V lotyšské Jelgavě se testuje autobus na vodíkový pohon

Městská hromadná doprava v lotyšské Jelgavě chce být zelenější.

V rámci pokračování výzkumu využívání zelené energie, a to konkrétně používání vodíku v městských vozidlech, zahájila společnost SIA Jelgavas autobusu parks testování vodíkového autobusu společnosti Solaris Bus & Coach.

V září 2020 byl v Jelgavě testován osobní vůz na vodíkový pohon od společnosti Toyota Baltic, tentokráte se však na první testovací jízdu po městě vydal autobus na vodíkový pohon.

Jelgava je první město v pobaltských státech, které začalo testovat autobus pouze na vodíkový pohon. „V Rize jsou k dispozici trolejbusy na vodíkový pohon, které v provozu používají rovněž elektřinu, ale tento autobus je poháněn pouze vodíkem. Při plném nabití může ujet až 400 kilometrů bez emisí CO2 nebo jiných znečišťujících látek. Nabití je navíc velmi rychlé – naplnění nádrže trvá přibližně 10 minut,“ říká člen představenstva SIA Jelgavas autobusu parks Gints Burks.

„Abychom v praxi ověřili provoz autobusu na vodíkový pohon, plánujeme ho využít na městské lince číslo 22, která vede pouze v centru města. Délka této trasy je cca 120–130 kilometrů za den, což znamená, že by autobus nemusel být během dne dobíjen (na rozdíl od elektrických autobusů, jež se navíc nabíjí jednu až dvě hodiny), přičemž dobíjení autobusu na vodíkový pohon trvá jen deset minut. I s přihlédnutím k tomu, že autobus na vodíkový pohon musí být zatím dobíjen v Rize, která je vzdálena 50 kilometrů jedním směrem, lze na jedno dobití zvládnout dva dny provozu,“ říká G. Burks a zdůrazňuje, že tento test je velmi důležitý pro pokračování výzkumu v používání zelené energie v městských hromadných prostředcích, včetně posouzení ekonomického opodstatnění a zřízení vodíkové čerpací stanice v Jelgavě.

„Uvidíme skutečnou spotřebu energie v našem městě. Kromě toho je velmi důležité, že můžeme autobus vyzkoušet v zimních podmínkách, když je teplota vzduchu pod nulou. Voda při použití vodíkové technologie kondenzuje, proto je důležité určit, zda existují problémy s provozem autobusu na vodíkový pohon během mrazu,“ říká vedoucí SIA Jelgavas autobusu parks.

Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Pobaltí. 
Zdroj: Dienass Bizness




• Teritorium: Evropa | Lotyšsko | Zahraničí