Vsadili na venkovní hry. Spojí kulisy staré Prahy a grafiku Hvězdných válek

Startup Hunter Games propojil moderní technologie dostupné v mobilních telefonech s pohybem venku, zdoláváním překážek a plněním úkolů. Využívá přitom i prvky zážitkové pedagogiky.



Foto: Hunter GamesVenkovní hry se stávají stále oblíbenějším způsobem trávení volného času. Spojují zábavu a týmové soutěžení s pobytem ne čerstvém vzduchu. Mezi nejvýznamnější společnosti, které se v Česku této oblasti věnují, patří pražský startup Hunter Games.

„První hru jsem vytvořil pro kamarády. Bylo to v létě 2014. Dalších několik her vzniklo v podobném duchu – pro zábavu. Takovým pomyslným ‚bodem zlomu‘ byla první zakázka pro firmu, kterou zprostředkoval jeden můj kamarád. Asi po třetí zakázce mi došlo, že forma organizace, dělaná do té doby víceméně na koleni, nestačí a začal jsem přemýšlet nad aplikací. Narazil jsem ale na nedostatek prostředků, proto jsem začal hledat někoho, kdo by do toho šel se mnou,“ vzpomíná šéf Hunter Games Luboš Němeček.

Nakonec se domluvil se svým dlouholetým kamarádem Štěpánem Gregorem a v únoru 2016 společně založili firmu. Nechali si navrhnout aplikaci a hned s prvním funkčním prototypem oslovili pražský startupový inkubátor UP21, který začínající firmu podpořil v rozjezdu a ve vývoji nové platformy.

Start bez zkušeností

Do té doby přitom Luboš Němeček neměl žádné zkušenosti s podnikáním. „Vždy jsem byl někde zaměstnaný. Měl jsem sice nějaké projekty bokem, například galerii zaměřenou na fotografie nebo portál o bydlení a architektuře, ale to jsem bral spíš jako volnočasové aktivity. S vývojem her, organizováním eventů nebo zážitkovou pedagogikou jsem žádné zkušenosti neměl,“ popisuje zakladatel Hunter Games.

Ani samotný start podnikání podle něj nebyl strategickým rozhodnutím učiněným na základě promyšleného podnikatelského plánu. „Naše cesta se utvářela průběžně a sama od sebe. Nehledali jsme díru na trhu a strategicky nepátrali po nových příležitostech. Začali jsme zkrátka dělat to, co nás těšilo, jen tak, pro známé a zadarmo. Zpětná vazba a nadšení hráčů nás začaly motivovat. Práce na vlastním produktu nám dala obrovskou svobodu v rozhodování,“ pokračuje Luboš Němeček.

Hlavní byl dobrý parťák 

Foto: Hunter GamesCo pro něj bylo při rozjezdu firmy nejtěžší? „Bezesporu najít dobrého parťáka, ale to je spíš o štěstí. Nelze se vyvarovat všech chyb, ale je třeba vyhnout se těm fatálním. A spolu s tím si uvědomit, že i když stavíte svou firmu krůček po krůčku dle svého nejlepšího přesvědčení, je potřeba poslouchat lidi kolem vás a minimálně se nad jejich připomínkami zamyslet. A nakonec, nebrat první neúspěchy a prohrané bitvy tak vážně. Nebýt z toho ve stresu,“ shrnuje Luboš Němeček.

Za tři roky existence si firma našla svoje zákazníky. Ti se liší podle ročního období. „V sezóně, od dubna do října, jsou to hlavně aktivní skupinky lidí, kteří se chtějí společně bavit, potrápit mozkové závity, soupeřit mezi sebou a třeba se i něco nového dozvědět. Věkové rozpětí je široké, od 13 do 60 let. Může to být rodina s dětmi na výletě nebo parta přátel na rozlučce se svobodou,“ zmiňuje Luboš Němeček. Mimo sezónu jsou to hlavně firmy a jejich zaměstnanci. Pro další zákazníky v Hunter Games vytvářejí teambuildingovou aktivitu nebo školí formou zážitkové pedagogiky.

Hráčskou základnu venkovních her tvoří lidé, kteří propadli klasickým únikovým hrám v interiérech, geocachingu nebo se rádi věnují řešení úloh a rébusů. „Únikové hry odstartovaly někdy v roce 2007, pak se z nich stal celosvětový fenomén a těžko říci, kolik nadšenců jim po světě propadlo. Geocaching vznikl v USA bezprostředně poté, co v roce 2000 prezident Clinton odstranil umělou odchylku, přidávanou do signálu GPS, a zlepšil tak přesnost navigačního systému pro běžné civilní uživatele. Od té doby je počet registrovaných hledačů v řádu několika milionů,“ popisuje Luboš Němeček kořeny, z nichž čerpají venkovní hry.

K nim je podle něj třeba připočítat zážitkovou pedagogiku založenou na principu školy hrou, event marketing založený na soutěžích, cestovní ruch formou interaktivní průvodců, naučné stezky, festivaly a podobně. „Lidé se chtějí bavit. My k tomu využíváme chytré telefony, které má dnes už skoro každý. Z našich poznatků vyplývá, že Češi preferují hlavně řešení hádanek, hlavolamů a rébusů, kdežto cizinci mají rádi spíše jednoduché otázky, více dají na trasu a okolí, kterými je hra provází a rádi se něco nového dozvědí,“ porovnává zakladatel Huner Games.

Propojení různých aktivit

Samotná venkovní hra je založená na propojení několika různých činností v jednu aktivitu. Klíčová je vlastní fyzická aktivita účastníků. Jednotlivé trasy mají minimálně 3 kilometry, ale někdy mohou mít i 20 kilometrů. Často vedou rozmanitým terénem.

„Můžete během cesty šplhat, plavat a zdolávat jiné namáhavé překážky. Na druhé straně mezi mentální aktivity patří luštění šifer, hledání podle indicií, orientace v prostoru, luštění rébusů, logické myšlení apod. Dále pak překračování komfortních zón; konfrontace s neznámým okolím, plnění úkolů, které by jinak hráči nedělali. Nakonec také vzdělávání se a získávání nových poznatků, emocí a zážitků se svými dětmi, kamarády, známými nebo kolegy,“ shrnuje Luboš Němeček základní principy tohoto fenoménu.

Konkurenci pro startup představují klasické únikové hry. Od nich se Hunter Games liší hlavně tím, že nejsou limitováni místnostmi, rezervačním systémem nebo počtem hráčů. U venkovní únikovky si hráč po zakoupení stáhne hru do telefonu a tu může hrát kdykoli, kdy bude mít náladu a domluví se s ostatními. Hru nemusí nutně dohrát do hodiny, ale může mu to zabrat třeba týden.

U firemních programů představují konkurenci eventové a vzdělávací agentury, které vytvářejí pro firmy podobné aktivity jako Hunter Games. „Naší výhodou je, že dříve potřebný početný organizační tým ke konání masivních akcí – pro 500 a více hráčů – my nahrazujeme aplikací v chytrých telefonech a tabletech, přes které se naše hry hrají. Aplikace hráče naviguje, předává informace, zadává úkoly a kontroluje jejich plnění. Srovnává je s ostatními hráči a motivuje je třeba k lepším výkonům,“ říká Luboš Němeček.

Otevřená platforma

Foto: Hunter GamesDíky údajům z aplikací zároveň v Hunter Games získávají zajímavé a nezkreslené statistiky o jednotlivých hrách. Právě to je natolik zajímavé, že platformu vyvinutou pražským startupem začínají používat i další společnosti a z konkurentů se tak stávají jejími partnery.

Firma není postavena na zaměstnancích, ale především spolupráci s freelancery. „Čas i praxe ukázaly, že nejefektivnější je vytvořit originální projekt, ten rozporcovat na kusy a dát každému, co mu jde nejlépe. Hovoříme zhruba o 20 kreativcích. Naše platforma je otevřená. Psát hru nebo vzdělávací projekt tam může jak fyzická osoba, tak firma. Hunter Games pak vyplácí za odehrané hry tantiémy nebo konkrétní provize za proběhlé teambuildingy, festivaly nebo jiné veřejné i neveřejné eventy,“ popisuje Luboš Němeček podnikatelský model, který se startupu osvědčil. Stejným způsobem funguje firma i v zahraničí, kde si účtuje pouze poplatek za pronájem platformy.

Do časů Jedové chýše

Nedávno startup představil plány na vydání nové únikové venkovní hry z pera známého spisovatele Miloše Urbana. Příběh se bude odehrávat v ulicích historické Prahy na přelomu 19. a 20. Století, kdy Čechy spadaly pod Rakousko-Uhersko a centrem pražské galerky byla Jedová chýše. Na tvorbě se podílí také ilustrátor Kurt van der Basch, který pracoval mimo jiné na filmech Star Wars či Atlas mraků. Fotografie pochází od Martina Straky, letošního vítěze českého kola fotografické soutěže Sony World Photography Awards.

„Chceme historický příběh Miloše Urbana zpracovat tak, že hráče do děje doopravdy vtáhne. Budou kráčet v jeho stopách a vše prožívat na vlastní kůži. Půjde o naši největší a nejpropracovanější venkovní hru, kterou jsme kdy vytvořili. Díky kvalitnímu produkčnímu týmu, podpoře známých jmen a propracovaným rekvizitám půjde o mimořádný zážitek. Kvůli vyšším nákladům jsme spustili i kampaň na HitHitu. Na výsledku se bude podílet dokonce i hráčská komunita, chceme se tak vyvarovat monotónních úkolů a hluchých míst,“ popisuje Luboš Němeček nejnovější projekt.

Hlavní práce začnou po sezóně

Foto: Hunter GamesNa jejím rozpracování budou v Hunter Games pokračovat v příštích měsících. „Dějovou linku příběhu od pana Urbana už máme. Nyní ji musíme rozvést a správně zasadit do kulis města. Naším největším nepřítelem je čas. V sezóně nemáme dostatek kapacit na vývoj. Takže se na ni vrhneme na podzim tohoto roku,“ plánuje Luboš Němeček. A připojuje, jak se mu podařilo pro projekt získat zmíněného ilustrátora Kurta van der Basche: „Známe se osobně. Ilustroval mé pravé rameno.“

I když v současnosti pracují ve startupu na svém doposud nejrozsáhlejším projektu, dívají se ještě dál. „Domnívám se, že jsme teprve na začátku. Když si představím telefony a jejich funkce za pět, deset let, rozšířenou realitu, virtuální brýle a jiné gadgety. Nahrává tomu i dostupnost internetového pokrytí v nejzapadlejších koutech světa. Lidé, kteří jsou stále náročnější na vjemy a emoce, se budou chtít bavit. Uniknout z prostředí běžného života a na chvilku se dostat do jiného světa. Zapomenout, nebo si naopak připomenout to hezké,“ uzavírá Luboš Němeček.

I z toho je zřejmé, že současné hry od Hunter Games, jako Kletba Vyšehradu, Assassin’s girl nebo Muž bez minulosti, tak budou mít další pokračovatele.

Dalibor Dostál

Společnost Hunter Games v kostce

Startup Hunter Games již vydal řadu úspěšných venkovních her. Hráči k nim potřebují jen chytrý telefon a aplikaci s hrou. Není třeba nic rezervovat ani domlouvat, hru lze odstartovat kdykoli. Hráči si mohou vybrat z více příběhů, ve kterých plní úkoly, rébusy a hádanky, soutěží s jinými týmy a dozvídají se nové věci o svém okolí.

• Oblasti podnikání: Cestovní ruch, volný čas | Služby

Doporučujeme