Český maloobchod se bez digitalizace neobejde

Bez digitalizace budou malé firmy stále výrazněji zaostávat za konkurencí. Na změnu, kterou do byznysu přináší digitální revoluce, se musejí podle AMSP ČR tuzemští podnikatelé připravit co nejdříve.



Lepší je rozsvítit byť jen malé světlo, než proklínat tmu. Ze slov čínského filozofa Konfucia by si měly podle Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP ČR) vzít příklad OSVČ i menší české firmy a bez obav více využívat moderní technologie.

„Zástupci živnostníků a malých firem by si měli uvědomit, že digitalizace není hrozbou. Dnes se setkáváme s tím, že se mnozí s Průmyslem 4.0 jen těžko ztotožňují a považují ho za něco, co se jich netýká, co musejí řešit jen velké firmy. Jde ale o to, aby byli na nástup digitalizace dobře připraveni. Měli by vědět, jak se jich zásadní změna dotkne a jak do budoucna koncipovat své živnosti,“ připomíná odcházející předseda AMSP ČR a budoucí ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček.

I proto AMSP ČR vyhlásila letošek Rokem digitálního podnikání. Ten má umožnit nejmenším podnikatelům otestovat, jak jsou na změny připraveni. Digitalizace bude v příštích letech v podnikání hlavním trendem. A bez ní v byznysu nepřežijete, varuje asociace.

České firmy dnes v digitální gramotnosti za světem zaostávají. Moderní technologie využívá zhruba o dvacet procent méně subjektů než v nejvyspělejších evropských zemích.

Netřeba lámat hůl

Nedávný průzkum agentury IPSOS (pro AMSP ČR) nicméně ukázal, že tuzemští maloobchodní prodejci pochopili, že bez přizpůsobení svých webových stránek chytrým telefonům a využívání sociálních sítí nemohou dlouhodobě uspět.

Anketa (mezi 100 šéfy malých firem do 250 zaměstnanců) také ukázala, že tři ze čtyř obchodníků vědí, co je chytrá prodejna. A elektronické platební metody a online marketing už v segmentu maloobchodu vedou v užívání moderních technologií.

„Výsledky průzkumu IPSOS i naší analýzy maloobchodu potvrzují, že je digitalizace nevyhnutelná. Z kamenných prodejen se postupně budou stávat showroomy a testovací prostředí e-shopů pro nové produkty. Kdo si toto uvědomí, bude mít náskok před konkurencí,“ uvádí generální ředitelka AMSP ČR Eva Svobodová.

Českému obchodu se s rostoucí ekonomikou daří, maloobchodní tržby loni narostly o 4,8 procenta, což je šestý nejlepší výsledek v Evropě. Nejvyšší růst tržeb přitom zaznamenaly právě internetové obchody a zásilkové služby (o 15,4 procenta).

„Online prodej vede k většímu pohodlí zákazníků a následně tedy i jejich vyšším útratám. Logicky s tím rostou i zisky obchodníků. Digitalizace nákupního procesu je dnes zásadním krokem pro udržení konkurenceschopnosti na trhu,” glosuje Director Business Development CZ&SK společnosti Mastercard Europe Martin Dolejš.

Nebojte se investovat

Zatímco v obecném využití moderních technologií tuzemské firmy za vyspělým světem pokulhávají, v placení kartami a využívání nových platebních metod jsou Češi v evropské špičce.

Využití elektronických platebních metod si přitom čeští obchodníci spojují s moderními technologiemi především. Do digitalizace je navíc tlačí sami zákazníci. Zejména mladí lidé už dnes jednoznačně preferují online nákupy přes mobilní telefony.

Průzkum pro AMSP ČR také ukázal, že se na lepší časy začíná blýskat I v jiných oblastech Obchodu 4.0.

Dvě pětiny dotázaných podnikatelů uvedly, že v roce 2018 investovali alespoň deset tisíc korun do moderních informačních a účetních systémů. Zcela bez investic se obešla jen pětina obchodníků. Do digitálních technologií investovala jedna ze čtyř firem působících v maloobchodě více než 20 tisíc korun. A přes 50 tisíc korun věnovalo loni na online marketing 25 procent podniků.

Jak to vidí malí obchodníci?

S moderními technologiemi si obchodníci spojují především využití elektronických platebních metod, což eliminuje používání hotovosti v oběhu a vytváří tlak na větší dostupnost této novinky pro menší podnikatele (přispívá ke snížení jejich finanční a administrativní zátěže). Dále si maloobchodníci pod moderními technologiemi představují zejména internet věcí (síť pro propojování a vyměňování agregovaných dat), online marketing a cloudová úložiště.

Proč chodit do banky?

„V poslední době pociťujeme čím dál tím větší poptávku ze stran našich firemních klientů po digitální komunikaci. Jinými slovy si chtějí vyřizovat věci jako otevření dalšího účtu, žádost o platební kartu nebo doložení čerpání úvěru, elektronicky, bez nutnosti navštívit pobočku banky, aby ušetřený čas mohli věnovat svému podnikání,“ potvrzuje nástup nových trendů manažer Platebních řešení a prodeje ČSOB Martin Štýber.

„Další potřebou je možnost přijímat co největší množství platebních metod a tím si zvýšit své obraty – hotovost, platební karty, bezhotovostní platby na účet nejen v českých korunách, a právě i prostřednictvím internetových obchodů, které si zakládá čím dál tím více podnikatelů,“ doplňuje zástupce ČSOB.

Nadpoloviční většina podniků (61 %) a polovina OSVČ (50 %) už má dnes podle výše zmíněného průzkumu webové stránky přizpůsobené chytrým telefonům.

„Ve věci perspektivy maloobchodu v nejbližších letech můžeme konstatovat, že digitalizace se projevuje mj. detailním zpracovávání údajů o zákazníkovi a v celkovém posilování kontaktu obchodníka se svými zákazníky,“ uvádí AMSP ČR v tiskové zprávě.

Jakub Procházka

Doporučujeme