Jedním z nástrojů Programu bude i finanční dotace určená na nákup nového automobilu namísto vozu se starým dieselovým motorem. Srbská vláda na realizaci Programu vyčlenila 2,6 miliardy eur, přičemž na položku obnovy autoparku je počítáno 102 milionů eur.
Dotace bude činit 2100 eur v případě nákupu nového osobního automobilu, 2500 eur v případě koupě lehkého užitkového vozu (do 12 tun celkové hmotnosti) a 2900 eur na pořízení nového autobusu.
Tyto prostředky bude moci využít každý, kdo se rozhodne pro nákup nového, nebo ojetého automobilu, který splňuje emisní normu EURO 6. Vláda v Bělehradě si od tohoto kroku slibuje výrazně snížení emisí CO2 a mikročástic prachu, jež se v ovzduší v Srbsku vyskytují v nadlimitních hodnotách.
Exportní aliance? Staví vzorové chytré město, šíří slávu českého piva
Konkrétní mechanismus výkupu starých neekologických vozů a vyplácení dotací na pořízení novějších navrhne v následujících týdnech srbská Agentura pro bezpečnost silničního provozu v součinnosti s Ministerstvem výstavby, dopravy a infrastruktury a Ministerstvem životního prostředí.
Podle Dragana Škrnjiće, předsedy organizace Eko klub Srbsko, zůstává tato země jedinou v regionu, do které je stále povolen dovoz automobilů s emisní normou EURO 3. Albánie, Bosna a Hercegovina, Severní Makedonie i Černá Hora vyžadují vozy splňující minimálně EURO 5. Do Srbska se přitom ročně doveze až 120 000 ojetých vozů, které v EU již nesplňují minimální nároky na emisní limity.