Ani mléko, ani cukr. Čokolády Ajala stojí na prvotřídním kakau

Společnost letos získala tři medaile v prestižní evropské soutěži. Do roka plánuje zprovoznit novou výrobnu, ta současná nestačí uspokojovat vysokou poptávku. Její rozvoj brzdí především tuzemská administrativa.



Foto: AjalaKdyž se v roce 2014 objevila na českém trhu čokoláda Ajala, nestál za ní žádný nadnárodní gigant vyrábějící cukrovinky. Do její výroby se pustili Filip Teplý se svojí manželkou Silvií.

„Začalo to jednoduše ochutnáním čokolády, kterou nám kamarád přivezl z Jižní Ameriky, byla vyráběná indiány a prostě chutnala jako žádná jiná. Ne jen v nějakých nuancích, ale byla prostě úplně jiná. A tady jsme žádnou podobnou nenašli, proto jsme si řekli, že výroba opravdu kvalitní čokolády by mohl být způsob podnikání, který by nás bavil a naplňoval. Což jsem tak úplně nemohl říct o svém tehdejším povolání,“ vzpomíná Filip Teplý a pokračuje: „Následovaly měsíce a roky studia, zkoušek, testování prvních produktů, které chutnaly víc jako písek než jako čokoláda, až vznikla první Ajala.“

Na začátku bylo velmi náročné nakoupit opravdu kvalitní kakaové boby. „Obzvlášť, když nemáme kapacity na to pravidelně objíždět pěstitele v Jižní Americe. Už je to ale mnohem lepší, máme své spolehlivé dodavatele a s některými už se známe z našich cest i osobně, což je záruka toho, že se dostaneme k těm nejlepším bobům ze sklizně. Je to ta náročná, ale zároveň zábavná část,“ popisuje Filip Teplý.

Sladkou chuť dodá třtina

Filip Teplý s manželkou Silvií, zakladatelé čokoládovny Ajala. Foto: AjalaPři samotné výrobě je pak podle něj nejnáročnější udržet konzistentní kvalitu. „Je tolik proměnných, které vám mohou výrazně změnit finální produkt, že je velice náročné vše odladit tak, aby to bez problémů fungovalo,“ upozorňuje Filip Teplý.

Oproti tradiční tuzemské představě o čokoládě není v čokoládě Ajala mléko ani cukr. „Místo cukru používáme panelu, sušenou třtinovou šťávu. Je to předskokan veškerých dalších cukrů a jejich derivátů, používá se v pěstitelských zemích a do mayských čokolád se přidává tradičně. Navíc má pestřejší chuť než jen tu přímočaře sladkou, takže s hořkými boby jde suprově dohromady,“ podotýká Filip Teplý.

Mléko podle něj není v čokoládě potřeba vůbec. „To se tam dává většinou na zjemnění hořké chuti. Ale my naše boby pražíme šetrně a nejsou tak hořké, jsou spíš sladké a kyselé, takže mléka není třeba. Naše klasické čokolády jsou prostě kakaové boby plus panela a případně nějaká příchuť jako oříšky, káva, chilli, sůl…“ popisuje zakladatel čokoládovny Ajala Chocolate. Vyrábí i řadu, která je variací na mléčné čokolády, ale namísto klasického mléka přidávají mléko kokosové.

Když firma začínala, nabízela zhruba devět druhů čokolád, v současnosti jich produkuje osmnáct a k tomu samostatné pražené kakaové boby a horkou čokoládu. Čím se Ajala především liší od konkurence? „Je to vždycky chuť, ta je to nejdůležitější v jakémkoliv produktu a na té nikdy neslevíme. Pro nás osobně je ale strašně důležitý i původ kakaových bobů, to, že používáme, na rozdíl od průmyslových čokoládoven, jen ekologicky a udržitelně pěstované boby, které pocházejí z deštných lesů, ne z plantáží vzniklých po jejich vykácení. A to, že za ně naši pěstitelé dostanou opravdu spravedlivě a důstojně zaplaceno,“ zdůrazňuje Filip Teplý.

Pětkrát dražší kakaové boby

Foto: AjalaZa kvalitní surovinu tak česká firma platí pěstitelům asi pětkrát víc, než je běžná výkupní cena průmyslového kakaa. Společnost v současnosti nemusí příliš řešit marketing ani to, jak se prosadit na trhu. Zájem o její čokolády je totiž větší, než zvládají vyrobit. „Zatím bojujeme s kapacitami naší výroby, takže bychom teoreticky mohli prodat víc, než zvládáme vyrobit. Ale jak ji zvětšíme, budeme ji chtít vytížit, a pak už budeme muset nová odbytiště hledat aktivněji,“ popisuje Filip Teplý situaci, v níž by se měla firma ocitnout zhruba za rok.

Přibližně 15 procent obratu firmy tvoří objednávky přes její eshop, další významnou část odbytu jí zajišťují portály Sklizeno a Rohlik.cz. „Naštěstí jsme na začátku zaujali respektované gastro podniky, jako je Ambiente a třeba doubleshot, což nám hodně pomohlo získat kredit a důvěryhodnost a bylo pak snazší oslovovat další potenciální partnery. Myslím, že bez toho by to byl mnohem větší boj,“ říká Filip Teplý.

Čokoláda přitom sbírá úspěchy i v zahraničí. Letos v září na nejprestižnější čokoládové soutěži European Bean to Bar Competition získala tři medaile. Stříbrnou si odnesla jejich čokoláda Květy a pomeranče a bronzové Rustikální a Kokosový krém.

V Ajale doufají, že jim to pomůže v dalším úspěchu v Ervopě. „Na zaharaničních trzích už nějakou chvíli pracujeme. Nyní máme velice dobrého distributora ve Francii a v Německu. První krůčky děláme ve Švédsku a Anglii. Zároveň začínáme jednat s obchodním zástupcem pro Itálii. Vše je ještě hodně na začátku, ale od zahraničních trhů si hodně slibujeme, nyní se musíme snažit, aby nás tam bylo vidět,“ podotýká Filip Teplý.

Novinka je nejlepší reklama

Foto: AjalaVe firmě se přitom snaží neustále nabízet něco nového. „Trpíme klasickým syndromem malé firmy. Máme hromadu nápadů na produkty, ale nestíháme je zkoušet, testovat a realizovat a někdy se nám na to nedostává ani prostředků. Ale důležité pro nás samozřejmě jsou a jsou součástí naší marketingové strategie. Novinka je vždy lepší než nějaká velká kampaň, na něco, co už lidé znají a kterou si stejně nemůžeme dovolit,“ popisuje Filip Teplý strategii, na kterou Ajala Chocolate vsadila.

Podle něj firma nemá žádný pevný plán vývoje produktů. Letos například rozšířila nabídku čokolád o celou novou “mléčnou” řadu a dodala úplně nový produkt – kakaové boby. „A ještě určitě nabídku doplníme o vánoční čokoládu. Takže jednoduše řečeno, aktuálně je to v průměru jedna celá produktová řada a jednotky izolovaných produktů ročně,“ konstatuje Filip Teplý.

Mladá firma, která dokázala se svými výrobky zaujmout i v zahraničí, musí v Česku překonávat některé problémy. Patří mezi ně i nedostatek kvalitních surovin od tuzemských pěstitelů, na který si stěžuje řada místních firem. „Musíme s nimi souhlasit, i když z Česka bereme opravdu jen minimum surovin, jako jsou třeba ořechy. Jednu sezónu jsme museli úplně stáhnout nabídku čokolád s vlašskými ořechy, protože jsme prostě na trhu nesehnali dostatečně kvalitní,“ posteskl si Filip Teplý.

Administrativní zátěž

Foto: AjalaV rozvoji ji brzdí také přebujelá byrokracie. „Administrativní zátěž spojená především s účetnictvím a provozem nám bere strašně času a peněz, které bychom jinak mohli věnovat rozvoji firmy. A neustále ji přibývá. Od roku 2014, co podnikáme, nám administrativa zabere odhadem každý rok o 20 procent víc času a nic z toho podle mě není nikomu k užitku. A navíc pro malé podnikatele jsou nastavené sankce často likvidační, takže je to pro nás i zdroj stresu, abychom někde neudělali chybu,“ dodává Filip Teplý.

Recept na špičkovou čokoládu je sice jeho tajemstvím, o návod na úspěch v podnikání se však podělil. Jaký je? „Mít produkt, za který se můžu postavit v každém ohledu. Dělat vše pro to, aby jste byl transparentní a vyráběl produkt nejlíp a nejkvalitněji jak v daném okamžiku dovedete,“ uzavírá Filip Teplý.

Dalibor Dostál

Společnost Ajala Chocolate v kostce

Název Ajala znamená v mayském jazyce probuzení. Právě takový pocit chce brněnská manufaktura Ajala Chocolate vyvolat u zákazníků zvyklých na chuť čokolád běžně dostupných v supermarketech. Vzniká z výběrových kakaových bobů a třtinové šťávy.

 

• Oblasti podnikání: Potravinářský průmysl

Doporučujeme