Švédsko si podmanilo herní svět

Největším švédským kulturním exportem v dnešní době již nejsou hudební hvězdy jako Abba anebo Roxette, ale videohry – odvětví, které se stalo tak úspěšným, že nyní soupeří s tradičními exportními pilíři, kterým jsou dodávky železné rudy a papíru.

Švédsko je jedním z leaderů trhu s herním byznysem. Valheim, hra na přežití s ​​vikingskou tematikou, se proslavila jako poslední. Od jejího vydání minulý měsíc se prodalo pět milionů kopií. Hra sleduje dlouhou řadu globálních úspěchů, jako jsou Minecraft, Candy Crush Saga, a kriticky uznávané umělecké hry jako Unravel, které katapultovaly Švédsko do naprosté špičky herního světa.

Americké a japonské společnosti dominují na světové herní scéně, ale Švédsko si drží velkou úroveň na malou zemi s 10 miliony obyvatel. Podle prosincové zprávy švédského herního průmyslu utržili herní tvůrci v zemi v roce 2019 celkem 2,32 miliardy eur (2,77 miliardy dolarů), což je o 24 procent více než v předchozím roce. Očekává se, že v roce 2020 budou čísla ještě vyšší, protože lidé trávili více času před svými obrazovkami, když je virová omezení omezila na jejich domovy.

Počet švédských herních společností se od roku 2014 zdvojnásobil, v roce 2019 dosáhl trh 435 firem a zaměstnával více než 9000 lidí. Pokud jde o příjmy, největšími švédskými herními společnostmi byli vývojář hry Minecraft Mojang, vydavatel Embracer Group, a King, tvůrce populární mobilní hry Candy Crush.

Několik švédských úspěšných studií bylo koupeno americkými monstry. Electronic Arts koupilo DICE, vývojáře série Battlefield, v roce 2006. Švédská společnost Embracer Group se však v posledních letech věnuje vlastní akvizici. Po převzetí vývojářského zařízení Gearbox od společnosti Borderlands společnost Embracer v únoru uvedla, že její tržní kapitalizace překonala hranici francouzského Ubisoftu a stala se tak nejcennější herní společností v Evropě.

Jak začal boom Stejně jako u jiných švédských příběhů o digitálním úspěchu – jako je hudební streamingový gigant Spotify – mnoho analytiků poukazuje na přijetí švédské domácí počítačové reformy. Parlament schválil reformu v roce 1997 a umožnil daňové výhody, které Švédům umožnily pronajmout si počítač prostřednictvím svého zaměstnavatele, čímž se počítače ve švédských domácnostech začaly brzy rozvíjet.

Per Strömbäck, mluvčí švédského herního průmyslu, řekl agentuře AFP, že domácí počítače rozhodně měly dopad, ale skutečné kořeny švédské scény sahají do „studentských pokojů 80. let. „Je to o generaci, která se naučila programovat na Commodore 64s, a naučila se vytvářet hry hraním Dragons and Demons,“ řekl Strömbäck. Dragons and Demons je švédská hra podobná Dungeons and Dragons. Většina velkých švédských studií byla založena lidmi narozenými v 70. letech, řekl.

Další klíčovou událostí pro švédské tvůrce her bylo zhroucení bubliny „dot-com“ v roce 2000, poznamenal. Herní studia existovala ve Švédsku v 90. letech, ale byla většinou zaměřena na vzdělávací hry ve švédštině a byla zničena, když investiční kapitál vyschl. Z těchto popelů však vyrostla nová generace studií, která se místo toho zaměřila na mezinárodní trh. „Základem úspěchu v exportu byl přesun zaměření ze švédského trhu na globální,“ uvedl Strömbäck.

Indie hity Mnoho švédských videoherních studií nyní vyvíjí hry s přemrštěnými rozpočty srovnatelnými s hollywoodskými filmy, často nazývanými AAA tituly. Ale několik začalo jako malé nezávislé týmy nebo nezávislá studia, která vyvinula překvapivé hity. Jedním z takových příkladů jsou Frictional Games se sídlem v jižním městě Helsingborgu, které mělo jen několik zaměstnanců, když jeho hra Amnesia: The Dark Descent měla v roce 2010 nečekaný úspěch.

Tento zásah také pomohl proslavit dnes velmi populární osobnost YouTube a kolegu Švéda PewDiePieho, když se jeho děsivé reakce na hororovou hru staly virálními. Markus Persson, také známý jako Notch, sám vytvořil originální Minecraft, který se stal globálním fenoménem a byl v roce 2014 prodán společně s Mojangem společnosti Microsoft za 2,5 miliardy dolarů.

Dobré příležitosti v oblasti ICT a vývoje software se naskýtají ve Švédsku i pro poskytovatele těchto služeb z České republiky. Při exportních snahách českých vývozců do Skandinávie je připravena pomoci na individuální bázi zahraniční kancelář CzechTrade se sídlem ve Stockholmu.

Připravil kolektiv pracovníků CzechTrade Skandinávie se sídlem ve švédském Stockholmu.
S využitím zdroje: zpravodajský server The Local

Pravidelné novinky e-mailem