Česká firma Utukutu se zaměřuje na vývoj a výrobu dětských hraček, které propojují důraz na pohyb, design, praktičnost, kvalitu i udržitelnost.
Když trh nenabízí to, co hledáte
Zakladatelka firmy Utukutu Gábi Hrdina popisuje, že na samém začátku nebyly ani tak podnikatelské ambice, jako potřeba najít vhodný pohybový prvek pro jejich dceru, který by ji přirozeně pohybově rozvíjel. Mezi jejich požadavky bylo především to, aby vedle pohybového rozvoje byla hračka estetická, bezpečná a dlouhodobě odolná. Na českém trhu však nic takového v roce 2014 rodiče nenašli. Rozhodli se proto první houpací prvek sami navrhnout a vyrobit.
„První výrobky vznikaly doslova na koleni, v garáži. Značka Utukutu se zrodila až později, když se ukázalo, že o naše produkty je zájem i mezi dalšími rodiči – a že to, co jsme vyrobili, má širší smysl,“ říká Gábi Hrdina.
Zpětně dnes také vidí, kolik práce a nezdarů museli na počátku podnikání řešit. V roce 2014 totiž ještě na českém trhu nebylo tolik e-shopů a začínající podnikatelé neměli s e-commerce žádné zkušenosti. Za pochodu se tak učili vše od výrobních procesů, legislativy, po zákaznický servis. A náročná byla také prezentace prvního produktu – Houpacího prkna – který byl první svého druhu v Česku i Evropě.
„Zpětně ale vidím, že tyto postupné kroky byly dobré. Díky tomu je celý proces vývoje i prodeje dnes hluboce zakořeněný v našem příběhu,“ hodnotí zakladatelka.
Místo hasicího přístroje deka. Česká inovace dává lidem jistotu v případě požárů
Od Houpacího prkna k prodejně Utukutu
Jak název vypovídá, zpočátku se ve firmě věnovali jen výrobě ohnutých prken. Později, když chtěli sortiment rozšířit o další produkty, se ale ukázalo, že název Houpací prkno nebyl nejšťastnější. Produkt začali kopírovat další výrobci a ani pro prodej do zahraničí se tento název nehodil.
Bylo tak potřeba rebrandovat: „Chtěli jsme od jména hravost, zapamatovatelnost, ne popisnost a nechtěli jsme jazykově limitující slovo. Inspirací nám byla i slova, která imitují pohyb, rytmus, vlnění… až vzniklo Utukutu,“ popisuje Gábi Hrdina. Součástí rebrandingu bylo také potřeba zákazníkům vysvětlit, že firma nadále ctí stejnou filosofii, tvoří ji stejní lidé i produkty.
V roce 2022 firma otevřela svoji kamennou prodejnu na pražských Vinohradech. V téže době doznívaly nejtvrdší koronavirové restrikce, a i když je někteří odrazovali, zakladatelé se nezalekli. Naopak, v době Covidu stoupla poptávka po smysluplných domácích aktivitách pro děti.
Sortiment prodejny následně rozšířili o další značky, které vyrábějí produkty ctící podobné hodnoty. Přesto ale zatím Utukutu neplánuje rozšíření na další místa v Česku. „Neříkám, že se to nikdy nestane. Ale pro zatím to není naše cesta,“ říká Gábi Hrdina.
Design propojuje funkčnost i estetiku
Produkty firmy Utukutu se vyznačují velkou nápaditostí, která odráží potřeby dětí a tím, co je přirozeně přitahuje v okolním světě, i tím, jak se v něm pohybují. Mnoho prvků vychází z Montessori principů.
K těm rodina zakladatelky své dvě děti odmala vedla, protože respektují jejich tempo, potřebu samostatnosti, svobodu pohybu a možnosti objevovat svět po svém. Sama Gábi Hrdina také absolvovala nejrozsáhlejší komplexní Montessori kurz v České republice zaměřený na děti ve věku 3–6 let.
Dále se při vývoji hraček inspirují skandinávskou čistotou i starými dřevěnými hračkami z dob našich babiček. „Někdy vzejde nápad od nás, jako od lidí z týmu, většinou je to něco, co doma chybí našim dětem. Jindy zase od zákazníků, kteří nás inspirují tím, co hledají a co u nás poptávají,“ uvádí zakladatelka.
Vývoj hraček probíhá vždy od nuly, je tedy potřeba promyslet tvar, rozměry, funkce, vybrat vhodný materiál, aby byl produkt stabilitní, bezpečný. To se odvíjí od povrchové úpravy, montážního systému i možností rozšíření od další prvky.
Výrobky, které firma nabízí, jsou nejčastěji z překližky, která je podle slov Gábi Hrdiny oproti masivu stabilnější, pevnější, odolnější proti vlhkosti i při dynamickém pohybu a zátěži.
S luxusní kůží na trh. Belleder našel způsob, jak využít materiál, který se nesveze v Rolls-Roycu
Testováno na dětech pro děti
Prvními hodnotiteli prototypů jednotlivých produktů jsou děti tvůrců. „Jde o to, jak to bude fungovat, růst s dítětem a zda produkt i motivace k jeho používání vydrží roky,“ říká Gábi Hrdina s tím, že jedině testování v reálném prostředí dokáže ověřit, jak se s hračkou dítě sžije a jak je pro něj její používání intuitivní.
Samotný proces vzniku nového produktu tak trvá kolem dvou let, aby se fáze dolaďování neuspěchala a hračka byla srozumitelná a například i vizuálně dlouhodobě přínosná. „Navrhujeme je tak, aby dítěti umožnily samostatnost, posílily jeho vnitřní motivaci, sebevědomí, pohybové dovednosti a zároveň přirozenou radost z objevování,“ popisuje.
Vedle domácností, ve kterých rodiče hledají hračky, které s dětmi porostou a jsou ochotní si na kvalitní výrobek počkat i případně našetřit, své místo produkty Utukutu nacházejí čím dál častěji i ve školkách, dětských skupinkách, komunitních centrech, pohybových kroužcích i terapeutických zařízeních.
„Z hlediska věku se primárně zaměřujeme na děti od cca 1 roku do 7 let, ale mnohé naše produkty „přesahují“. Například balanční kameny nebo houpací prkna využívají často i dospělí při aktivním sezení, posilování nebo rehabilitaci,“ uvádí zakladatelka.
Konkurenci můžete porazit i komunikací se zákazníky
Přestože v případě Montessori pomůcek, designového nábytku nebo udržitelných hraček nejde o masový trh, firem, které jsou takto zaměřené málo není. O to více je z pohledu zakladatelky potřeba být precizní nejen ve výrobě, ale i komunikaci směrem k zákazníkům a inovacích.
Výhodu značky Utukutu vidí zejména v tom, že všechny produkty vznikají interně a dokážou si tak pohlídat jednotlivé kroky a včas reagovat na požadavky od zákazníků, kteří za dobu fungování firmy vytvořili komunitu kolem značky.
Restart čokoládového podnikání rozjela Lada Bartošová na kolečkových bruslích
Aby firma v konkurenci obstála, neustále sleduje nové trendy v pedagogice, měnící se potřeby dětí i životní styl rodin nebo prostorové možnosti domovů. Novinky chystá i ve výběru dalších, v Česku doposud neznámých značek ve svém kurátorském výběru.
V současnosti připravuje také nový vzdělávací obsah pro rodiče, který najdou ve formě článků, živých vysílání nebo přímo v kamenné prodejně Utukutu.
Cena odráží kvalitu, rozloží se však v čase
Oříškem pro jakéhokoliv výrobce může být také stanovení ceny výrobků tak, aby odrážely náklady, kvalitu zpracování, a přitom zůstávaly dostupné pro cílovou skupinu.
„U každého produktu začínáme velmi podrobně: kalkulujeme náklady na materiál, práci, prototypování, certifikace, logistiku, balení, skladování, servis i marketing. Jelikož vyrábíme lokálně, jsou naše výrobní náklady násobně vyšší než u dovozového zboží vyráběného masově v zahraničí,“ popisuje Gábi Hrdina.
A dodává, že součástí odpovědného podnikání je také schopnost umět si za cenou stát, vysvětlit, že produkty, které mají vydržet roky a nezklamou, za vyšší prvotní investici stojí.
Flexibilní úvazky pomáhají skloubit práci s rodinným životem
Tým Utukutu v současnosti tvoří deset stálých členů, kteří pracují na návrzích, výrobě, marketingu i fungování prodejny. Vedle toho firma spolupracuje také s externími odborníky a dodavateli. A s dobou jde Utukutu i v možnostech pracovních příležitostí. Ženám proto vychází vstříc s částečnými úvazky.
Firma od roku 2014 organicky roste bez externích investorů. V posledních letech se její obrat ustálil na 23 až 26 milionech korun ročně. Výkyvy podle Gábi Hrdiny souvisejí se sezónností nebo uvedením nových produktů.
Vedle tuzemska si Utukutu zákazníky našlo po celé Evropě, kam se produkty dostávají i přes osobní doporučení komunity zákazníků nebo sociální sítě.
Z Texasu až na Šumavu. Paul McNulty v Česku staví fortepiana pro celý svět
Udržitelnost neberou na lehkou váhu
Celosvětový trh s hračkami je dnes stále výrazně orientovaný na plastové, masově vyráběné a ve velké míře krátkodobě využitelné produkty, které představují velkou zátěž pro životní prostředí. „Udržitelnost je pro nás v Utukutu víc než jen materiál nebo „eko nálepka“. Je to způsob, jak přemýšlíme o podnikání, designu i vztazích s našimi zákazníky. Naším cílem není prodávat stále víc, ale tvořit takové věci, které budou v rodinách zůstávat,“ zdůrazňuje zakladatelka.
Firma proto aktivně podporuje předávání svých produktů mezi zákazníky například prostřednictvím uzavřené facebookové skupiny. Mnoho rodin si ale hrací prvky raději schovává pro další generace. „To je vlastně největší důkaz toho, že to, co děláme, má smysl. Do budoucna uvažujeme i o vlastním systému repase, bazaru nebo recirkulaci, kde bychom produkty Utukutu znovu oživovali a pomáhali jim najít nové domovy,“ mluví o dalších plánech zakladatelka.
„Naši práci v Utukutu vnímáme jako alternativu k mainstreamu – jako příspěvek k redefinici hodnoty dětské hračky. Navrhujeme ji jako investici, která má smysl z hlediska vývoje dítěte, vztahu k materiálu i celkové životnosti,“ uzavírá Gábi Hrdina.





