Big data slibují zisky, firmy s nimi však neumějí zacházet

Zpracování velkého objemu dat může firmám pomoci lépe porozumět zákazníkům a zvýšit příjmy z prodeje zboží či služeb. Průzkumy však ukazují, že 85 procent podniků neumí s velkými daty pracovat.



S tím, jak zákazníci stále více služeb a zboží nakupují či využívají elektronicky a komunikují prostřednictvím internetu či dalších digitálních technologií, roste význam zpracování dat, která při této příležitosti vznikají. Objem globálně generovaných dat raketově roste, do roku 2020 by měl vzrůst zhruba třináctkrát v porovnání s rokem 2012 a dosáhnout objemu 35 bilionů GB.

Příležitostí pro firmy jsou zejména pokročilé analýzy velkých dat, která dříve nebylo možné efektivně zpracovávat. V současnosti již to možné je, především díky rychlejším počítačům, levnému úložnému prostoru a novým softwarovým nástrojům a postupům. Analýza velkých dat je cestou k detailnímu poznání zákazníků, jejich potřeb a zvyklostí. To firmám umožňuje poskytovat produkty a služby šité na míru, a tak snižovat náklady a zvyšovat efektivitu.

Co jsou to big data

Jako big data se označují soubory dat, jejichž velikost je mimo schopnosti zachycovat, spravovat a zpracovávat data běžně používanými softwarovými prostředky v rozumném čase. Jejich objem se obvykle udává v takzvaných petabytech a musejí být ukládány v datových skladech.
Zajímavější než jejich objem jsou ovšem informace, které se z nich dají vyčíst. Statistiky uvádějí, že více než osmdesát procent všech dat v podnicích má nestrukturovanou formu. Nejtěžší je proto najít v nich informace podstatné pro daný podnik. Pracovníci IT oddělení v současnosti tráví téměř čtvrtinu pracovní doby právě vyhledáváním důležitých informací.
Specializované analytické nástroje umožňují práci s big daty výrazně urychlit. Obchodní řetězce tak mohou například z informací o počtu zákazníků obsloužených v konkrétní době zjistit, kdy bývá nákupní špička, a posílit obsluhy pokladen. Zákazníci tak nebudou čekat ve frontách, budou spokojenější a budou se do prodejny častěji vracet. Podobné souvislosti dokáže analýza big dat zjistit i v souvislosti s počasím či dalšími jevy.


„Na jedné straně jim mohou pomoci zefektivnit poskytování produktů a služeb, na straně druhé firmy analýzu velkých dat mohou poskytovat svým firemním zákazníkům či partnerům. Právě analýza velkých dat se již dnes stává klíčovou například pro banky, ale i pro mnohé další sektory. Pomáhá jim efektivně zacílit marketingovou komunikaci nebo odhadnout, jak se budou zákazníci chovat, a podle toho připravovat své obchodní aktivity,“ vysvětluje David Slánský z poradenské společnosti KPMG Česká republika.

O tom, že zpracování dat o zákaznících může být pro firmy klíčové z hlediska dosahování dalšího zisku, je přesvědčena i většina podniků. Podle aktuální studie společnosti Accenture Analytics považuje big data za mimořádně důležitá 59 % manažerů z firem, které při podnikaní využívají analýzy dat, a dalších 34 % je považuje za důležitá.

Obavy z bezpečnosti

Průzkum Accenture Analytics ukazuje, že big data lákají více velké podniky než menší firmy. Z řad největších společností považuje analýzy velkých objemů dat za mimořádně důležité až 67 % manažerů.

Právě velké firmy profitují z big data nejvíce. Důvodů může být více. Velké podniky lépe rozumějí potenciálním přínosům a více se soustředí na praktické využití dat i na reálné benefity pro byznys. Mají také samozřejmě více zdrojů, ať už finančních nebo lidských.

Především menší firmy pak narážejí na problém s tím, že neumějí s velkými objemy dat pracovat.Každý druhý respondent průzkumu se při nasazování big data projektů obává problémů s bezpečností. Téměř stejně často dělá manažerům starosti nedostatečný rozpočet a chybějící odborníci.

Jen málo podniků, méně než 5 procent, se při nasazování potřebných technologií spolehlo výlučně na vlastní odborníky. Až 41 procent manažerů uvedlo, že jim chybí specialisti potřební pro nasazení potřebných technologií. Jen o něco méně, 37 procent, má problémy sehnat odborníky na následný provoz big data nástrojů a analyzování dat.

Firmy, které ve velkém analyzují data, věří v revoluční změny, jež big data mohou do byznysu vnést. Devět z deseti respondentů průzkumu Accenture Analytics je přesvědčeno, že analytika může zásadně transformovat byznys, a to dokonce ve stejném rozsahu, jako se to před několika lety podařilo internetu.

Data za slevu

Zdrojem dat může být například komunikace přes e-mail nebo Facebook. Ale také informace o nákupech v e-shopech, odběru elektřiny, výběru peněz z bankomatů a podobně. Malé a střední firmy, které nemají tak rozsáhlé zdroje dat, je mohou získat přímo od zákazníků.

I když lidé obecně informace o sobě neradi sdělují, osvědčenou cestou, jak získat jejich souhlas s poskytnutím informací, je nabídnout jim nějakou výhodu, nejčastěji slevu. „Bezpečnost dat je tedy jistě velké téma, konečného spotřebitele však evidentně stále ještě zajímá přímá marketingová pobídka,“ říká Michal Novák, analytik telekomunikačních trhů společnosti Accenture Česká republika.

V rámci analýzy dat mohou firmy přesněji zjistit, kdy a co zákazníci nejčastěji nakupují, využít informací o jejich pohybu, poloze a podobně. „Nabídky přizpůsobené aktuálním potřebám jednotlivých zákazníků nejen generují vyšší výnosy, ale také zlepšují zkušenosti zákazníků s danou společností a pomáhají přímo snižovat jejich odliv ke konkurenci. V neposlední řadě jsou spokojení zákazníci nejlepšími ´advokáty´, kteří propagují společnost a získávají jí tak nové klienty,“ uzavírá  David Slánský.

Dalibor Dostál

• Oblasti podnikání: Software a ICT služby

Doporučujeme