Alžírský trh trpí kritickým nedostatkem autodílů

Sehnat v Alžírsku kvalitní původní autodíly (brzdové destičky, tlumiče, kulové čepy atd.) je v posledních letech pro nákupčího výzva, pokud ne rovnou nesplnitelný sen. Alžírský trh s autodíly je totiž zaplaven padělanými kusy, a to až ze 40 %. Veškerý zbylý kvalitní značkový materiál vykupují Tunisané, aby tak nasytili vlastní spotřebu v Tunisku.



Alžířanům tak nezbývá než riskovat a obejít se do poslední chvíle bez autodílů k výměně, či se rovnou uchýlit k levné padělané variantě bez jakékoliv garance. Kritická situace na alžírském trhu s autodíly je tak příležitostí pro české dodavatele.

Na příklad brzdové destičky a vzduchové filtry se na východu Alžírska cenově pohybují na dvojnásobku regionálního průměru. Neustále se zpomalující proces dodávek postupně nahrazují nyní již téměř všudypřítomné padělané kusy, a spotřebitelé tak oplakávají staré dobré časy státního podniku Sonacom, ještě za vlády Houariho Boumediena, který sice stoprocentně ovládal trh, zato spolehlivě dodával značkové autodíly ke spokojenosti svých velkoobchodních i maloobchodních klientů. Dnes si taxikáři raději koupí několikrát ojetý značkový autodíl než jeho padělanou variantu z Číny.

Považují ho totiž za bezpečnější a shodují se, že nakonec i déle vydrží. Dodávky těchto ojetých autodílů však neodmyslitelně při vědomí všech zúčastněných souvisí s kriminální činností, mají totiž původ v kradených vozech, které jsou během hodiny proměněny ve vrak, a automobil se tak rozprodá po kusech. Další variantou je pak nákup autodílů značky Taiwan, která celkem úspěšně kopíruje zavedené značky s tradicí.

Statistiky dovozů autodílů jsou pak přímo šokující. Ukazují totiž až na 1 316 tun padělaných autodílů v hodnotě 5,7 mil. USD, které se měly dostat přes alžírskou celnici (z celkového objemu 44 256 tun v hodnotě 291 mil. USD). Z druhé strany se alžírské ministerstvo obchodu hájí úspěchy se zadržením zboží až ve dvojnásobné hodnotě (10 mil. USD), a to pro nedodržení pravidel dovozu, chybějící atestace mateřských firem a další důvody.

Celá řada koncesionářů, především Peugeot a Renault, kterých se padělání týká nejvíce, si stěžuje na rychle se rozmáhající paralelní trh s autodíly a upozorňují na nutnost ozdravit alžírský trh s autodíly. Pomineme-li prostý fakt nepohodlí pro koncového klienta v důsledku nedostatku náhradních dílů a nekalost při obchodování s padělanými kusy, dostáváme se k vůbec nejdůležitější skutečnosti, a tou je zhoršující se bezpečnost na alžírských silnicích.

Na obchodně-ekonomickém úseku jsou k dispozici kontakty na prodejce autodílů, kteří mají zájem spolupracovat s českými dodavateli, e-mail pro kontaktování commerce_algiers@mzv.cz.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Alžíru (Alžírsko). Autorka: Alena Štojdlová, vedoucí obchodně-ekonomického úseku.

• Teritorium: Alžírsko | Asie | Zahraničí
• Témata: Zahraniční obchod

Doporučujeme