlakových souprav RE-IR se zpozdil.
Celková hodnota zakázky, včetně služeb údržby na 15 let, činí 2,42 miliardy lei (486,4 milionu eur) bez DPH. Vlaky pro ARF byly vyrobeny v Polsku. Rumunská vláda zároveň usiluje o modernizaci přibližně 2 200 kilometrů železnic.
Společnost Alstom 23. dubna oznámila, že v Bukurešti dokončila nový závod na údržbu elektrických kolejových vozidel. Podle společnosti je depo Grivita prvním zřízeným depem v Rumunsku určeným pro údržbu a testování elektrických vlaků a lokomotiv.