Zaměstnanci lotyšské státní správy i soukromého sektoru budou nově pracovat z domu

Lotyšská vláda schválila od 16. března povinný home office.

Lidé zaměstnaní ve státní správě, na úřadech samospráv a v soukromém sektoru se povinně od 16. března přesunou do režimu home office. Tento požadavek se nebude vztahovat na zpracovatelský průmysl a další odvětví, ve kterých objektivně práci na dálku provádět nelze.

Dosud byla organizace práce na dálku vyžadována v rámci nouzového stavu. Změny schválené 12. března však dokonce stanoví povinnost identifikovat ty pracovníky, kteří mají povoleno pracovat v běžném režimu.

Pokud jde o soukromý sektor, tam za účelem zajištění nepřerušeného provozu budou moci na pracoviště docházet pouze ti zaměstnanci, kteří nemohou vykonávat svou práci z domova. Současně budou mít zaměstnavatelé oprávnění organizovat pro zaměstnance práci na dálku. Zaměstnavatelé mají rovněž povinnost zavést potřebná kontrolní opatření.

Současně, pokud zaměstnanci poukazují na objektivní důvody, které jim brání v plnění jejich povinností z domova, zaměstnavatel bude muset zvážit možnost nechat je vykonávat svou práci normálně při dodržení konkrétních epidemiologických podmínek.

Změny rovněž stanoví další předpisy týkající se státních a obecních institucí. K zajištění běžného fungování budou muset vedoucí státních a obecních institucí poskytnout pracovníkům individuální ochranné pomůcky (dezinfekční prostředky, ochranné masky atd.). Pokud se práce ve státních institucích bude provádět na pracovišti, vedoucí instituce musí zajistit, aby každý pracovník měl k dispozici alespoň 15 m2 kancelářské plochy nebo vlastní kancelář.

Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Pobaltí.
Zdroj: LETA

Pravidelné novinky e-mailem