Afghánistán: Základní charakteristika teritoria, ekonomický přehled
23. 8. 2019
Oficiální název státu: Afghánská islámská republika (Islamic Republic of Afghanistan, Jomhuri-ye Eslami-ye Afghanestan /darí/, Da Afganistan Islami Jomhoriyat /paštó/),
Krátká forma: Afghánistán
Složení vlády (k 24. 5. 2019):
Hlavou státu je prezident Ashraf Ghani Ahmadzai (od 29. 9. 2014);
- viceprezident Abdul Rashid Dostum
- viceprezident Sarwar Danish
CEO Abdullah Abdullah
mezi členy vlády se řadí i předseda Nejvyššího soudu – Farid Hamidi, poradce pro národní bezpečnost – Mohammad Hanif Attmar a ředitel Úřadu pro národní bezpečnost (NDS) – Mohammed Masoom Stanikzai
- ministr zahraničních věcí – Salahuddin Rabbani
- ministr vnitra – Amrullah Saleh
- ministr financí – Mohammad Humayon Qayoumi
- miministr pro Hadž a náboženské otázky - Faiz Mohammad Osmani
- ministr pro otázky uprchlíků a repatriaci - Sayed Hussain Alami Balkhi
- ministryně dolů a ropy - Nargis Nehan
- ministr pro rehabilitaci a rozvoj venkova – Mujiburrahman Kari
- miministr zdravotnictví - Ferozuddin Feroz
- ministryně vyššího školství – Najibullah Khwaja Omari
- ministryně pro boj s narkotiky – Salamat Azimi
- ministr práce, sociálních záležitostí, pro mučedníky a postižené - Faizullah Zaki
- ministr hospodářství – Mustafa Mastoor
- ministr průmyslu a obchodu – Humayoon Rasaw
- ministr energetiky a vody - Ali Ahmad Osmani
- ministr IT a telekomunikací – Shahzad Gul Aryobee
- ministr zemědělství zavlažování a hospodářských zvířat – Nasir Ahmad Durrani
- ministr veřejných prací a dopravy – Yama Yari
- ministryně pro ženskou problematiku – Delbar Nazari
- ministr školství – Mohammad Mirwais Balkhi
- ministr spravedlnosti – Abdul Basir Anwar
- ministr urbanizace – Sayed Sadat Mansoor Naderi
- ministr pohraničí a kmenových otázek – Gulagha Sherzai
- ministr kultury a informací – Mohammad Rasoul Bawari
- ministr obrany – Asadullah Khalid
- ministr pro parlamentní záležitosti – Farook Wardak
- 1.1. Oficiální název státu, složení vlády
- 1.2. Demografické tendence: Počet obyvatel, průměrný roční přírůstek, demografické složení (vč. národnosti, náboženských skupin)
- 1.3. Základní makroekonomické ukazatele za posledních 5 let (nominální HDP/obyv., vývoj objemu HDP, míra inflace, míra nezaměstnanosti). Očekávaný vývoj v teritoriu s akcentem na ekonomickou sféru.
- 1.4. Veřejné finance, státní rozpočet - příjmy, výdaje, saldo za posledních 5 let
- 1.5. Platební bilance (běžný, kapitálový, finanční účet), devizové rezervy (za posledních 5 let), veřejný dluh vůči HDP, zahraniční zadluženost, dluhová služba
- 1.6. Bankovní systém (hlavní banky a pojišťovny)
- 1.7. Daňový systém
1.1. Oficiální název státu, složení vlády
Oficiální název státu: Afghánská islámská republika (Islamic Republic of Afghanistan, Jomhuri-ye Eslami-ye Afghanestan /darí/, Da Afganistan Islami Jomhoriyat /paštó/),
Krátká forma: Afghánistán
Složení vlády (k 24. 5. 2019):
Hlavou státu je prezident Ashraf Ghani Ahmadzai (od 29. 9. 2014);
- viceprezident Abdul Rashid Dostum
- viceprezident Sarwar Danish
CEO Abdullah Abdullah
mezi členy vlády se řadí i předseda Nejvyššího soudu – Farid Hamidi, poradce pro národní bezpečnost – Mohammad Hanif Attmar a ředitel Úřadu pro národní bezpečnost (NDS) – Mohammed Masoom Stanikzai
- ministr zahraničních věcí – Salahuddin Rabbani
- ministr vnitra – Amrullah Saleh
- ministr financí – Mohammad Humayon Qayoumi
- miministr pro Hadž a náboženské otázky - Faiz Mohammad Osmani
- ministr pro otázky uprchlíků a repatriaci - Sayed Hussain Alami Balkhi
- ministryně dolů a ropy - Nargis Nehan
- ministr pro rehabilitaci a rozvoj venkova – Mujiburrahman Kari
- miministr zdravotnictví - Ferozuddin Feroz
- ministryně vyššího školství – Najibullah Khwaja Omari
- ministryně pro boj s narkotiky – Salamat Azimi
- ministr práce, sociálních záležitostí, pro mučedníky a postižené - Faizullah Zaki
- ministr hospodářství – Mustafa Mastoor
- ministr průmyslu a obchodu – Humayoon Rasaw
- ministr energetiky a vody - Ali Ahmad Osmani
- ministr IT a telekomunikací – Shahzad Gul Aryobee
- ministr zemědělství zavlažování a hospodářských zvířat – Nasir Ahmad Durrani
- ministr veřejných prací a dopravy – Yama Yari
- ministryně pro ženskou problematiku – Delbar Nazari
- ministr školství - Mohammad Mirwais Balkhi
- ministr spravedlnosti – Abdul Basir Anwar
- ministr urbanizace – Sayed Sadat Mansoor Naderi
- ministr pohraničí a kmenových otázek – Gulagha Sherzai
- ministr kultury a informací – Mohammad Rasoul Bawari
- ministr obrany – Asadullah Khalid
- ministr pro parlamentní záležitosti - Farook Wardak
1.2. Demografické tendence: Počet obyvatel, průměrný roční přírůstek, demografické složení (vč. národnosti, náboženských skupin)
Rozloha: 652 230 km2 (41. země na světě); souš: 652 230 km2, voda: 0 km2
Hranice: celkem 5 529 km; hraniční země: Čína 76 km, Írán 936 km, Pákistán 2 430 km, Tádžikistán 1 206 km, Turkmenistán 744 km, Uzbekistán 137 km
Počet obyvatel: 34 124 811 (červenec 2017); hustota obyvatelstva: 5,0 ob./km²
Průměrný roční přírůstek obyvatelstva a jeho demografické složení (odhad 2017): Průměrný přírůstek obyvatelstva: 2,36 %;
- Střední délka života: 51,7 let (Muži 50,3 a ženy 53,2 let);
- Porodnost (na 1000 obyvatel): 37,9
- Úmrtnost: 13,4/1000 obyvatel;
- Kojenecká úmrtnost: 110,6/1000 porodů
- Míra gramotnosti: 38,2 %, (muži: 52 %, ženy: 24,2 % (odhad 2016)
Etnické složení: Klíčovým faktorem pro stabilitu státu a jeho institucí zůstává v delikátní otázka rovnováhy mezi jednotlivými etnickými skupinami. Tradičně dominantní Paštúni jsou dlouhodobě frustrováni ztrátou svých pozic. Je to způsobeno netradičně vysokým zastoupením Tádžiků a Uzbeků, které bylo zavedeno jako prostředek k posílení stability. V tuto chvíli nelze očekávat, že by Paštúni dosáhli dominance, kterou měli např. za vlády Tálibánu, protože početně netvoří ani nadpoloviční většinu (Paštúni 44 %, Tádžikové 25 %, Hazáři 19 % a Uzbekové 8 %) a zároveň jsou afghánští Paštúni početně mnohem slabší než pákistánští Paštúni, což samozřejmě způsobuje velmi komplikovaný vztah mezi oběma zeměmi s výraznými vnitropolitickými důsledky.
Náboženské skupiny: Islám 98 % (sunnité 88 %, šíité 10 %), jiné 1 %. Většinou sunnitští muslimové hanífovského směru.
1.3. Základní makroekonomické ukazatele za posledních 5 let (nominální HDP/obyv., vývoj objemu HDP, míra inflace, míra nezaměstnanosti). Očekávaný vývoj v teritoriu s akcentem na ekonomickou sféru.
V Afghánistánu působí Centrální statistická organizace, která má za úkol sbírat, analyzovat a poskytovat relevantní data a informace. V praxi se tak bohužel zatím neděje, a pokud ano, tak s velice nekvalitními a neaktuálními výstupy.
|
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
Nominální HDP/obyvatele |
USD 1 844 |
USD 1 932 |
USD 2 000 |
USD 1 900 |
USD |
Vývoj objemu HDP |
1,3% |
1,5% |
3,0% |
2,5% |
2,2% |
Míra inflace |
4,6% |
1,5% |
3,1% |
5,0% |
1,9% |
Míra nezaměstnanosti |
9,1% |
22,6% |
32,0% |
22,6% |
21% |
Zdroje: CIA World Factbook, Afghanistan Economic Update, The World Bank, Asian Dev.Bank, Afghanistan Economic Update, The World Bank
Rozpočet pro rok 1398 (2019) byl parlamentem schválen 16. ledna 2018. Afghánská vláda v tomto roce (fiskální rok začal 22. prosince 2018 a končí 21. prosince 2019) hospodaří s rozpočtem 399 mld. AFN (cca 5,6 miliardy USD
Zemědělství stále představuje dominantní odvětví v rámci zaměstnanosti (65–70 % populace) a podílu HDP (22 %). Po stažení koaličních sil z AF nadále přetrvává útlum v sektorech stavebnictví, obchodu a služeb.
1.4. Veřejné finance, státní rozpočet - příjmy, výdaje, saldo za posledních 5 let
Rozpočet pro rok 1397 (2018) byl parlamentem schválen 17. ledna 2018. Afghánská vláda v tomto roce (fiskální rok začal 22. prosince 2017 a končí 21. prosince 2018) hospodaří s rozpočtem 377,011 mld. AFN (cca 5,4 miliardy USD).
Zemědělství stále představuje dominantní odvětví v rámci zaměstnanosti (44 % populace) a podílu HDP (22 %). Po stažení koaličních sil z AF nadále přetrvává útlum v sektorech stavebnictví, obchodu a služeb.
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
|
Cash receipts from domestic sources |
141,031,017,865 |
160,561,172,725 |
153,099,073,151 |
169,520,935,825 |
176,874,786,946 |
Taxes |
99,227,332,043 |
104,997,699,519 |
106,702,025,887 |
121,914,451,409 |
127,779,188,324 |
Taxes on income, profits, and capital gains |
23,310,845,996 |
35,667,937,235 |
27,391,915,772 |
27,657,253,999 |
29,538,236,810 |
Taxes on payroll and workforce |
- |
- |
- |
- |
- |
Taxes on property |
389,617,313 |
405,433,540 |
608,583,674 |
486,465,398 |
516,478,806 |
Taxes on goods and services |
26,554,755,943 |
28,800,544,236 |
31,400,627,594 |
33,558,277,493 |
35,874,607,994 |
Taxes on international trade and transactions |
37,414,227,957 |
33,799,566,896 |
45,101,078,329 |
50,621,524,910 |
51,727,173,898 |
Other taxes |
11,557,884,833 |
6,324,217,612 |
2,199,820,519 |
9,590,929,609 |
10,122,690,815 |
Social contributions |
4,064,551,498 |
6,997,968,887 |
3,877,207,588 |
3,978,275,203 |
4,102,714,261 |
Other receipts |
36,638,418,155 |
48,565,504,319 |
42,472,428,893 |
43,579,562,568 |
44,942,716,065 |
Property income |
2,784,712,168 |
5,349,173,132 |
3,492,520,089 |
3,583,560,010 |
3,695,652,516 |
Interest |
292,982,264 |
- |
932,531,613 |
956,840,021 |
986,769,643 |
Sales of goods and services |
28,252,162,214 |
32,600,840,913 |
26,376,779,107 |
27,064,345,633 |
27,910,908,912 |
Fines, penalties, and forfeits |
1,069,820,766 |
1,478,716,233 |
599,655,634 |
615,286,926 |
634,532,886 |
Voluntary transfers other than grants |
- |
- |
- |
- |
- |
Miscellaneous and unidentified receipts |
3,343,889,347 |
9,136,774,041 |
11,070,942,451 |
11,359,529,977 |
11,714,852,108 |
Sales of non-financial assets |
1,100,716,169 |
- |
47,410,783 |
48,646,645 |
50,168,295 |
Revenue (Domestic) |
364,098,241,435 |
416,708,930,916 |
371,946,391,287 |
351,994,530,407 |
337,022,190,212 |
Tax Revenue |
70,589,932,514 |
71,198,132,624 |
72,676,851,396 |
83,652,926,780 |
89,362,940,350 |
Customs Duty and Fees |
28,637,399,528 |
33,799,566,896 |
34,025,174,492 |
38,261,524,630 |
38,416,247,974 |
Non Tax Revenue |
32,399,677,412 |
39,428,730,278 |
31,974,851,135 |
32,808,343,247 |
33,834,576,765 |
Miscellaneous Revenue |
5,133,592,139 |
9,136,774,041 |
10,497,577,758 |
10,771,219,321 |
11,108,139,299 |
Sale of Non-Current Assets *(incl. Equity Injection) |
11,357,425,169 |
- |
48,270,967 |
(7,850,470,748) |
(7,848,921,491) |
Social Contributions |
4,064,551,498 |
6,997,968,887 |
3,877,207,588 |
3,978,275,203 |
4,102,714,261 |
Revenue Aggregates as a % of GDP |
- |
- |
- |
- |
- |
Domestic Revenue |
10,27 % |
11,42 % |
10,89 % |
11,69 % |
11.81% |
Taxes |
7,23 % |
7,47 % |
7,59 % |
8,41 % |
8,53 % |
Non-Tax Revenue |
2,96 % |
3,95 % |
3,30 % |
3,28 % |
3,27 % |
Zdroj: Ministerstvo financí AF
Výdaje |
|||||
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
|
Cash payments for operating activities |
286,851,919,364 |
422,044,379,984 |
278,528,264,273 |
296,647,988,578 |
299,237,382,604 |
Compensation of employees |
164,621,027,906 |
173,250,093,295 |
176,968,425,006 |
174,412,801,796 |
179,804,370,496 |
Wages, Salaries and Allowances |
158,672,991,630 |
167,641,896,582 |
170,813,773,112 |
168,408,422,034 |
173,612,165,836 |
Social contributions |
5,948,036,276 |
5,608,196,713 |
6,154,651,894 |
6,004,379,762 |
6,192,204,660 |
Purchases of goods and services |
82,439,607,668 |
34,388,713,207 |
67,751,241,584 |
69,963,535,191 |
69,314,233,343 |
Travel |
2,991,505,441 |
3,958,650,956 |
3,095,283,296 |
3,262,504,184 |
3,312,763,236 |
Food |
3,970,176,487 |
4,230,977,101 |
2,680,154,776 |
3,879,308,020 |
4,000,651,421 |
Contracted Services |
30,575,277,361 |
2,497,172,490 |
36,500,991,995 |
32,820,625,837 |
31,268,962,676 |
Repairs and Maintenance |
8,353,214,919 |
8,128,198,956 |
3,676,039,806 |
4,788,370,838 |
4,938,149,406 |
Utilities |
5,053,596,797 |
5,044,068,399 |
3,685,033,441 |
4,386,466,601 |
4,523,572,644 |
Fuel |
25,225,215,678 |
6,177,915,544 |
12,074,474,388 |
14,423,085,211 |
14,867,231,656 |
Tools and Materials |
6,270,620,986 |
4,351,729,761 |
6,039,263,881 |
6,403,174,500 |
6,402,902,305 |
Interest |
580,470,975 |
- |
446,313,360 |
1,802,850,000 |
1,802,850,000 |
Subsidies |
1,400,000,000 |
- |
1,451,047,921 |
- |
- |
Grants |
551,402,114 |
- |
322,218,337 |
88,371,213 |
83,695,807 |
Social benefits |
22,522,719,761 |
- |
23,976,819,619 |
22,315,183,540 |
22,975,699,250 |
Social security benefits |
14,395,410,394 |
- |
15,298,484,626 |
14,664,119,875 |
15,122,808,423 |
Social assistance benefits |
986,036,198 |
- |
1,028,296,965 |
445,387,540 |
421,823,669 |
Employer social benefits |
7,141,273,170 |
- |
7,650,038,028 |
7,205,676,125 |
7,431,067,158 |
Other payments |
14,736,690,940 |
214,405,573,482 |
7,612,198,446 |
28,065,246,839 |
25,256,533,707 |
Of which: Contingency Codes |
- |
50,896,479,310 |
- |
23,264,315,148 |
20,367,136,687 |
Purchase of |
|
|
|
|
|
Nonfinancial assets |
54,495,903,017 |
7,348,304,831 |
61,329,211,202 |
62,386,993,134 |
60,136,653,293 |
Fixed assets |
53,547,699,600 |
7,188,504,831 |
60,878,457,327 |
57,286,569,271 |
54,879,317,815 |
Buildings and structures |
39,286,444,504 |
3,152,447,100 |
47,671,164,958 |
42,327,582,567 |
40,360,576,032 |
Machinery and equipment |
14,261,255,096 |
4,036,057,731 |
13,207,292,369 |
14,949,186,704 |
14,508,635,243 |
Inventories |
- |
- |
- |
- |
- |
Valuables |
3,839,128 |
500 |
575,013 |
398,258 |
410,715 |
Non-produced assets |
944,364,289 |
159,300,000 |
450,178,862 |
5,100,025,605 |
5,256,924,763 |
Expenditure by Current CoA Major Code |
|||||
Expenditure |
354,186,777,254 |
372,732,564,045 |
361,049,977,775 |
377,190,202,831 |
376,619,994,864 |
Wages and Salaries Expenditure |
164,621,027,906 |
173,250,093,295 |
176,968,425,006 |
174,412,801,796 |
179,804,370,496 |
Use of Goods and Services |
103,510,154,875 |
192,134,165,919 |
85,137,337,753 |
105,458,148,160 |
101,635,356,988 |
Interest & Repayment of Loans |
1,614,996,911 |
- |
1,874,383,372 |
1,802,850,000 |
1,802,850,000 |
SubsidiesGrants&SocialBenefits |
24,474,121,875 |
- |
25,750,085,877 |
22,403,554,753 |
23,059,395,057 |
Acquisition of Assets |
59,966,475,688 |
7,348,304,831 |
71,319,745,767 |
73,112,848,122 |
70,318,022,323 |
Other |
|
56,681,150,770 |
- |
|
|
Development Budget |
- |
5,784,671,460 |
- |
- |
- |
Contingency Codes |
- |
50,896,479,310 |
- |
- |
- |
(Total Expenditures (with Contingencies and BankCapitalization) |
354,186,777,254 |
438,047,048,125 |
361,049,977,775 |
385,090,202,831 |
384,519,994,864 |
(Total Expenditures with Contingencies) |
354,186,777,254 |
429,413,714,815 |
361,049,977,775 |
377,190,202,831 |
376,619,994,864 |
Total Grants and Loans |
213,309,624,725 |
258,802,545,465 |
218,846,457,952 |
191,281,678,643 |
168,046,493,052 |
Total Domestic Revenue |
152,182,578,261 |
160,561,172,725 |
153,099,933,335 |
161,621,818,431 |
168,975,697,160 |
Zdroj: Ministerstvo financí AF
Year |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
|
Statement of Sources and Uses of Cash (as per GFS 2011) |
Expediture |
Original budget |
EST ACT V2 |
Budget |
FE1 |
|
Expenditure by Adminstrative Unit |
354,186,777,254 |
429,413,714,815 |
361,049,977,775 |
385,090,202,831 |
384,519,994,864 |
|
10 |
President’s Office |
- |
663,781,595 |
- |
3,428,550,226 |
3,524,575,188 |
11 |
National Assembly Meshanro Jirga |
486,529,183 |
516,255,706 |
491,008,295 |
526,410,282 |
542,300,884 |
12 |
National Assembly Wolesi Jirga |
1,524,575,058 |
1,615,558,444 |
1,664,938,358 |
1,631,748,151 |
1,680,487,352 |
13 |
Office of Administrative Affairs & Council of Ministers‟ Secretariat |
5,108,259,243 |
3,780,980,748 |
5,275,587,087 |
2,333,577,000 |
2,339,231,953 |
14 |
Supreme Court |
3,534,535,523 |
3,512,323,267 |
3,337,861,894 |
3,552,192,873 |
3,656,700,079 |
15 |
Presidential Protective Service |
1,482,504,242 |
1,804,769,988 |
1,521,786,711 |
1,937,660,301 |
1,986,763,083 |
16 |
Radio and television of Afghanistan |
664,767,514 |
574,968,896 |
596,456,502 |
573,746,035 |
581,622,772 |
17 |
National Security Council |
728,843,249 |
313,600,000 |
882,823,981 |
440,388,640 |
390,161,017 |
20 |
Ministry of Finance |
20,106,472,073 |
5,237,983,742 |
15,253,892,080 |
3,786,560,700 |
3,761,363,689 |
21 |
Ministry of State in Parliamentart Affairs |
160,349,402 |
138,056,270 |
119,315,669 |
167,580,000 |
172,821,844 |
22 |
Ministry of Defence |
70,655,560,014 |
67,677,654,595 |
57,081,671,047 |
62,218,042,776 |
64,158,448,147 |
23 |
Ministry of Foreign Affairs |
5,140,098,708 |
6,107,835,609 |
5,620,367,916 |
5,799,260,000 |
5,928,879,328 |
24 |
Ministry of Haj and Religious Affairs |
1,095,557,208 |
1,977,764,937 |
1,227,981,229 |
1,691,927,900 |
1,708,029,837 |
25 |
Ministry of Commerce |
1,104,992,462 |
941,688,195 |
631,352,560 |
825,650,000 |
825,529,048 |
26 |
Ministry of Interior |
60,410,363,992 |
57,522,630,325 |
56,224,513,048 |
61,155,738,278 |
62,972,150,739 |
27 |
Ministry of Education |
37,400,829,880 |
46,068,795,857 |
36,042,602,360 |
40,460,453,044 |
41,331,788,414 |
28 |
Ministry of Higher Education |
7,464,471,509 |
8,017,492,573 |
6,337,741,287 |
7,782,531,200 |
7,840,479,410 |
29 |
Ministry of Refugees and Repatriates |
545,295,089 |
474,397,172 |
618,438,866 |
451,800,000 |
455,370,159 |
30 |
Office of the National Economy Council |
3,945,899 |
- |
- |
- |
- |
32 |
Ministry of Mines and Industries |
1,893,998,041 |
2,972,280,056 |
1,397,454,469 |
1,653,624,000 |
1,617,700,618 |
34 |
Ministry of Communication |
1,057,797,627 |
2,715,225,097 |
1,604,595,309 |
2,303,678,000 |
2,232,125,038 |
35 |
Ministry of Economy |
448,364,838 |
502,247,189 |
549,675,951 |
630,360,000 |
620,688,075 |
36 |
Ministry of Information and Culture |
693,933,485 |
827,129,387 |
737,513,167 |
864,718,131 |
868,965,408 |
37 |
Ministry of Public Health |
15,947,579,247 |
14,406,576,840 |
18,371,946,535 |
14,810,987,862 |
14,340,053,276 |
38 |
Ministry of Women Affairs |
222,919,976 |
245,349,216 |
303,688,928 |
280,428,909 |
284,650,461 |
39 |
Ministry of Agriculture |
8,530,538,786 |
9,464,773,864 |
10,692,540,944 |
10,814,165,750 |
10,356,870,006 |
41 |
Ministry of Energy and Water |
4,691,590,788 |
10,690,565,398 |
9,771,257,493 |
4,929,662,000 |
4,725,777,754 |
42 |
Ministry of Public Works |
16,922,817,874 |
32,043,613,286 |
21,570,823,069 |
15,815,148,000 |
15,209,340,492 |
43 |
Ministry of Rural Rehabilitation and Development |
15,886,920,999 |
18,318,931,806 |
18,243,583,429 |
19,265,758,440 |
18,290,779,459 |
44 |
Civil Aviation Authority |
3,510,890,818 |
4,210,936,804 |
3,033,173,179 |
3,947,130,000 |
3,770,147,307 |
45 |
Ministry of Transport and Aviation |
320,409,350 |
373,822,160 |
912,860,517 |
400,780,000 |
403,171,834 |
46 |
Ministry of Frontiers and Tribal Affairs |
476,522,334 |
666,369,734 |
1,346,229,247 |
610,574,653 |
621,330,962 |
47 |
Ministry of Martyrs, Disabled and Social Affairs |
23,181,111,376 |
24,487,100,320 |
24,665,229,316 |
24,186,293,104 |
24,869,093,549 |
48 |
Ministry of Counter Narcotics |
1,012,996,496 |
1,681,578,478 |
1,288,488,834 |
930,040,000 |
900,552,959 |
49 |
Ministry of Urban Development |
3,042,312,924 |
4,346,135,261 |
4,425,255,861 |
5,493,255,999 |
5,235,050,795 |
50 |
Ministry of Justice |
885,618,046 |
1,137,220,841 |
934,972,176 |
930,663,997 |
944,049,048 |
51 |
Attorney General |
1,354,068,459 |
1,593,941,395 |
2,102,514,931 |
2,396,891,643 |
2,462,112,365 |
58 |
Afghanistan National Standard Authority |
121,009,901 |
330,589,905 |
105,337,581 |
127,990,000 |
128,891,225 |
59 |
Independent Directorate of Local Governance |
3,324,375,894 |
5,297,962,297 |
3,615,761,819 |
7,010,751,508 |
6,987,257,050 |
60 |
Directorate of Environment |
221,063,536 |
309,765,940 |
255,244,082 |
312,268,000 |
315,267,072 |
61 |
Science Academy |
204,772,688 |
270,425,020 |
246,580,019 |
253,649,800 |
260,170,915 |
62 |
IARCSC |
411,397,287 |
521,410,679 |
643,345,580 |
1,381,442,000 |
1,349,713,172 |
63 |
National Olympic Committee |
345,780,029 |
283,392,480 |
326,827,900 |
373,082,000 |
377,343,498 |
64 |
General Directorate of National Security |
12,838,983,081 |
14,249,830,331 |
20,361,016,181 |
15,887,110,000 |
16,375,423,336 |
65 |
Geodesy and Cartography Office |
154,167,152 |
- |
199,562,226 |
- |
- |
66 |
Control and Audit Office |
429,107,966 |
552,323,655 |
465,690,535 |
475,344,300 |
464,165,726 |
67 |
The High office of Oversight and Anti-Corruption |
168,297,146 |
164,705,811 |
116,490,286 |
169,868,461 |
175,181,887 |
68 |
Office of Disaster Preparedness |
825,868,357 |
144,645,282 |
824,708,615 |
144,060,000 |
148,566,146 |
71 |
Independent Electoral Complaints Commission |
84,420,058 |
116,187,820 |
112,740,063 |
232,948,979 |
240,235,542 |
72 |
Election Commission |
207,185,441 |
218,372,420 |
301,144,128 |
250,390,000 |
258,222,112 |
73 |
Central Statistics Office |
166,099,635 |
234,913,318 |
142,283,794 |
219,091,000 |
221,483,827 |
74 |
Legal Training Center |
- |
- |
- |
- |
- |
75 |
Afghanistan High Atomic Energy commission |
|
54,880,000 |
40,255,043 |
55,762,000 |
57,506,216 |
76 |
Directorate of Kochis |
35,143,861 |
402,043,498 |
182,084,160 |
278,613,000 |
277,064,538 |
79 |
Kabul Municipalities |
99,468,381 |
4,995,094,081 |
3,265,971,678 |
2,180,920,000 |
2,065,535,280 |
80 |
Afghanistan Investment Support Agency |
1,951,724,543 |
- |
- |
- |
- |
81 |
Micro Finance Investment Support Facility for Afghanistan |
- |
999,249,524 |
32,150,684 |
557,600,000 |
528,099,367 |
82 |
Water Supply and Canalization Corporation |
595,496,213 |
741,582,867 |
459,714,375 |
597,390,000 |
565,784,220 |
83 |
Da Brishna Shirkat |
72,087,238 |
25,268,509,042 |
11,563,610,960 |
7,963,560,000 |
7,542,236,365 |
84 |
Independent Board of new Kabul |
12,560,370,593 |
1,297,052,991 |
866,144,460 |
1,565,010,000 |
1,492,523,684 |
85 |
Independent Commission for Overseeing the Implementation of Constitution |
117,745,263 |
72,284,800 |
67,138,262 |
76,835,920 |
79,239,321 |
86 |
Afghanistan Independent Human Rights Commission |
66,308,891 |
88,909,799 |
9,218,055 |
68,496,000 |
68,337,220 |
87 |
Afghanistan Independent Land Authority |
66,970,506 |
1,028,747,891 |
789,074,433 |
1,312,480,000 |
1,298,152,936 |
88 |
Executive Directorate and Secretariat of Ministers Council |
474,151,013 |
445,594,240 |
1,177,740,610 |
678,336,820 |
688,336,067 |
97 |
General Directorate of Physical Education |
946,440,874 |
283,551,303 |
- |
- |
- |
98 |
MoF Contingency |
- |
33,411,354,770 |
- |
31,567,165,148 |
28,626,195,176 |
99 |
Capital Region Development Independent Authority |
- |
|
|
|
|
89 |
Railway Authority (New Independent Agency - from MoPW) |
- |
- |
- |
2,322,060,000 |
2,319,900,616 |
Zdroj: Ministerstvo financí AF
V březnu tohoto roku vydal americký Department of State’s Bureau of International Narcotics and Law Enforcement Affairs (INL) svou výroční zprávu týkající se globálního praní špinavých peněz. INL ve své zprávě uvedl jako hlavního aktéra praní špinavých peněz v roce 2017 Afghánistán. Ačkoli INL zaznamenal určitá zlepšení, jako je koordinace mezi Finanční rozvědkou a státními zástupci, kteří působí v protidrogovém centru, nadále zůstává hodně výzev neadresovaných. Korupce, byla stále kritickou překážkou v boji proti praní špinavých peněz v Afghánistánu.
Afghánistán zůstal největším světovým výrobcem a vývozcem opia. Děravé, špatně střežené hranice, zejména mezi Afghánistánem a Pákistánem, stejně jako potíže při prosazování zákonů a nařízení zaměřených na boj proti praní špinavých peněz představují významné překážky pokroku. Kromě nelegálního obchodu s narkotiky se mezi hlavní zdroje ilegálních příjmů řadí zpronevěra svěřených prostředků, korupce a ilegální těžba minerálů.
1.5. Platební bilance (běžný, kapitálový, finanční účet), devizové rezervy (za posledních 5 let), veřejný dluh vůči HDP, zahraniční zadluženost, dluhová služba
Fiskální deficit v roce 2019 by měl být přibližně 2 % HDP a měl by být financován z hotovostních rezerv a omezených koncesních půjček. Výdaje se oproti minulému roku zvýší zhruba o 1 procento HDP a to na základě zvýšených rozpočtových výdajů na civilní obyvatelstvo, které budou financovány kombinací grantů a daňových příjmů.
Dlouhodobý a trvalý hospodářský růst nicméně vyžaduje strukturální změny a nové zdroje příjmů. Zvýšení investic do lidského kapitálu a zlepšení produktivity v zemědělství by mohly přinést kýžený růst. Další možností jak zvýšit hospodářský růst je rozvoj těžařských odvětví.
|
2014 | 2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019* |
Bilance účtu (včetně grantů) v % HDP |
8,0 |
5,5 |
2,0 |
4,1 |
2,3 |
2,4 |
Bilance účtu (bez grantů) v % HDP |
-37,9 |
-38,0 |
-39,7 |
-38,8 |
-39,0 |
-39,6 |
Devizové rezervy (v mil. USD) |
7 360 |
7 520 |
7 377 |
7 000 |
6 900 |
6 800 |
Celkový zahraniční dluh v % HDP |
6,5 |
6,1 |
6,8 |
5,7 |
5,8 |
5,9 |
Zdroj: Světová Banka, *odhad
1.6. Bankovní systém (hlavní banky a pojišťovny)
Da Afghanistan Bank (DAB) je centrální bankou Afghánistánu. DAB reguluje veškeré bankovní a peněžní operace na území Afghánistánu. DAB má současně 52 poboček po celé zemi, z nichž je 8 v Kábulu, kde se také nachází hlavní sídlo. Mezi základní úkoly této instituce patří:
- Formulace, schvalování a vykonávání měnové politiky Afghánistánu;
- Formulace, schvalování a implementace měnového uspořádaní;
- Správa devizových rezerv Afghánistánu;
- Tisk bankovek a mincí;
- Role bankéře, poradce a fiskálního agenta státu;
- Regulace licencí, ostatních bank, devizových obchodníků, poskytovatelů služeb, provozovatelů platebních systémů, služeb cenných papírů;
- Zavádět, udržovat a podporovat efektivní systémy platby, převodu cenných papírů vydaných státem nebo DAB, vyúčtování a další operace s tím spojené.
Finanční sektor v posledních letech zažívá částečné oživení. V roce 2017 působilo na afghánském trhu 19 bankovních institucí, zahrnující banky soukromé, státní a pobočky zahraničních bank.
Statní bankovní instituce:
- Da Afghanistan Bank (Central Bank), e-mail: info@CentralBank.Gov.Af
- Bank-e-Millie Afghan
- Pashtany Bank, e-mail: webmaster@bma.com.af, info@bma.com.af
- New Kabul Bank, e-mail: webmaster@newkabulbank.af
Soukromé bankovní instituce:
- Afghanistan International Bank (AIB)
- Afghan United Bank, e-mail: info@aub.af, info@afghanunitedbank.com
- Azizi Bank, e-mail: customercare@azizibank, info@azizibank.af
- Maiwand Bank
- Bakhtar Bank
- Afghanistan Commercial Bank
- Ghazanfar Bank
- Arian Bank
- Afghanistan Islamic Bank
- Alfalah Bank
Zahraniční bankovní instituce:
- World Bank Office Kabul Afghanistan
- Asian Development Bank (ADB), e-mail: csteffensen@adb.org
- First Micro Finance Bank
- Alafullah Bank
- National Bank of Pakistan
Pojišťovny:
- Afghan National Insurance Company
- TFG Global Insurance Solutions Ltd
- Insurance Group of Afghanistan
- Afghan Global Insurance Company
1.7. Daňový systém
Ministerstvo financí Afghánistánu je odpovědné za přípravu legislativy a výběr daní. Problematikou daní se konkrétně zabývá odbor s názvem Afghanistan Revenue Department. Z hlediska legislativy je klíčový zákon o daních z roku 2009 (Afghanistan Income Tax Law official Gazette number 976 z 18. 3. 2009).
Mezinárodní měnový fond a Světová banka již několik let modernizují afghánský daňový systém a zlepšují jeho transparentnost a efektivitu, za účelem aby dosahoval mezinárodních standardů.
Daň z příjmů právnických osob: Daň z příjmů právnických osob je rovná daň ve výši 20 % z celkových nezdaněných příjmů. Čistý zdanitelný příjem je chápán odečtením všech nezbytných výdajů z hrubého příjmu. Daň z příjmů právnických osob platí pro firmy (korporace), společnosti s ručením omezeným a také se vztahuje na některé druhy obchodních partnerství.
Daň z příjmů fyzických osob: Daň z příjmů fyzických osob je aplikována na veškeré příjmy, ze všech zdrojů po celém světě, včetně, ale nejen, mezd, platů, nájmů, určitých obchodních partnerství, licenční poplatků. Nerezidenti musí platit daň z příjmů fyzických osob na veškeré své příjmy, které mají zdroj v Afghánistánu. Daňové sazby jsou následující: osobní příjem do 12 500 AFN (190 USD) je od daně osvobozen, pro příjmy nad tuto částku do 100 000 AFN je účtována daň ve výši 10%. Příjmy nad 100 000 AFN (1515 USD) jsou daněny ve výši 20 %.
Srážková daň: Zaměstnavatelé se dvěma nebo více zaměstnanci jsou povinni svým zaměstnancům srazit daň z platů/mezd na základě výše uvedených sazeb. Příjemci mezd/příjmů s jedním zaměstnavatelem (nemají žádný jiný zdroj příjmu) nejsou povinni podávat roční daňové přiznaní. Živitel rodiny, který má více než jednoho zaměstnavatele nebo další zdroje příjmů, musí podávat roční daňové přiznání.
Daň z příjmů živnostníkům: Živnostníci a osoby samostatně výdělečně činné jsou povinni podat daňové přiznaní. Tyto subjekty mohou odečíst veškeré běžné a nutné podnikatelské náklady za účelem výpočtu čistého zdanitelného příjmu. Daň ve výši 10 % a 20 % je počítána z čistého zdanitelného příjmu nad 150 000 a 1 200 000 AFN ročně.
Souhrnná teritoriální informace
- << 1. Základní charakteristika teritoria, ekonomický přehled
- 2. Zahraniční obchod a investice
- 3. Vztahy země s EU
- 4. Obchodní a ekonomická spolupráce s ČR
Zdroj: Ministerstvo zahraničních věcí (MZV)