Nicméně v podmínkách války a blokády přístavů lze dosažený ukazatel považovat za dobrý výkon. Lídrem ukrajinského loňského exportu se stala kukuřice, jejíž vývoz činil 24,99 milionu tun v hodnotě 5,94 miliardy dolarů, což je dokonce o 1 % více než v roce 2021. Na druhém místě je slunečnicový olej, jehož se vyvezlo na 5,46 miliardy dolarů, přičemž snížení oproti loňskému roku činí 14,4 %.
Do TOP10 vývozových položek se dostala slunečnicová semínka, kterých se vyvezlo 2,7 milionu tun v hodnotě 1,255 miliardy dolarů, což znamená 33násobný meziroční nárůst zapříčiněný tím, že místní rafinérie fungovaly v omezeném režimu a nedokázaly zpracovat surovinu. Očekává se, že již letos dojde k obratu, to je k nárůstu vývozu oleje a snížení vývozu semínek.
Dalšími významnými zemědělskými položkami ukrajinského vývozu byly pšenice (2,6 miliardy dolarů), řepka olejná (1,54 miliardy dolarů), sója (862 milionů dolarů), drůbeží maso (852 milionů dolarů).
Exportní aliance? Staví vzorové chytré město, šíří slávu českého piva
Vývoz železné rudy v hodnotě 2,9 miliardy dolarů se sice udržel v exportních lídrech, ale meziročně došlo k propadu o 57,8 %, a to především následkem omezení logistických cest, jelikož námořní přístavy jsou stále uzavřeny pro rudu a další průmyslové zboží. Tradiční položkou ukrajinského průmyslového exportu jsou izolované dráty, kterých se loni vyvezlo v hodnotě za 1,32 miliardy dolarů, což je o 16,4 % méně ve srovnání s loňským rokem.
Nejtragičtější situace je v segmentu vývozu ocelových polotovarů a výrobků válcovaných za tepla, kde se ukazatelé snížily o přibližně 70 % na 1,1 miliardy dolarů a 1 miliardu dolarů.
Větší část ukrajinského vývozu ve výši 63 % směřovala do zemí EU (27,9 miliardy dolarů, mezi nimiž byly největšími dovozci Polsko (6,6 miliardy), Rumunsko (3,8 miliardy dolarů), Maďarsko (2,27 miliardy dolarů), Německo (2,23 miliardy dolarů), Itálie (1,5 miliardy dolarů), Španělsko (1,5 miliardy dolarů). Mimo EU byly největšími exportními trhy Turecko (2,9 miliardy dolarů) a Čína (2,46 miliardy dolarů), přičemž vývoz do Turecka klesl meziročně o 29 % a do Číny o 69 %.
Z 99,8 milionu tun ukrajinského dovozu bylo 53,8 milionu tun přepraveno námořní dopravou, a to je o 55 % méně než loni. Po železnici bylo přepraveno 33,7 milionu tun (3,4% meziroční nárůst). Silniční doprava převezla 12 milionů tun a vykázala rekordní nárůst objemu nákladů ve výši 32 %.