Mezi jihoafrickým přístavem v Durbanu v provincii Kwa-Zulu Natal a jihem Johannesburgu, vstupní branou ke spotřebitelům a továrnám v provincii Gauteng, vede dvoukolejná elektrifikovaná trať o délce 670 km. Většina kontejnerů se ale přesto převáží po silnici. Transnet, provozovatel železniční přepravy, však věří, že vlaky jsou stále konkurenceschopné vůči kamionům. Vzhledem k vysoké vytíženosti přístavu v Durbanu a snahám najít nové možnosti pro odbavení většího množství nákladu by se vlaky mohly dobře využít.
Bohužel v současné době nemá Transnet dostatek finančních prostředků, aby dokázal celou věc sám realizovat. Další velkou nevýhodou je, že se doba přepravy mezi těmito dvěma cílovými stanicemi zvýšila z 28 na 37 hodin, navíc ještě s nejistotou, že náklad skutečně dorazí podle plánu. Řada zákazníků si tedy raději kontejnery nechává převážet rychleji prostřednictvím kamionů, kdy je garantována doba přepravy.
Transnet tedy hledá partnera, který by pomohl optimalizovat problémy na koridoru a 20 let by celou situaci řídil. Podle prvních odhadů bude potřeba pro začátek investice 5,5 miliardy randů, přičemž potenciální partner dostane k dispozici všech 3,5 tisíce zaměstnanců na koridoru a 419 lokomotiv.
Exportní aliance? Staví vzorové chytré město, šíří slávu českého piva
Momentálně se po silnicích přesouvá 87 % všech kontejnerů mezi Durbanem a Johannesburgem. Transnet věří, že by železnice mohla mít až třetinový podíl v přepravě na tomto koridoru. Dokonce by se mohl desetkrát zvýšit počet kontejnerů přepravovaných pomocí vlaků. Tím by se značně ulevilo hlavní silnici N3 a v přístavu by se zrychlila logistika.
Koridorem může denně projet 47 souprav vlaků v obou směrech, pokud trať není zasažena, například povodněmi nebo nedošlo ke krádežím kabelů či kolejnic, což je bohužel v posledních letech velmi častý problém. Trať je momentálně využívaná zhruba z poloviny a to rovnoměrně mezi osobní, nákladní a kontejnerovou přepravou. Součástí dohody mezi potenciálním partnerem a Transnetem je ujednání o podílu na zisku a způsob, jakým se koridor za 20 let předá zpět Transnetu.