To vše může nabídnout Jižní Korea českým firmám a veřejnému sektoru v segmentu železniční dopravy, o čemž se přesvědčila i nedávná česká incomingová mise do země.
Jihokorejský železniční průmysl patří k technologicky nejvyspělejším v Asii a prochází obdobím intenzivní modernizace a internacionalizace. Podle údajů Korea Railway Association (KORASS) dosáhla loni velikost železničního segmentu hodnoty 15,8 miliardy USD.
ExportMag.cz: Digitrony slaví comeback. Český startup uspěl s technickou stavebnicí
Aktuálními tématy jsou zejména: výstavba nových tratí vysokorychlostní železnice a její další rozšíření nebo segment městské železnice a metra poháněný rostoucí urbanizací a potřebami dojíždějících. Jihokorejské železnice zavádějí digitální řídicí systémy v rámci infrastruktury s důrazem na chytrá řešení, buduje segment údržby a služeb v souvislosti s růstem a stárnutím železniční sítě, má zájem také o udržitelné technologie, včetně systémů na vodíkový nebo elektrický pohon.
Nové systémy pro provoz i bezpečnost
Strategie do budoucna nastiňuje také plán rozvoje železničního průmyslu pro roky 2021–2025, který se zaměřuje na internacionalizaci technologií (signalizace ETCS úrovně 3, standard vysokorychlostní železnice 400 km/h), podporu expanze do zahraničí či inteligentní a autonomní řízení (bezobslužné systémy úrovně 4, rozšíření KTCS-M) nebo integraci dopravy (platforma RaaS, přestupní centrum GTX). Plán počítá také s další výstavbou železnic – posílením sítě hlavních tratí (polorychlostní železnice, GTX A/B/C); rozšířením metropolitních železnic se zaměřením na čtyři hlavní regionální města a zlepšením efektivity (integrované řízení BIM, centra podpory soukromého sektoru). Velkým tématem je také bezpečnost železnic, kam spadají senzory internetu věcí, AI CCTV, systém RAFIS či standard pro automatizovanou dopravu.
O možnostech české účasti na rozvoji železnici v Jižní Koreji jednala také delegace našich firem pod hlavičkou Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI) a v doprovodu Ministerstva dopravy ČR, vedeného ředitelem odboru zahraničních vztahů a EU Zdeňkem Čechurou.
Program mise zahrnoval na politické úrovni jednání s resortními protějšky z Ministerstva pro zemi, infrastrukturu a dopravu či zástupci správy jihokorejských železnic. Na byznysové úrovni zrealizovalo české velvyslanectví ve spolupráci s asociací KORASS B2B fórum v Soulu a dále pak jednání s významnými partnery, jako jsou Korea Railroad Research Institute, Hyundai Rotem, Woojin a KORAIL. Nechyběly ani technické exkurze do provozů Metro Seoul, Metro Busan a také Seoul Transport Operation & Information Service.
V případě zájmu mohou české společnosti kontaktovat obchodní oddělení zastupitelského úřadu ČR v Soulu na adrese seoul.commerce@mzv.gov.cz.
