Čína celosvětově vede v elektromobilitě, ale příležitostí pro zahraniční technologie není málo

2. 10. 2018 | Zdroj: CzechTrade

  • Země: CN - Čína
  • Datum zveřejnění: 02.10.2018

Dle dat sdružení výrobců elektromobilů je Čína bezkonkurenčně největším trhem na světě pro elektromobily. Konkrétní data ve srovnání s dalšími zeměmi ukazuje tabulka níže. V podílu prodaných elektromobilů vede sice Norsko, ale v absolutních počtech Čína, která podporuje nákup těchto vozidel pobídkami a příznivou politikou ohledně jejich provozu ve městech.

Prodej elektromobilů v roce 2017

Země  Počet prodaných elektroautomobilů  % na celkovém prodeji automobilů v zemi 
 Čína  579 000  2,3
 USA  199 826  1,2
 Norsko  58 190  36,7
 Japonsko  56 000  1,3
 Německo  54 495  1,6
 Velká Británie  44 751  1,8

Zdroj: Statista.com

Průmysl elektrických vozidel je jednou z priorit čínské vlády definované ve strategii „Made in China 2025“. Cílem je mít do roku 2020 5 mil. elektrických vozidel na silnicích, z dnešních zhruba 1 mil. vozidel.
Na úspěch rozvoje elektromobility v Číně je napojen i průmysl výroby baterií pro tyto vozidla. Konkurence v Číně je již vysoká, vyrábějí zde jak giganti ze zahraniční (společnosti z Jižní Koreje, Japonska), tak i domácí producenti. Díky velkým investicím ze strany výrobců baterií, globální kapacita výroby se zdvojnásobila do roku 2017 na 125 GWh, přičemž analytici předpokládají její opětovný dvojnásobný nárůst na 250 GWh do roku 2020. Očekává se, že se Čína bude podílet až 65 % na světové produkci lithiových baterií do roku 2021.
Čína vyniká v produkci 25 KWh baterií (nízký segment trhu), aktuálně je v Číně nadprodukce těchto baterií. Naopak technologicky zaostává při výrobě 75 KWh – 100 KWh baterií, v současné době je produkce nedostatečná. Tyto baterie např. vyžaduje americký výrobce elektromobilů TESLA. Další výzvou pro Čínu je snížit náklady na výrobu baterií, neboť ty tvoří až polovinu nákladů na elektromobily (je v národních cílech čínské vlády), vybudovat dostatečnou dobíjecí infrastrukturu v zemi, snížit čas na dobití baterie a rozšířit dojezdovou vzdálenost na 1 nabití baterie (spotřebitelé průměrně vyžadují na 400 km jízdy, také jeden z vládních cílů do roku 2020). Zde se objevují příležitosti pro spolupráci se zahraničními subjekty.
Klíčovým pro Čínu pro překonání výzev v tomto oboru bude přilákání zahraničních investic. Zahraniční producenti baterií jsou oficiálně podporováni k investicím v Číně (dle Katalogu investic) a nedávné odstranění podmínky mít společný podnik s čínským partnerem, je významným počinem v tomto směru. Na druhou stranu, zahraniční producenti vyrábějící v Číně nedosáhnou na dotace čínské vlády pro výrobce baterií (dotace by však měly skončit v roce 2020), neboť podmínky dotace splňují jen domácí výrobci.
V případě zájmu o více informací k tomuto tématu, případně prověření, zda Váš výrobek či služba zapadá do priorit čínské vlády a je zde tak pro něj příležitost pro uplatnění na čínském trhu, jsou zahraniční kanceláře CzechTrade v Číně připraveny pomoci.

Zdroj: NDRC, China Briefing, Statista.com
Zpracoval kolektiv pracovníků ZK CzechTrade v Pekingu

Souborové přílohy

Tisknout Vaše hodnocení: