AČTO: I loni zanikly na venkově stovky malých obchodů

Za rok 2018 zaniklo dalších 513 nezávislých českých prodejen s potravinami a smíšeným zbožím. Šanci na přežití nabízejí malým obchodníkům maloobchodní sítě a aliance.



Aktuální čísla z výzkumu společnosti Nielsen potvrzují odhady Asociace českého tradičního obchodu (AČTO), varující před zanikáním malých prodejen, které zajišťují obchodní obslužnost venkova.

Z celkového počtu 513 uzavřených prodejen patří podle AČTO 465 provozoven mezi obchody samostatně vedené a nikoli organizované – tedy nezávislé živnosti. Zbývajících 48 prodejen pak spadá do kategorie organizovaného obchodu s příslušností k některé z domácích maloobchodních sítí či aliancí.

„Jednoznačně se potvrzuje to, co se snažíme vysvětlovat zákonodárcům i úředníkům již dlouho, a to především v souvislosti se zákonem o významné tržní síle. V našem prostředí není sdružování českých prodejen do obchodní aliance původcem významné tržní síly, ale především způsobem, jak jí čelit – tedy uspět v konkurenci zahraničních řetězců, a u silných dodavatelů vyjednat pro malé prodejny solidní podmínky,“ tvrdí předseda AČTO Zdeněk Juračka.

Srovnání počtu prodejen mezi lednem 2018 a lednem 2019 prozrazuje, že jsou nejvíce postiženy malé obchody o výměře do 400 m². „Pod vlivem okolností, ať už migrace lidí z venkova za prací a vzděláním, nekalé konkurence, tlaku zahraničních řetězců či skokového navyšování minimální mzdy, musíme zavírat dlouhodobě ekonomicky nerentabilní prodejny. Přesto se nám ve stovkách venkovských lokalit daří malé prodejny udržet i přes jejich ztrátovost, často to totiž bývá poslední fungující prvek občanské vybavenosti,“ říká předseda představenstva skupiny COOP Pavel Březina. Naopak počet prodejen nad 400 m² se i v loňském roce mírně zvýšil.
 
AČTO dlouhodobě usiluje o podporu a zachování tradičních českých prodejen. V roce 2017 představila vedením jednotlivých krajů materiál s vlastním návodem jak venkovský obchod podpořit. „Výsledkem našeho dlouhodobého úsilí, vysvětlování a apelování je narůstající počet dotačních titulů v jednotlivých krajích, které jsou určeny pro venkovské prodejny. Děláme vše pro to a věříme, že se přidají další kraje a život v obcích podpoří. Spíše zbožným přáním zůstává zavedení čitelných pravidel pro neřízenou expanzi zahraničních řetězců,“ dodává Zdeněk Juračka.

Redakčně upravená tisková zpráva AČTO

• Témata: Konkurenceschopnost

Doporučujeme