Češi stále víc utrácejí, tržby obchodů letí vzhůru

5. 9. 2019 | Zdroj: Český statistický úřad (ČSÚ)

Překvapivý sedmiprocentní meziroční růst tržeb tuzemských maloobchodů podtrhl nepříliš pozitivní trend. Češi stále více utrácejí a ekonomiku tak víc a víc táhne domácí spotřeba, zatímco průmysl oslabuje.

Podle údajů, které zveřejnil Český statistický úřad, maloobchodní tržby v červenci zrychlily meziroční růst na sedm procent z červnových 4,8 procenta. Nejvíce rostou internetové obchody, které utržily dokonce o pětinu víc než ve stejném měsíci loňského roku.

„Domácnosti zvyšují útraty především za zbytné zboží a služby, zatímco útraty například za potraviny navyšují jen mírně,“ všímá si Jiří Pour, ekonom UniCredit Bank. „Tržby meziročně poklesly ubytovatelům (kvůli horší turistické sezóně) a specializovaným prodejnám potravin,“ pokračuje.

Díky vyšším platům nebudou Češi šetřit ani v druhé půli roku

„Vyšší tržby z maloobchodu odráží rostoucí životní úroveň Čechů, kterým v posledních letech výrazně vzrostly příjmy. Část navýšených příjmů však lidé reálně ztrácí kvůli inflaci,“ říká hlavní ekonom společnosti BHS Štěpán Křeček.

„Rovněž spotřebitelská důvěra se pohybuje na historicky vysokých hodnotách (ačkoliv v meziročním srovnání je nižší) a indikuje, že domácnosti zatím nebudou příliš šetřit ani ve druhé polovině letošního roku,“ míní Miroslav Novák, analytik společnosti Akcenta. „Letos tak očekávám růst maloobchodu v rozmezí čtyř až pěti procent. Dynamika maloobchodu bude ve druhé polovině letošního roku přeci jen mírně zpomalovat,“ upřesňuje.

Analytik také poukazuje na radikální změnu zvyků spotřebitele. „I v červenci patřil primát v tempu růstu tržeb internetovým prodejcům, když nákupy přes web meziročně vzrostly o 21,7 procenta. Přesun nákupu zboží z kamenných obchodů na internet je významným trendem, který trvá již několik let a nepolevuje ani letos.“

Prodávaly se dobře mobily i počítače

„Čeští spotřebitelé byli v červenci při chuti. Nakupovali opravdu s vervou, a to nejen typicky letní zboží či služby, jakou jsou zájezdy nebo letní oděvy,“ uvedl hlavní ekonom společnosti Czech Fund Lukáš Kovanda. „Výsledek je ovšem „vylepšený“ tím, že letošní červenec měl hned o dva pracovní dny více než červenec loňský. I po očištění o rozdílný počet pracovních dní je však výsledek stále přesvědčivý, když tržby vykazují meziroční nárůst 4,6 procenta,“ dodal. Připomíná, že vysoký meziroční nárůst tržeb zaznamenali v červenci mimo jiné prodejci mobilních telefonů, počítačů a další elektroniky.

(red)

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek