Těsně pod polárním kruhem vyrábí velká továrna společnosti Northvolt AB baterie pro elektromobily pro největší evropské výrobce automobilů. Na západním pobřeží Švédska vyrábí společnost Heart Aerospace AB elektrické letadlo, které si objednaly společnosti United Airlines a Air Canada. A ve Stockholmu vyvinul startup X Shore AB člun na baterie za 99 000 dolarů, který podle něj předznamenává budoucnost pro rekreační plavbu.
Díky těmto a desítkám dalších společností je Švédsko prosperujícím centrem ekologičtějších inovací v dopravě s nejvyššími investicemi do technologií na obyvatele v Evropě. Kvalifikovaná pracovní síla, dostatek investičního kapitálu pro projekty v oblasti klimatu a dostatečné zásoby obnovitelné energie pomohly této zemi stát se lídrem v oblasti startupů v oblasti čistých technologií.
Anders Forslund, výkonný ředitel společnosti Heart, řekl: „Před několika lety jsme měli pouze starší společnosti. Nyní máme ekosystém startupů, které posouvají zavedené společnosti kupředu.“ Společnost Heart plánuje zřídit továrnu na letišti nedaleko Göteborgu. Má více než 230 objednávek od tří leteckých společností na 30místné bateriové letadlo, které chce začít dodávat do roku 2028.
Jaké nové typy letounů nabízejí tuzemští výrobci?
Společnost H2 Green Steel v červenci získala povolení k výstavbě hutě za 4 miliardy dolarů využívající elektřinu z obnovitelných zdrojů ve městě Boden na severu země v rámci snahy o dekarbonizaci jednoho z energeticky nejnáročnějších průmyslových odvětví na světě.
Christian Levin, výkonný ředitel výrobce nákladních automobilů Scania, který usiluje o elektrifikaci svých modelových řad, uvádí: „Švédsko se stává Silicon Valley pro udržitelná řešení. Už nemusíme utíkat do Asie.“
Největším z nováčků je společnost Northvolt, která dává Evropě nejlepší šanci prolomit nadvládu dodavatelů baterií, jako jsou čínská CATL, japonský Panasonic a jihokorejská LG Chem. Od svého založení před šesti lety dvojicí bývalých manažerů společnosti Tesla Inc. získala společnost Northvolt téměř 8 miliard dolarů od desítek investorů, včetně Goldman Sachs Group Inc. a Volkswagen AG.
S významnými výrobci automobilů podepsala smlouvy v hodnotě 55 miliard dolarů a v květnu zahájila komerční dodávky ze své továrny ve Skelleftea. Společnost doufá, že do roku 2026 bude mít 4000 zaměstnanců, kteří budou ročně vyrábět tolik článků, že budou pohánět 1 milion automobilů, a má rozpracované další dvě továrny, jednu poblíž Göteborgu a druhou v severním Německu
Úspěch Švédska pomáhá podporovat růst v sousedních zemích. Norská společnost Freyr Battery SA staví továrnu na výrobu článků v subarktické oblasti Mo i Rana a zvažuje výstavbu závodů ve Finsku a USA. Na Islandu společnost Carbfix vstřikuje oxid uhličitý hluboko pod zem, kde se mění v kámen. A dánská společnost Everfuel A/S buduje síť ekologických vodíkových čerpacích stanic v celém regionu.
Rozvoj elektromobilit a výroby baterií na severu Evropy je i příležitostí pro subdodávky ze střední Evropy. Českým exportérům je připravena pomoci v jejich aktivitách zahraniční kancelář CzechTrade ve Stockholmu s působností i pro Norsko, Dánsko a Finsko.