V Tokiu nebudou v roce 2030 jezdit žádné nové automobily se spalovacím motorem

Tokijská vláda se rozhodla přitvrdit v boji s emisemi a v příštích deseti letech se chystá dosáhnout 100% podílu hybridů a elektromobilů na všech automobilech prodaných v japonské metropoli.

Tokio již v minulosti zveřejnilo záměr dosáhnout do konce třetí dekády poměru 1:1 v prodejích tradičních automobilů vůči elektromobilům/hybridům. S ohledem na současné kroky centrální vlády, jež se v říjnu přihlásila k uhlíkové neutralitě, se ale vedení Tokia rozhodlo přijít s výrazně ambicióznějším cílem. Ostatně tokijská guvernérka Juriko Koike se na tiskové konferenci nechala slyšet, že právě megapole jako Tokio musí jít v ochraně životního prostředí příkladem. Postupně má být omezován i prodej tradičních motocyklů.

Na dosažení stanoveného plánu se město chystá spolupracovat přímo s automobilkami a v současnosti neplánuje zavádění žádných pokut či omezení pro výrobce, kteří by odmítali postupnou změnu ve svém portfoliu provést. Tokijská vláda totiž věří, že prostá obava ze ztráty reputace je donutí k přizpůsobení se nově stanovenému cíli. Pro společnosti jako Toyota Motor (záměr vyrábět od roku 2025 výhradně elektromobily či hybridy) či Nissan (plánovaný 60% podíl elektromobilů na prodaných vozidlech v Japonsku do roku 2023) nebude pravděpodobně toto přizpůsobení činit příliš velký problém. Vedení Hondy se ale již nechalo slyšet, že přechod od spalovacích motorů k ekologičtějším variantám je sice ze středně dlouhodobého hlediska jistě správný, ale že rozhodnutí tokijské vlády, navíc bez jakýchkoliv konzultací se zástupci automobilového průmyslu, je příliš zbrklé.

Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade/CzechInvest Japonsko. 
Zdroj: Nikkei Asia Review





• Oblasti podnikání: Automobilový průmysl
• Teritorium: Japonsko