Růst japonského trhu s mraženými potravinami se nezastavil ani v roce 2021

Nástup koronaviru a s ním spojená omezení v otevíracích dobách a nízká ochota stravovat se v gastro podnicích vedly v roce 2020 k 18,5% růstu trhu s mraženými potravinami pro koncové zákazníky. Tento trend se pak nezastavil ani v roce 2021, kdy podle prvních odhadů zaznamenal 2-3procentní růst.

Otřesy způsobené globální pandemií se nevyhnuly ani japonskému trhu s mraženými potravinami a rok 2020 je v oborových kruzích často označován jako rok velkého obratu.

Žena nakupuje potraviny, Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie

Zatímco trh s mraženými potravinami pro gastro sektor dle Japan Frozen Food Association poklesl o 14,1 % na 327 miliard jenů, hodnota mražených potravin pro koncové zákazníky vyrobená japonskými členy asociace se vyšvihla o 18,5 % na rekordních 374miliard jenů. Asociace navíc ve svých statistikách nezohledňuje importované zboží, reálná velikost trhu tak je ještě o něco vyšší.

Na zájem o mražené potraviny reaguje čím dál více výrobců

Navzdory předpokladům expertů, kteří v druhém roce pandemie očekávali postupný návrat zákazníků do restaurací a s ním spojené slábnutí zájmu o mražené potraviny, se růst trhu nezastavil ani vloni. S novými výrobky mířícími ke koncovým zákazníkům navíc nepřicházejí pouze tradiční výrobci. 

Revoluce proti plastům. Startup Refork vyvinul rozložitelné příbory

Svou nabídku pod privátními značkami výrazně rozšířily všechny hlavní řetězce potravin konbini a mražený sortiment zcela nově představila i síť prodejen se spotřebním zbožím MUJI. Na trend se snaží reagovat i gastro podniky a maloprodejci, k dostání jsou tak nejen mražená jídla připravená ve vyhlášených restauracích, ale i např. pečivo z lokálních pekáren.

Výrobci se navíc předhánějí ve zdokonalování mrazících technologií a uvádění inovativních produktů na trh. Koncem ledna např. získal mediální pozornost nový výrobek představený pro nastávající letní sezónu od Nichirei Corporation – studené nudle čúka soba, které jsou vychlazené a připravené k okamžité konzumaci po rozmražení v mikrovlnné troubě.

Distribuční kanál pro české exportéry

Přítomnost silných domácích hráčů a rozmach privátních brandů se sice výrazně podepisují na výrazně obtížné proniknutelnosti na trh pro zahraniční výrobce, i tak ale existují způsoby a distribuční kanály, jak své produkty japonským spotřebitelům nabídnout. V roce 2016 tak např. malo a velkoobchodní gigant AEON založil dceřinou společnost AEONSAVEUR, jež se specializuje na prodej francouzského mraženého zboží (v současnosti provozuje 16 kamenných prodejen).

Nejjednodušší cestu na pulty japonských obchodů představuje síť supermarketů Gyomu Super provozovanou společností Kobe Bussan. Řetězec, jenž primárně nabízí potraviny za discountové ceny, totiž svou nabídku obzvláštňuje i napřímo dováženými a v jiných japonských prodejnách nedostupnými potravinami od zahraničních výrobců. V sortimentu mraženého zboží Gyomu Super, tak v současnosti lze naleznout zboží nejen z Austrálie či USA, ale i z evropských zemí – Belgie, Litvy, Španělska či Itálie.


Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře agentur CzechTrade a CzechInvest Japonsko.
Zdroj: Japan Frozen Food Association, Nikkei

• Témata: Ekonomika ve světě
• Oblasti podnikání: Maloobchod | Obchod | Potravinářský průmysl
• Teritorium: Asie | Japonsko | Zahraničí