Výběrové řízení na projekt sdílené cyklistické dopravy v hlavním městě Kolumbie

Bogota stále čeká na svůj veřejný systém sdílených jízdních kol. Tento způsob dopravy byl už několikrát občanům přislíben, ale do dnešního dne se ho nepodařilo realizovat tak, aby fungoval dlouhodobě a udržitelně.

V letech 2015-2019 v hlavním městě podobný systém již existoval. Čítal celkem 56 cyklistických stanic v osmi zónách města a k dispozici bylo 2851 jízdních kol. Smlouva s provozovatelem se v roce 2019 skončila a projekt dále nepokračoval. Další starosta města vypsal v roce 2019 nový projekt APP, který počítal s 200 stanicemi a až 4000 koly. Výběrové řízení bylo nakonec prohlášeno za neplatné.

Odbor pro mobilitu hlavního města na konci února médiím potvrdil, že se v prvním čtvrtletí letošního roku očekává zahájení veřejné soutěže na zavedení systému sdílených jízdních kol se stanicemi na území celého hlavního města. Současná starostka Claudia Lópéz projekt zahrnula do svého Plánu rozvoje Bogoty s tím, že implementace veřejného systému bicyklů má z pohledu mobility města prioritu. Důležitou informací je fakt, že se současná administrativa poučila z chyb svých předchůdců a projekt byl navržen tak, aby v budoucnu nebylo možné od této iniciativy odstoupit a nebo ho např. modifikovat pouze na určené lokality hlavního města. Mělo by se jednat o komplexní projekt zahrnující celou Bogotu. V současnosti se řeší udržitelný model financování projektu a jeho následného provozu.

Ačkoliv má Bogota nejdelší síť cyklostezek v rámci celé Latinské Ameriky, v rozvoji tohoto typu dopravy a především systému sdílených kol výrazně zaostává za ostatními cyklistickými metropolemi, jako jsou např. New York nebo Mexico City. Za nejpokročilejší systém v zemi je považován ten v Medellínu, který se jmenuje EnCicla. Disponuje 1900 koly na 82 stanicích a registruje přibližně 17 000 jízd denně. Tento systém je pro občany zdarma a je ze 100 % financován státem.

Využívání bicyklů pro dopravu do práce a cyklistika obecně je v Kolumbii velice populární. Proto existuje spousta veřejných projektů v menších městech a obcích. Místní nadace Despacio zaregistrovala pilotní projekty půjčoven jízdních kol v menších městech jako např. Popayánu, Sinceleju, Chíi, Menteríi nebo Pereiře. Mezi sledované a podporované iniciativy ve velkých městech patří ty v Cali, Bucaramanze, Monteríi a nebo ve zmíněné Bogotě.

Zpracoval kolektiv zahraniční kanceláře CzechTrade Kolumbie. 
Zdroj: eltiempo.com

Pravidelné novinky e-mailem