Vdechli život betonu. Gravelli je jednou z nejnadějnějších českých firem

„Když jste na začátku a v krvi vám koluje pořádná dávka adrenalinu, něco jako recese vás v takové chvíli úplně nevystraší a jen se snažíte vydat ze sebe maximum,“ odpovídá na dotaz proč začal podnikat v roce 2012, který oboru stavebnictví nepřál, spoluzakladatel a marketingový manažer Gravelli Ladislav Eberl.

Původně start-up, dnes už malá firma Gravelli se zabývá nezvyklou činností. Z chladného a nudného betonu vytváří luxusní interiérové „vychytávky“. Soutěž GEW 2014 ji zařadila do první desítky nejnadějnějších firem v České republice.



Právě odvaha byla pro začátek společnosti typická. Když se pro obor interiérového designu betonu začínající podnikatelé rozhodli, nebylo moc na čem stavět. V Česku neměla podobná činnost velkou tradici. Rozhodli se udělat z nevýhody výhodu, a sice začít v tomhle oboru podnikat. V Česku totiž na scéně designu betonu tehdy nepůsobil takřka nikdo.

Gravelli, svítidla

ČVUT jako základ

„Společnost jsme společně s Jirkou Petersem založili s cílem vytvářet originální, řemeslně i technologicky výjimečné výrobky z pohledového betonu. Inspirací nám bylo několik firem ze zahraničí, které se tomuto oboru už několik let věnovaly, a v České republice jsme viděli velkou příležitost, jelikož zde nic podobného nebylo,“ říká Ladislav Eberl.

Ladislav Eberl a Jiří Peters, GravelliJiří Peters byl v čase založení firmy ještě studentem Českého vysokého učení technického. Výhodou bylo, že se na technicky orientované vysoké škole dlouho věnoval možnostem aplikace betonu jako materiálu.

„Společně jsme se zaměřili na základní koncept firmy a rozdělili si pozice. Jiří měl na starost technologii a výrobu, já se zaměřil na propagaci, marketing a obchod,“ vzpomíná na prvopočátky vzniku mikrofirmy dnes už marketingový manažer Gravelli Ladislav Eberl.

Už od začátku si dvojice začínajících podnikatelů uvědomovala, že úspěchu nedosáhne sama. Zaměřila se proto na vytvoření značky Gravelli a následné přilákaní designerských špiček.

„Od začátku jsme Gravelli viděli jako brand, který by měl uspokojit i náročnou klientelu a získat vyhlášené architekty. Z toho důvodu jsme do týmu brzy přizvali designéra Tomáše Vacka, který navrhl první výrobky, vyzdvihl na nich unikátní vlastnosti naší výrobní technologie a určil tak základní směr, jakým se Gravelli začala dále vyvíjet,“ říká Ladislav Eberl.

Dle legislativy má firma má v současnosti sedm zaměstnanců. Počet spolupracovníků a externích zaměstnanců je však mnohem vyšší. V současnosti funguje Gravelli třetím rokem. Firma se v něm chce zaměřit kromě jiného na spolupráci s mladými nadějemi české techniky a designu.

Gravelli, dílna

Tančící dům a Forum Karlín

To, že jejich betonový design získává na prestiži, dokladují také realizované zakázky. Mezi ty nejznámější patří interiérové vybavení pražského Tančícího domu nebo společenské centrum Forum Karlín, kde Gravelli realizovala projekt tří barů z průhledného betonu LiCrete.

„Kromě využití betonu v netradičních formách jsou naše výrobky výjimečné svými mechanickými vlastnostmi. Dá se říct, že se nám podařilo udělat ze všech nedostatků běžného betonu jeho přednosti,“ chlubí se výrobky své firmy manažer Eberl.

„Umíme udělat beton o síle pouhých 15 milimetrů, který má mnohonásobně vyšší pevnost než ten běžně dostupný. Také ho dokážeme povrchově ošetřit tak, že je dlouhodobě odolný vůči tekutinám a dalším látkám beze strachu z trvalého znečištění,“ dodává. A zdůrazňuje, že beton nemusí být takový, jaký ho většina zná, tedy chladný, šedý a nudný. Firma umí betonu dávat tvar, různé odstíny i textury.

Gravelli není firma s konkrétními produkty. Každá zakázka je pro ni výjimečná a realizována většinou na míru, podle požadavků klienta a charakteru prostoru, kde je umístěna.

„Velkou část realizovaných produktů vytváříme ve spolupráci s architektonickými studii, které dosazují naše prvky do svých projektů a využívají možnosti úprav na míru,“ potvrzuje Ladislav Eberl.

Gravelli, konferenční stolek

Umyvadla, šperky i nábytek

Kromě komplexních interiérových řešení vyrábí designerský exstart-up také bytové doplňky, betonové šperky, umyvadla, dokonce i kolekce nábytku z betonu. A nabídka se bude dále rozrůstat.

Jedním ze signálů, které potenciál Gravelli potvrzují, je také jejich úspěch v loňské soutěži GEW. Ve start-upovém žebříčku Global Enterpreneurship Week se firma zabývající se designem betonu dostala do první desítky nejnadějnějších firem v České republice.

„Skutečnost, že jsme se dostali do výběru Top Ten nejnadějnějších firem, bereme především jako potvrzení, že jsme se vydali správným směrem a že společnost dokáže ocenit naší každodenní práci. Je to dobrá motivace do budoucna,“ dodává Ladislav Eberl.

Tomáš Lemešani

• Oblasti podnikání: Služby

Doporučujeme