Češi zaujali na veletrhu v Šanghaji inovacemi i tradičními výrobky

14. 11. 2019 | Zdroj: Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO)

Klavír Petrof nebo šaty z nanometeriálu. Nejen ty představila společná česká účast na počátku listopadu na veletrhu CIIE 2019 v Šanghaji, který je největší akcí svého druhu v Číně. Česko bylo partnerskou zemí akce.

Hned dvě expozice představily nabídku českých podniků na mezinárodním veletrhu China International Import Expo (CIIE 2019). Jde o největší veletrh v Číně zaměřený na import zahraničního zboží a služeb. Prezentace České republiky, kterou uspořádalo ministerstvo průmyslu a obchodu, koncepčně vycházela z Inovační strategie a nesla se v duchu nově formulované národní hospodářské vize Czech Republic: The Country For The Future.

Česko bylo letos na veletrhu partnerskou zemí. Tento přídomek čínská strana udělila celkem patnácti zemím světa – z těch evropských ho vedle České republiky získaly také Francie, Itálie a Řecko. „V rámci české účasti byly otevřeny dvě expozice, jedna v národní části a jedna v komerční části výstavy. Národní expozice se realizovala na ploše 256 metrů čtverečních pod novým konceptem Czech Republic: The Country For The Future, s důrazem na inovativní řešení a unikátní technologie. Představilo se v ní třináct firem z automobilového a leteckého průmyslu, z oborů biotechnologií a nanotechnologií, optiky, laserů či strojírenství,“ popsal českou účast vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček. Služby na jednom místě poskytovali společně se zástupci ministerstva také pracovníci agentur CzechTrade, CzechTourism a CzechInvest. Prezentoval se také Ústecký kraj a Dům zahraniční spolupráce.

Návštěvníci obdivovali ultralight i špičkový mikroskop

V českém pavilonu si mohli návštěvníci prohlédnout superrychlý ultralight Shark Aero, nový model Škody Superb, elektronový mikroskop Tescan, dalekohledy a optické přístroje Meopta, patentovanou biotechnologii Hydal firmy Nafigate Corporation, šaty z nanomateriálů od návrhářky Lady Vyvialové, výsledky výzkumu laserových aplikací v centru HiLASE, frézovací hlavu pro obráběcí centra od TOS Varnsdorf nebo moderní designovou světelnou instalaci Bomma.

Představení inovací bylo podepřeno ukázkami české průmyslové tradice – šlo o klavír Petrof, skleněné rytiny Jiřího Tesaře, nábytek z ohýbaného dřeva Ton, křišťálové kamínky Preciosa nebo tradiční potraviny v čele s budějovickým pivem.

Český národní pavilon patřil i díky zmíněným exponátům mezi nejnavštěvovanější místa výstavy, která celkem pokrývala 300 tisíc metrů čtverečních. „Dovézt na veletrh letadlo, auto nebo živou ukázku skloryteckého řemesla byl organizačně odvážný krok, avšak pro Česko přinesl kýžený efekt v podobě neopadajícího zájmu návštěvníků a médií. Pokud má ČR ambici být zemí budoucnosti a udávat trendy v oblasti inovací, musí se to odrážet i ve způsobu, jakým se prezentuje na mezinárodní scéně. CIIE 2019 pro nás v tomto bylo pilotním projektem a dle zpětné vazby soudím, že se nám podařilo vykročit správným směrem. Na fotku s letadlem se před pavilonem stály fronty,“ uvedl Karel Havlíček.

Veletrh jde do prodloužení

Že byl veletrh velkou akcí, to vyplývá i z oficiálních čísel. Zúčastnilo se ho celkem 181 zemí, regionů a mezinárodních organizací, více než 3800 vystavovatelů z řad firem, více než 500 tisíc čínských i zahraničních nákupčích. Po základním šestidenním období výstavy pokračuje v prodloužení až do 20. listopadu 2019. To zpřístupňuje národní pavilony na CIIE, včetně toho českého, širší čínské veřejnosti.

Akce byla ideální příležitostí pro firmy, jak oslovit čínský trh nebo tam posílit svou pozici. Export do Číny zatím zůstává výzvou. V posledních pěti letech tam vývoz vytrvale rostl a loni zaznamenal meziroční nárůst o sedm procent. Přesto vychází celkově bilance vzájemné obchodní výměny v neprospěch ČR. „Naším cílem je negativní obchodní bilanci měnit podporou českých podniků, včetně malých a středních firem, při jejich vstupu na čínský trh, a to i do dalších oblastí a provincií Číny, které procházejí procesem industrializace,“ uvedla v Šanghaji náměstkyně pro řízení sekce Evropské unie a zahraničního obchodu Martina Tauberová.

Cílem nového konceptu Czech Republic: The Country For The Future přitom není zříct se tradičního českého průmyslu. „Hudební nástroje, křišťálové sklo nebo pivo patří mezi rodinné stříbro, které dělá naší zemi dobré jméno po celém světě a pomáhá otevírat dveře pro rozvoj spolupráce v dalších oblastech. Často však není známo, že ČR má mimořádné schopnosti v leteckém průmyslu, patří mezi lídry v nanotechnologiích nebo disponuje nejvýkonnějším laserem na světě. Toto jsou věci, které potřebujeme dostávat do povědomí, zejména ve vztahu k zemím jako Čína, kde inovace a technologie nabývají na významu. Inovativní a tradiční průmysl si v exportu vůbec nemusejí konkurovat, naopak cesta k úspěchu může spočívat v jejich vzájemném propojení,“ shrnuje ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček.

Redakčně zpracované podklady od Ministerstva průmyslu a obchodu ČR 

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek