Chtěl jsem dělat, co mě baví, říká zakladatel obchodu Footshop Peter Hajduček

9. 5. 2019 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Během několika let se ze startupu stala kultovní značka pro mladé zákazníky. V současnosti většinu zboží prodává na zahraničních trzích, přestože nabízí světové značky, které tam byly již předtím zavedené.

Když Peter Hajduček přišel v roce 2011 s internetovým obchodem Footshop, byla to součást jeho bakalářské práce, kterou odevzdával o rok později na téma „Plánování, tvorba a propagace B2C internetového obchodu“. Tehdy ještě netušil, že zakládá kultovní e-shop s obuví, který brzy překročí hranice České republiky. 

„Obsahem mé bakalářské práce bylo vytvoření podnikatelského plánu a volba technologie pro obchod Footshop. Od začátku jsem věřil, že půjde o životaschopný projekt, ale ve snu by mě nenapadlo, že to může tak vyrůst. Mojí ambicí v té době bylo mít malou firmu s několika kolegy a dělat, co mě baví,“ vzpomíná Peter Hajduček.

Nebyla to přitom jeho úplně první zkušenost s podnikáním. Již při studiích vedl vlastní internetovou agentur Unikum. „Od třinácti let jsem se věnoval vývoji webových stránek a postupně i online reklamě. Řízení agentury Unikum jsem postupně předal kolegovi Ondřejovi Götthansovi a já jsem se začal plně věnovat Footshopu,“ pokračuje Peter Hajduček.

Na začátku podle něj bylo nejtěžší získat k dispozici produkty, které by na svém e-shopu nabízel. „Neměl jsem zkušenosti v maloobchodním prodeji, neměl jsem finance a na trhu bylo už několik zavedených konkurentů. Bylo velmi náročné získat důvěru dodavatelů a najít způsob, jak zásoby zafinancovat,“ podotýká Peter Hajduček.

Láska k teniskám

Oproti mnoha konkurentům bylo jeho výhodou, že se pustil do oblasti, která ho opravdu bavila a zajímala. „Tenisky, móda, městské sporty, moderní umění a kultura byly vždy mými zájmy. Nevěděl jsem, že by se mohly stát i součástí mé kariéry. Vnímal jsem to více odděleně od práce. V práci jsem se oblékal formálně na setkání s klienty, ve volném čase jsem bral do rukou skateboard a chodil na rapové koncerty. Footshop spojil hobby a práci. Rád se setkávám s lidmi, rád se účastním společenských akcí a na tom jsem postavil marketing Footshopu. Zdá se, že to byla mezera na trhu,“ popisuje Peter Hajduček. 

Do povědomí mnoha milovníků současných tenisek, pro které se nyní používá spíše označení bota typu sneakers, se Footshop zapsal nabídkou omezených, limitovaných edicí bot. Ty značky vytvářejí například ve spolupráci s významnými výtvarníky, sportovci, celebritami a podobně.

Jejich ceny se pak často šplhají k závratným výškám, protože se s nich stává vyhledávaná sběratelská záležitost. „Limitované edice jsou ze své podstaty velmi omezené svým počtem. Tím neumožňují generovat velké tržby. Jsou však skvělým zdrojem nových zákazníků a vytvářejí nám příležitosti pro marketingové aktivity. Tento rok jsme spustili specializovaný web Footshopu, kde se lidé přihlašují do losování o limitované edice. Ten nám pomáhá víc pracovat se zájemci o limitované edice a vnímat jejich skutečný potenciál,“ zmiňuje zakladatel e-shopu.

Internetový byznys

Klíčovým prodejním kanálem firmy je internet. Na hlavních trzích prodává on-line 70 až 80 procent svého zboží, na mnoha zahraničních trzích až 100 procent produktů. „Expandujeme vždy nejprve online, a když trh roste a vidíme potenciál, otevíráme i kamenný obchod. Momentálně pracujeme na nové prodejně v Praze a v Bukurešti,“ konstatuje šéf Footshopu.

Když e-shop startoval, spustil zároveň českou a slovenskou verzi webu. Pak začal zkoušet zahraničí. „Na začátku se zdálo poměrně jednoduché přeložit web do dalších jazyků a zkusit jiné trhy. Postupně jsme si uvědomili komplexitu, která je s tím spojená. Dnes expandujeme opatrněji, promyšleně a s datovými podklady,“ porovnává Peter Hajduček.

Zahraniční trhy tvoří zhruba 70 procent tržeb Footshopu. Internetový obchod se tam s prodejem bot i limitovanými edicemi prosadil i přesto, že mnohdy přicházel již na obsazený trh. „Daří se nám prosadit i díky skutečné lokalizaci. Neexpandujeme jen překladem webu. Integrujeme lokální platební brány a preferované dopravce. Spolupracujeme s lokálními médii a influencery, jsme na trhu aktivní. Na trhy, kde působíme, přinášíme proaktivní zájem o kulturu, podporu mladých kreativních lidí a zapojujeme je do našich aktivit. V Maďarsku jsme už zorganizovali několik kvalitních výstav a vernisáží, vytvořili custom-made tenisky a několik fotoeditorialů. Všechno ve spolupráci s lokálními umělci,“ popisuje šéf e-shopu recept na úspěch v zahraničí.

Museli koupit vlastní adresu

Internetové obchody s národní doménou Footshop vlastní e-shop nejen v Česku nebo na Slovensku, ale i na vyspělých trzích, jako je USA a další země. Na tyto trhy přitom česká společnost vstupovala v době, kdy domény vlastnily již jiné společnosti. „Museli jsme kupovat doménu na vícero trzích, dokonce i od našich konkurentů. Nejvtipnější je, že jsme omylem přišli o naši facebookovou adresu a Facebook nám nebyl ochotný pomoct. Nakonec ji musela koupit od nového vlastníka naše kolegyně přímo v Bangkoku. Potkali se v kavárně, dali si kávu, dohodli se a na místě se vlastnictví převedlo,“ popisuje Peter Hajduček.

Typickým zákazníkem Footshopu jsou mladí lidé, kteří se pohybují ve městě. „Zajímají se o své okolí, rádi se potkávají, svými oblékáním a činy ovlivňují další lidi. Občas říkáme ‚We influence influencers‘ (pozn. redakce – volně přeloženo Ovlivňujeme vlivné),“ podotýká zakladatel e-shopu.

Když mluví o konkurenci, nedívá se na ostatní firmy z oboru. „Největší konkurencí jsme si my sami. Při růstu a expanzi nesmíme zapomínat budovat pevné základy firmy, jak v oblasti IT, tak struktury a managementu. Nikdo nám nemůže ublížit tak, jako my sami, pokud podceníme některou oblast firmy. A na to se soustředíme,“ zdůrazňuje Peter Hajduček.

Růst o padesát procent

I díky této promyšlené strategii e-shop v roce 2018 přibližně o 50 procent překonal tržby v objemu 400 milionů korun z roku 2017. „ Je nás už více než sto a stále hledáme mnoho talentů v IT, v logistice, v marketingu a managementu,“ konstatuje šéf Footshopu.

Obavy nemá ani z budoucnosti. „Našimi dodavateli jsou dlouhodobě úspěšné a prosperující značky jako Adidas, Nike, Vans, Converse. Věříme, že se budou držet trendu, budou i nadále úspěšné a my s nimi. Významně roste online a zájem nejen o sportovní tenisky, ale i lifestyle a limitové edice. Věřím, že i z dlouhodobé perspektivy jsme na atraktívním trhu,“ uzavírá Peter Hajduček.

Dalibor Dostál

Společnost Footshop v kostce

Společnost Footshop založil v roce 2011 Peter Hajduček. Firma se zabývá prodejem tenisek největších světových značek. Díky promyšlené a nápadité marketingové strategii se firmě daří prodávat značkové tenisky i v zemích jejich původu.

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek