Česká firma představila v Astaně solární lavičku, zájem o ní projevili v Dubaji

14. 12. 2017 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Společnost Full CapaCity nabídla jako první v tuzemsku technologii, která se postupně stává součástí vybavení řady měst. V oboru navíc rychle roste konkurence nejenom v zemích západní Evropy, ale také na Balkáně.

Foto: Full CapaCityPosedět si na chvíli v parku a přitom si zadarmo dobít mobilní telefon nebo se připojit k internetu. Tuto možnost začínají mít obyvatelé několika českých měst. S projektem solární lavičky přišla v roce 2015 společnost Full CapaCity. „Pokud vím, tak to byl první podobný projekt v České republice a ve světě bylo podobných projektů v té době jenom pár,“ říká Petr Patočka, který v roce 2013 společnost Full CapaCity založil spolu s Janem K. Rolníkem a Markem Winklerem.

Jejich společnost se kromě výroby solárních laviček CapaSitty zabývá také realizací uměleckých instalací. Má za sebou například multimediální expozici pro Český pavilon na Expo 2015 v Miláně, vybavovali také muzeum UNESCO v iráckém Irbílu.

Po baťohu přišla lavička

„Od začátku nás také zajímalo téma využití obnovitelných zdrojů energie v osobním využití. Jeden čas jsme například provozovali eshop s taškami a baťohy, které měli integrovaný malý solarní panel a dobíjely mobily,“ doplňuje Petr Patočka, proč se se svými společníky pustil do podnikání v oboru, se kterým neměli předchozí zkušenosti.

„Lavička nám přišla jako zajímavý prvek ve veřejném prostoru, kam by se solární panel hodil a zároveň poskytl lidem nové a užitečné funkce, tedy dobití mobilu a připojení k internetu,“ doplnil Petr Patočka.

Přijít na trh s novinkou podle něj nebylo jednoduché. „Nejnáročnější je s omezenými zdroji, jak finančními tak lidskými, dotáhnout daný produkt do fáze, kdy ho můžete nabídnout na trh. Zároveň nás ale také tato fáze bavila a myslím, že baví dodnes,“ popisuje Petr Patočka.

První prototyp solární lavičky představila společnost na zmíněné výstavě Expo v Miláně 2015. „Tato verze však nebyla zcela vhodná pro sériovou výrobu. Lavičku jsme výrazně předělali a první kus jsme do veřejného prostoru instalovali na jaře 2016, konkrétně to bylo v Litoměřicích,“ konstatuje Petr Patočka.

Solární panel funguje i v zimě

Od konkurenčních řešení se lavička CapaSitty liší v několika ohledech. „Od začátku jsme chtěli, aby lavička byla zejména pohodlná, podle toho jsme volili tvarové řešení i použité materiály. Sedací část je klasicky ze dřeva, lavička má opěradlo a područky. V porovnání s konkurenčními produkty má také lavička celkem naddimenzovaný výkon solárního panelu, který činí 150 W, jelikož jsme chtěli, aby lavička fungovala i v době, kdy tolik nesvítí slunce, například v zimě,“ zdůrazňuje Petr Patočka.

Lavičky si kupují převážně města, ale také třeba obchodní centra. V současné době jsou instalovány v 18 městech v České republice, ale také v Bratislavě. Zájem přitom neustále roste. „V minulém roce jsme prodali pouze dvě, tento rok již šestnáct a v příštím roce bychom rádi toto číslo alespoň zdvojnásobili,“ plánuje Petr Patočka.

Solární lavička zaujala také návštěvníky letošní mezinárodní výstavy Expo v kazašské Astaně. „Ozvali se nám zájemci například z Dubaje,“ konstatuje Petr Patočka. Zkušenosti z míst, kde byly lavičky instalovány, jsou pozitivní. „Máme na instalované lavičky dobré ohlasy, jsou hojně využívány, což víme díky vzdálenému přístupu a zasílání dat. Zejména v lokalitách, kde se pohybují mladí lidé nebo v blízkosti nádraží,“ popisuje Petr Patočka.

Konkurence v Česku i za hranicemi

Přitom konkurence v oboru v poslední době výrazně vzrostla. Jen v České republice je v současné době několik firem, které se výrobou solárních laviček zabývají. Další oblastí, kde se tento obor rozvíjí, je možná poněkud překvapivě Balkán, konkrétně Srbsko a Chorvatsko, kde působí dvacet společností s tímto výrobním programem. „Odhaduji, že v Evropě je dnes kolem dvaceti firem, které nabízejí podobné produkty,“ říká Petr Patočka.

Společnost má v současnosti dva kmenové zaměstnance, na výrobě solárních laviček spolupracuje s dalšími třemi lidmi. Kromě vlastního výrobku Full CapaCity nabízí také britskou lavičku Strawberry. „Od naší lavičky liší zejména designem, ale je řádově dražší. Jejím zařazením jsme našim zákazníkům chtěli nabídnout zejména širší škálu produktů,“ upozorňuje Petr Patočka. 

Obor chytrého mobiliáře považuje za perspektivní. „Myslím, že v příštích letech bude podobných řešení přibývat. My sami již pracujeme na novém projektu, kterým chceme na solární lavičky navázat,“ uzavírá Petr Patočka.

Dalibor Dostál  

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek