V regionu GCC dříme potenciál pro městskou kolejovou dopravu

V regionu GCC je v současné době městská kolejová doprava využívána pouze ve městě Dubaj. V blízké budoucnosti by se však i další města v regionu měla přidat.

Dubajské metro je spolu s tramvajovou linkou průkopníkem městské kolejové dopravy v regionu GCC. Dubajské metro bylo uvedeno do provozu v roce 2009 (jedná se o nejdelší zprovozněnou linku metra obsluhovanou vagony bez řidiče) a jen za první půlrok svého provozu přepravilo na 10 mil. pasažérů. Aktuálně má přes 90 km trati a je hojně využíváno každý den. Přibila také prodloužená linka nově postavená v souvislosti s EXPO 2020 Dubai, přímo k branám výstaviště. Uvažuje se a projektuje také prodloužení druhé linky. Vše v kontextu s urbanistickými plány města.

Také hlavní město SAE, Abu Dhabi, řeší zavedení linky metra jako velmi sofistikovaný způsob městské dopravy šetrné k životnímu prostředí. Podle regionálních zástupců společnosti Alstom, která je dodavatelem kolejových prostředků pro dubajské metro a tramvajovou linku, dříme v regionu značný potenciál, a to i přes aktuální nepříznivé dopady ekonomické krize vyvolané pandemií koronaviru a nízkých cen ropy.

Městskou kolejovou dopravu je třeba vnímat jako vhodný způsob osobní dopravy v přelidněných a automobilovou dopravou nasycených městech GCC. Značný potenciál je spatřován hlavně v Saúdské Arábii. Hlavní město Rijád již přikročilo k projektu v hodnotě 22,5 mld. USD na výstavbu nových linek metra k odlehčení osobní dopravy ve městě. Další potenciál je ve městech Džida a Meka, ale také na východním pobřeží Perského zálivu. Kuvajt a Bahrajn jsou právě zmiňovány jako další adepti pro výstavbu metra či tramvajových linek. Nelze opomenout zmínit také egyptské hlavní město Káhiru, která má značné problém s dopravní obslužností převážně automobilovou. I Irácký Bagdád zvažuje zavedení městské kolejové dopravy.

Zpracoval kolektiv zahraniční kanceláře CzechTrade v Dubaji
Zdroj: https://www.arabianbusiness.com  

Pravidelné novinky e-mailem