V první polovině roku 2020 byl na Ukrajině otevřen rekordní počet nových supermarketů

V 1. pololetí roku 2020 bylo na Ukrajině otevřeno více než 300 nových supermarketů s potravinami, což je rekordní počet.

Otevírání nových obchodů se ukazuje jako reakce na obnovení obchodní činností po několikaměsíční jarní karanténě.  Rovněž tak Ukrajinci letos méně cestovali do ciziny na dovolenou, a tak uspořili ve druhém a třetím čtvrtletí cca 3,8 miliardy USD, které byly směřovány do různých nákupy a domácího cestování.

V segmentu FMCG největší počet nových přírůstků připadl na síť ATB (+56), následovaný společnostmi Kolo (+47), Delvi (+18), Fozzy Group (+17), Varus (+12) a Novus (+8). 

Nejrychlejší míru expanze v první polovině roku v segmentu stavebních materiálů a zboží do domácnosti prokázal dánský řetězec Jysk (+13), následovaný společnostmi Epicenter, Deco (+7) a Leroy Merlin (+2).

V segmentu drogerie největší počet nových prodejen během této doby otevřel operátor Eva (+20), Prostor (díky nákupu sítě Cosmo zvýšil počet svých prodejen o 104), OnePrice (+2) a Brocard (+1).

Rovněž se aktivně otevíraly obchody v segmentu domácích spotřebičů, elektroniky a elektronických přístrojů: Eldorado (+7), Foxtrot (+4), výdejní místa Rozetka (+7) a Citrus (+2).

Mezi maloobchodníky s oblečením byla nejdynamičtějším hráčem polská společnost LPP, která otevřela devět nových obchodů. Byly také otevřeny nové maloobchodní prodejny Intertop  (+2), Argo (+1), LC Waikiki (+3), H&M (+2), Adidas Ukraine (+2).

V první polovině roku ale výrazně zpomalil vstup nových značek na ukrajinský trh. Během tohoto období první obchody v zemi otevřelo pouze pět značek – 4F, The Athlete’s Foot (TAF), Fransa b. Young, Greyder, Gant, zatímco v roce 2019 vstoupilo na ukrajinský trh 12 nových mezinárodních podniků.

Zpomalení vstupu nových zahraničních hráčů na místní trh bylo způsobeno spíše organizačními obtížemi kvůli restrikcím během karantény než změnou strategických plánů podniků. Z hlediska přítomnosti zahraničních značek je ukrajinský trh stále nenasycený, na místním trhu působí zatím pouze 28 % všech známých světových výrobců.

Navzdory karanténním omezením řada místních poboček mezinárodních podniků vykazala meziroční růst zisku, např. H&M (+5 %), Jysk (+23,8 %), Mango (+70 %). Ziskovost maloobchodu na Ukrajině se letos celkově zvýšila z 25 % na 30–40 % a návratnost investic se snížila na dva roky. Zatímco ziskovost nemovitostí v maloobchodních a zábavných centrech je stále méně než 10 % ročně s dobou návratnosti přibližně 9 let.

Během karantény online prodeje na místním trhu sice významně vzrostly, ale stejně ten kanál odbytu zabezpečuje pouze 25 % veškerých prodejů na ukrajinském trhu.

Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Ukrajina. 
Zdroj: https://interfax.com.ua, https://naiukraine.com/

Pravidelné novinky e-mailem