Český startup míří na parkování. Místo senzorů pracuje s daty a výrazně tím srazil ceny

Najít volné místo k zaparkování je stále větší problém, ať už při pracovních cestách nebo na dovolené. Kvůli překotnému rozvoji automobilismu neodpovídají současná města potřebám lidí a informace o volném místu k parkování má cenu zlata.



zakladatele eparkomat oceneniKoncem dubna letošního roku byla firma eParkomat zapsána do obchodního rejstříku a v květnu se již prosadila mezi dvanáct nejlepších startupů Evropy zaměřených na internet věcí v rámci akcelerátoru technologických firem ChallengeUP!, kde ji jako jediného českého zástupce vybrali společnosti Intel, Cisco a Deutsche Telekom. Skutečně raketovému startu však předcházela téměř tříletá historie.

„U zrodu stála netrpělivost při čekání na kamaráda, který přichází na setkání vždy pozdě, protože nemůže najít parkovací místo,“ vzpomíná spoluzakladatel společnosti Pavel Vrba, který právě na základě této zkušenosti začal přemýšlet o mobilní aplikaci, která by pomohla řidičům najít volné parkovací místo ve městech.

Odkojeni inkubátorem

V rámci české pobočky mobilního operátora T-Mobile, kde tehdy působil, se do projektu pustil nejdříve v rámci soutěže, v jejímž rámci jeho zaměstnavatel nabídl možnost využití části pracovní doby a rozpočtu na realizaci nového business konceptu. Vznikl tak tým, jehož členové spolupracují dodnes a kromě Pavla Vrby ho tvoří Petr Hais, Vráťa Kalenda a Filip Kirschner. Kromě jeho klíčových členů na projektu pracovalo až dvacet lidí. Projekt v té době působil pod názvem T-Parking.

mapa eparkomat vyhledavani prahaInovační soutěž se nám podařilo vyhrát a připravili jsme první verzi konceptu aplikace. Abychom koncept uvedli v život a získali další financování, vydali jsme se na zkušenou do Německa, kde mateřský Deutsche Telekom vyhlásil mezinárodní inovační soutěž v rámci interního inkubátoru UQBATE. Zde jsme museli velmi zapracovat zejména na business modelu a nás samotných – opět jsme vyhráli,“ popisuje Pavel Vrba další cestu projektu.

Během dvou let spolupráce s UQBATE podstoupili stovky jednání v rámci korporátních struktur a na základě vyjednávání v Německu a Čechách se podařilo provést takzvané spin-off, kdy se společnost osamostatnila a získala strategické partnerství se svým původním zaměstnavatelem.

„I když jsme pionýři a svým způsobem rebelové, bez obrovské podpory lokálního i mezinárodního managementu bychom se neobešli, přestože ani jedna z poboček Detsche Telekom nemá v současné době v naší společnosti majetkovou účast,“ podotýká Pavel Vrba.

Trh s parkováním se podle něj v tuto chvíli formuje, protože parkování se stává globálním problémem. „Nejde jen o to, že přibývá aut a lidí ve městech, ale také o to, že veřejný prostor jako takový již nedostačuje potřebám lidí, kteří v něm žijí a pohybují se. Stávající možnosti, které nabízejí klasičtí poskytovatelé parkování nejsou dostatečně efektivní. Uvědomují si to lidé, uvědomují si to úředníci a uvědomují si to dnes i stovky firem, které se snaží dodat řešení v různých podobách,“ upozorňuje Pavel Vrba.

V oboru však zatím chybí skutečně silný hráč. „Určitě znáte Airbnb, booking, nebo Alibabu, ale znáte nějakou podobnou globálně úspěšnou službu z oblasti parkování? Možná jednu? Přesto, kolikrát měsíčně jste v hotelu, nebo nakupujete oblečení a kolikrát parkujete auto?“ zdůrazňuje Pavel Vrba.

Velká data nasměrují na parkoviště

I když v rámci Evropy i světa vznikají neustále nové a nové globální i lokální parkovací startupy, není podle zakladatelů projektu eParkomat trh obsazený. Zatímco ostatní projekty pracují s parkovacími senzory instalovanými na jednotlivých parkovištích, sdílení pozic na sociálních sítích nebo na provedených platbách, česká společnost se vydala jinou cestou. Pracuje s takvanými big data, redy velkými objemy dat.

„Používáme big data analýzu pohybu anonymizovaných dat z mobilních zařízení přihlášených k telekomunikační síti. To jen v České republice znamená více než 5 milionů datových zdrojů. Máme velmi vysokou přesnost předpovědi v reálném čase blížící se v Praze 93,3 procentům,“ podotýká Pavel Vrba. S velkými daty pracuje i několik zahraničních startupů. Jejich nevýhodou však je, že většinou využívají zdroje firemních flotil, takže musí zapojit velké množství aktivních uživatelů, aby zůstali při životě.

Ostatní mobilní aplikace zaměřené na parkování tak eParkomat nevnímá jako konkurenci, ale spíše jako potenciální zákazníky. „Přinášíme skutečně inovativní a globální řešení pro automobilky i obrovskou optimalizaci nákladů na straně měst, které se pro technologii rozhodnou. Když jsme nedávno tvořili studii pro jedno německé město, vyšlo z něj, že provoz klasických senzorických technologii na informace o 1000 parkovacích místech vychází v průběhu deseti let provozu zhruba čtyřikrát dráže, než pokrytí 199.000 parkovacích míst naší technologií,“ porovnává Pavel Vrba.

team projekt eParkomatStartup rozjeli zakladatelé firmy téměř bez zkušeností s předchozím podnikáním. Ty se omezovaly na relativně krátké působení na volné noze, takzvaném freelancingu, kdy Petr Hais působil v oblasti IT a Pavel Vrba v realitách. „Přechod z relativně pohodlného korporátního prostředí do podnikatelského je svým způsobem šok, ale když jsme dostali příležitost, byla by škoda jí nevyužít. Díky zkušenostem s byrokracií na úrovni mezinárodních korporátních procesů máme však kvalitní průpravu,“ popisuje Pavel Vrba.

Nejtěžší bylo podle něj zvládat v prvních letech projektu paralelní role, kdy na jedné straně byli stále zaměstnanci T-Mobile a na druhé straně již inovátoři ze start-upu. A co bylo klíčové v prvních letech práce na vzniku nové firmy? „Zejména nevzdávat to. Vždy když to vypadalo nejhůře, posunulo nás to dál,“ upozorňuje Pavel Vrba.

Města zaspala

Za nejdůležitějšího obchodního partnera považuje eParkomat města. Právě ta mají s parkováním největší problém, ale také finanční možnosti ho řešit. „Provedli jsme spoustu výzkumů a osobního dotazování, občané jednoznačně považují parkování za problém, ale řešení očekávají od svého města,“ konstatuje Pavel Vrba.

Zároveň společně s dalšími partnery začíná startup pracovat na globálním řešení pro vozy připojené k internetu (takzvané connected car), kde by měla být právě aplikace zaměřená na parkování důležitým stavebním pilířem rozsáhlejší komplexní služby. „Samozřejmě, obě tyto oblasti jsou během na dlouhou trať. Jsou také vysoce specifické z hlediska získávání zakázek, ale bereme to jako obrovskou výzvu, kterou se pokoušíme pokořit,“ podotýká Pavel Vrba.

Za největší konkurenci v oblasti dodávek pro automobilky považuje americký INRIX. Další se však mohou objevit již zítra. „Trh je tak dynamický, že se situace mění doslova každým dnem. Hlavní konkurenční boj v tuto chvíli panuje v oblasti dodávek dat pro automobilový průmysl. V oblasti chytrých měst, takzvaných Smart Cities, je také spousta hráčů, ale v posledním roce vnímáme, že cesta v tuto chvíli spočívá spíše ve spolupráci a vzájemném doplnění, než v konkurenčním boji. Trh se právě začíná dělit,“ vysvětluje Pavel Vrba.

Přestože se prvky inteligentní dopravy už nějaký čas instalují, plynulost provozu se moc nezlepšuje, dopravní zácpy nemizí. Podle odborníků totiž města nejsou na rychlý rozvoj dopravy připravená. „Dostat od města základní informace o parkování v podobě mapového souboru v elektronické podobě je prakticky nemožné, platí to i například pro jednoduché rozhraní pro programování aplikací (API) na aktuální výluky a uzavírky. Přitom pokud by byly tyto informace dobře vypracované, spousta výrobců navigací by je využila,“ popisuje Pavel Vrba.

Trh za miliardy eur

Řešení od eParkomatu umožňuje podobný koncept zpracovat a formou otevřených dat poskytnout dále, takže si mohou najít cestu do automobilů připojených k internetu nebo používaných aplikací a navigací. Jednou z nich by mohla být i světově nejpoužívanější aplikace pro vyhledávání volných parkovacích míst Parkopedia, s níž eParkomat vyjednává o využití svého modelu. „S dalším vyjednáváním čekáme na rok 2017, kdy bychom měli pokrýt několik německých měst a ověřit validitu i na trhu mimo Českou republiku,“ poznamenal Pavel Vrba.

Právě v Česku přitom provozovatelé parkovišť zatím s největšími aplikacemi pro vyhledávání parkovacích míst příliš nespolupracují. Elektronická evidence volných míst totiž znamená vysokou investici do infrastruktury nebo značné provozní náklady. „Provozovatelé parkovišť v Česku jsou velmi konzervativní a přicházejí tak o zákazníky. V zahraničí si však největší hráči možný přínos uvědomují a vydávají se buď cestou vlastní aplikace, nebo otevřením pro spolupráci se startupy,“ připomíná Pavel Vrba.

Podobným řešením však patří budoucnost. Podle Pavla Vrby vyhledávání parkovacích míst vytvoří trhy v hodnotě mnoha miliard eur jak v oblasti chytrých měst tak automobilového průmyslu. „Je však potřeba k těmto číslům přistupovat pragmaticky, v nejbližších letech bude probíhat rozdělení těchto trhů mezi hlavní hráče, kteří budou potřebovat data od těch malých. V oblasti plateb se bavíme jen v Evropě o 40 miliardách euro ročně, které se protočí v parkování s neustále rostoucím trendem. My cítíme největší poptávku z Evropy, kde bychom se měli díky našim partnerstvím podílet na chytrých městech zejména v Německu, Rakousku, Česku, Slovensku, Polsku a Nizozemsku,“ uzavírá Pavel Vrba.

Dalibor Dostál

• Oblasti podnikání: Doprava, logistika | Služby

Doporučujeme