Covid-19 a elektromobily přeformují thajský automobilový průmysl

Propad automobilové výroby v důsledku boje s pandemií covid-19 urychlí rozvoj e-mobility v Thajsku. Ohroženo je však až několik set zaměstnanců ve výrobě automobilových komponentů, které již nebudou potřeba pro elektromobily.

Pandemie covid-19 urychluje změny v thajském automobilovém průmyslu, páteři automobilového odvětví v Jihovýchodní Asii, když uzavírání výrobních závodů přispívá k posunu směrem k elektromobilům. Tento vývoj však s sebou nese hrozbu pro stovky výrobců automobilových komponentů, protože pro výrobu elektromobilu je potřeba pouze 10 % až 20 % součástek používaných při výrobě automobilů se spalovacími motory.

Výrobci komponentů se proto snaží proniknout do dalších odvětví, jako jsou lékařská zařízení a přístroje, kde mohou dobře využít své zkušenosti a pracovní síly. Tento trend pravděpodobně přetvoří druhou největší ekonomiku Jihovýchodní Asie, až pomine současná pandemie.

Celková výroba automobilů během prvního pololetí 2020 poklesla oproti loňskému roku o 43 % na 606 tisíc vozů a Federace thajského průmyslu očekává, že letošní výroba dosáhne 1,3 až 1,4 mil. jednotek, oproti 2 milionům v roce 2019. Podle IHS Markit spadne výroba téměř o polovinu na 1,14 mil. vozů.

Thajský automobilový průmysl zaměstnává 900 tisíc pracovníků a odhaduje se, že až třetina by mohla přijít o práci, pokud se výrobci automobilových komponentů nestačí adaptovat a uchytit se v jiných výrobních odvětvích. Zatím v důsledku pandemie propustili 20 tisíc zaměstnanců, do konce roku jich však může být až 100 tisíc.

Výhledy pro elektromobily jsou však veselejší. Podle Mezinárodní energetické agentury vzrostou globální prodeje v letošním roce o 6 % na 2,3 milionu elektromobilů a do roku 2030 dosáhnou 45 milionů. Ještě předtím, než udeřil nový koronavirus, thajští výrobci automobilových komponentů se již začínali připravovat na nástup e-mobility, povzbuzeni úspěchy průkopníků jako je Tesla Inc. Elona Muska.

V březnu letošního roku thajská vláda stanovila cíl dosáhnout 30% podílu elektromobilů na automobilovém průmyslu do roku 2030, což představuje 750 tisíc vozů. Výroba má být zpočátku určena především pro domácí spotřebu, aby se snížilo znečištění ovzduší. E-mobilita již přivábila do Thajska řadu významných investic.

Honda Motor Co a Nissan Motor Co obdrželi v roce 2018 povolení k investici do výroby hybridních elektromobilů a baterií v hodnotě 888 milionů US$. V červnu letošního roku získal výrobce podvozků Sammitr Group souhlas k projektu v hodnotě 170 milionů US$ na výrobu 30 tisíc elektromobilů ročně ve společném podniku s čínskou firmou.

Ve snaze přilákat investice do výroby elektromobilů v očekávání boomu e-mobility však Thajsko čelí konkurenci ostatních zemí. V loňském roce Toyota Motor Corp oznámila investici do výroby elektromobilů v Indonésii v hodnotě 2 miliardy USD. V Thajsku vypršel termín na podání žádostí o investiční pobídky pro výrobu elektromobilů, nicméně agentura pro podporu investic Board of Investment nyní zkoumá nová opatření, aby přilákala další investory.

Podle Kiranee Tammapibanudom z poradenské firmy Maverick Consulting Group se Thajsko blíží bodu zlomu – zůstane pozadu pokud jeho hospodářská politika nevyjde vstříc výrobě elektromobilů, spotřebě a budování celého ekosystému pro e-mobilitu.

Zdroj: Bangkok Post, Reuters
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade v Bangkoku

Pravidelné novinky e-mailem