Budoucnost nákladní dopravy: elektrické kamiony jen na kratší trasy

21. 12. 2018 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Šéf pro inovace DB Schenker Markus Sontheimer předpovídá, jak bude za deset let vypadat nákladní silniční doprava. K masivnímu rozšíření elektrických kamionů podle něj do roku 2029 ještě nedojde. Ještě skeptičtější je k rozšíření technologie hyperloop.

V posledních letech vzniká mnoho projektů, které chtějí omezit emise skleníkových plynů také v silniční nákladní dopravě tím, že se ve větší míře začnou používat kamiony na elektrický pohon. V masové rozšíření v následujících deseti letech však nelze spoléhat. Jde spíše o nepravděpodobný scénář, tvrdí šéf pro digitalizaci a inovace logistické firmy DB Schenker Markus Sontheimer. Tato dceřiná firma německých drah Deutsche Bahn patří mezi největší logistické firmy v nejsilnější ekonomice Evropy.

I když to zatím v praxi nevypadá na revoluci a dálnice po celé Evropské unii brázdí kamiony, Sontheimer připouští, že sektor čeká v následujících deseti letech velká změna.

„Ke změně dochází rychleji, než si většina lidí myslí. Na konci 90. let se myslelo, že technologie mohou vyřešit vše. V době před prasknutím internetové bubliny jsme naše schopnosti přeceňovali. Nyní to je obráceně. V posledních letech jsme naše vozy vybavili senzory, shromažďujeme velké množství dat. S tím máme základy pro nastavení nových procesů. Logistika se už v následujících letech hodně změní, zejména v silniční dopravě,“ vysvětlil v rozhovoru pro Wired.de.

Na základě sběru dat firma může identifikovat, jaké trasy jsou nejvytíženější. Schenker také zjistil, že mnoho jejich kamionů jezdí denně v průměru 200 kilometrů. Právě na tyto trasy je ideální v budoucnu nasadit elektrické kamiony. Zatím se ale nevyrábí v sériové výrobě. „Od německých automobilek v tomto ohledu očekávám větší iniciativu,“ řekl Sontheimer.

I proto je přesvědčen, že i v roce 2029 budou po silnicích stále jezdit kamiony s naftovými motory. Větší využití dronů pro přepravu těžších nákladů si zatím neumí představit, stejně tak technologii hyperloop. Největší nevýhodu spatřuje v extrémní nákladnosti na vybudování celé infrastruktury.

Budou se ale prosazovat prvky autonomního řízení. Ve švédském Jönköpingu už firma testuje mezi sklady s firmou Einride autonomní elektrický kamion T-Pod. Od ledna 2019 už má mít nákladní vůz povolení i do běžného provozu ve Švédsku. Tato technologie se bude podle Sontheimera prosazovat nejprve na pevně daných kratších trasách.

Řidiči a další lidé zaměstnaní v logistice se ale podle něj nemusí o práci bát, stále jí bude dostatek. Například u specializovaných transportů, nebo při zabezpečení nakládky a vykládky. Spíše se změní jejich dnešní charakter, dodal německý manažer.

Převzato z webu Euro.cz. Autor: František Novák

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek