Konference „Ústecký kraj na křižovatce“, pořádaná Krajskou hospodářskou komorou Ústeckého kraje a Hospodářskou komorou ČR v květnu 2025, ukázala, že cesta k budoucnosti vede přes cílené investice, partnerství veřejného a soukromého sektoru a důraz na vzdělávání, energetiku, moderní infrastrukturu a také rozvoj turistického ruchu.
V kraji, který byl po desetiletí energetickou základnou České republiky – centrem těžby uhlí, elektrárenství a teplárenství, představil prezident Hospodářské komory ČR Zdeněk Zajíček osm priorit pro prosperitu České republiky.
Osm priorit pro prosperitu
Čtyři z nich tvoří takzvané tvrdé investiční oblasti: energetika, dopravní infrastruktura, datová infrastruktura a dostupné bydlení. Doplňují je čtyři měkké – věda a výzkum, flexibilní trh práce, vzdělávání a snížení byrokratické zátěže. Právě poslední zmíněná oblast označovaná jako regulatorní a byrokratický detox na konferenci nejvíce rezonovala.
Ústecký kraj je rozmanitý region s rozvinutým průmyslem i krásnou přírodou
„Regulace a byrokracie dusí podnikatele v EU i v České republice. Snažíme se politiky přesvědčit, že jsou to právě oni, kdo musí přinést změnu, a nabízíme jim konkrétní plán. Chce to odvahu, změnit myšlení a vyčistit náš legislativní regulatorně byrokratický rybník,“ uvedl Zajíček.
Vize a strategie
Hejtman Richard Brabec prezentoval svou vizi transformace regionu z tradičního průmyslového centra na oblast rekreace a přírodních krás označovanou jako Kraj jezer. Tato iniciativa se zaměřuje na využití rekultivovaných území po těžbě uhlí, především jezer Most a Milada, pro rozvoj rekreace, bydlení a služeb.
Předsedkyně Hospodářské a sociální rady Ústeckého kraje Gabriela Nekolová přiblížila ambiciózní vodíkovou strategii regionu. Ústecký kraj už dnes produkuje přes 90 % průmyslového vodíku v Česku a buduje na tom svou budoucnost. Cílem je vytvořit ucelený řetězec vodíkového hospodářství – od výroby přes skladování a distribuci až po využití v dopravě, průmyslu i energetice.
Dopravní infrastruktura
V oblasti dopravy představili zástupci kraje, Ředitelství silnic a dálnic a Správy železnic plány na dostavbu důležitých silničních úseků, jako je obchvat Lubence nebo Žiželic, stejně jako modernizaci dálničních a železničních koridorů. Správa železnic zároveň prezentovala přípravu vysokorychlostních tratí včetně terminálu v Ústí nad Labem, který má zásadně zvýšit dopravní dostupnost regionu.
V oblasti energetiky byly prezentovány investice společnosti ČEPS do přenosové soustavy, které reflektují potřebu transformace výrobní základny a na výšení kapacity v důsledku rozvoje obnovitelných zdrojů. Pozornost byla věnována také trhu práce a zemědělství.
Cílené systémové investice
Strategii rozvoje kraje přiblížil Jiří Fedoriška z Rady Ústeckého kraje. Zdůraznil roli Operačního programu Spravedlivá transformace s alokací 15,8 miliardy korun, jehož prostřednictvím už míří 5 miliard do sedmi klíčových projektů. Ty zahrnují inovační centra, rozvoj vodíkových technologií, modernizaci vzdělávání, ale i revitalizaci krajiny.
„O Ústeckém kraji se často hovoří jako o ‚postiženém‘ kraji. Já s tím označením nesouhlasím, protože nejsme postiženi a máme cestu pro budoucnost. Jen potřebujeme správně zacílené systémové investice,“ doplnil předseda Krajské hospodářské komory Ústeckého kraje František Jochman.