Cre8: Vybavili kanceláře Amazonu či PwC

Na začátku bylo osm židlí. A také dvacet ergonomických držáků na monitory. To vše v jedné garáži… Dnes jsou průkopníci z Cre8 špičkou ve vybavování kanceláří.



„Snažili jsme se tak trochu uniknout z oboru,“ říká spoluzakladatel firmy Cre8 Jan Bastař. S někdejším kolegou a kamarádem Michalem Havrdou opustili po necelých deseti letech prostředí korporátní firmy, kde se kvůli fúzi managementů a řádící ekonomické krizi (psal se rok 2009) začalo šetřit na věcech, na který se podle jejich názoru šetřit nemělo.

Po necelém roce uvažování, co by mohli dělat dál, vzniklo Cre8, firma, která se specializuje na dodávky volného mobiliáře, tedy všeho, co se dá do kanceláří přinést a zase odnést. Za devět let existence získala hned několik opravdu velkých projektů, jako jsou nové kanceláře firmy SAP, Amazonu, PwC nebo KPMG. „Takže se nám ten únik tak úplně nezdařil,“ říká s úsměvem Bastař.

A dodává: „V takových případech jde o dodávky čtyřiceti, padesáti nebo i šedesáti dodavatelů. Jedna věc je dodat pracovní stůl a židli, které jsou od jednoho dodavatele, což je vlastně jednoduchý byznys, ale pak je tu celá řada relax zón, akustických prvků, kuchyněk a tak dále, ve kterých chce architekt docílit různorodosti – a to my musíme umět nabídnout, poptat a dodat.“

Rozhodující okamžik

S Havrdou disponovali dlouholetými zkušenosti z obchodu s kancelářským nábytkem, ale nově vzniklé Cre8 byla tabula rasa, která nikomu nic neříkala. Rozhlíželi se po trhu a zvažovali, co by chtěli prodávat. „Museli jsme se rozhodnout, jestli to bude akustika, ergonomika, nebo něco jiného a jeden z prvních produktů, které se v našem portfoliu objevily, byly akustické produkty od belgické firmy BuzziSpace,“ pokračuje Bastař.

Vyvážené portfolio
„Naše produkty jsou v symbióze, krásně se doplňují a my je rádi prodáváme,“ vysvětluje Jan Bastař, v čem spatřuje jedinečnost firmy.

Cre8 se rozhodlo proniknout na trh právě s jejich zbožím a sázka na tehdy teprve dva roky existujícího dodavatele se vyplatila. BuzziSpace měl v té době v nabídce všeho všudy dva produkty, dnes zaplní dva katalogy a má řadu epigonů. Následovala ergonomická ramena na monitory od firmy CBS a pak v roce 2010 osudové setkání se zástupci firmy Herman Miller, která krátce předtím ztratila v České republice svého reprezentanta.

„Ve správný okamžik jsme se potkali na správném místě a oni se zeptali, zda je nechceme prodávat,“ vzpomíná spoluzakladatel firmy. Na nabídku kývli, a stali se tak jejich exkluzivními prodejci pro Čechy, Slovensko a později také Gruzii. Dostali tak pod svou střechu obrovskou značku, kterou navzdory více než stoleté tradici a věhlasu u nás téměř nikdo neznal.

Upřímnost nadevše

Právě ve výběru produktů a výrobců, s nimiž Cre8 spolupracuje a které nabízí ve svém portfoliu, spočívá jejich jedinečnost. Základní ideu firmy mají vtělenou už ve svém logu – kancelářské prostory, které nabízejí, v sobě spojují kvalitní ergonomii, akustiku a zároveň šetrnost vůči životnímu prostředí.

Portfolio se snaží skládat kriticky a ne všechno, co jejich dodavatelé vyrobí, si do něj najde cestu. „V nabídce se objevují věci, které zaujmou, jsou hezké, ale v kancelářském prostředí nejsou úplně praktické,“ říká Bastař. „Umíme klienta provést tím, co je dobré kupovat, co je hloupost a co je vyhazování peněz – ne vždycky se nám to stoprocentně daří, ale snažíme se na to nahlížet kriticky a být ke klientovi upřímní,“ dodává.

Firmy se stěhují nanejvýš jednou za deset patnáct let a logicky je překvapí, co je zrovna v rámci kanceláří možné vytvořit, kam se trh stihl posunout. „Pokud na takového klienta nastoupí deset obchodníků, kteří se mu snaží prodat své řešení, je pro něj nesmírně těžké se v tom vyznat, my se proto snažíme s klienty mluvit na rovinu, vzdělávat je a nechat je, ať si vyberou, ukázat jim plusy a minusy jednotlivých řešení,“ popisuje přístup, který zaujímají v Cre8.

Sázka na externí architekty

Cre8 se při designu kancelářský prostor neomezuje na „svých“ osm exkluzivních značek, není pro ně problém sáhnout do portfolia konkurence, případně značek, které jsou pro ně úplně nové: „Objednáváme tak například ze Spojených států, z Anglie nebo z jihu Itálie proto, že klient nebo architekt chce docílit určité atmosféry.“

Cre8 nezačínalo s myšlenkou na velké obraty a mohutný růst. „Měli jsme malé děti a chtěli jsme pracovat v klidu s obratem kolem dvaceti třiceti milionů,“ říká Bastař. Jenže Cre8 začalo růst víc, než oba zakladatelé předpokládali. Obrat se postupně zvyšoval, stejně jako počet kmenových zaměstnanců a rostly i prostory, které firma obývá.

V Cre8 spolupracují výhradně s externími architekty. Představují pro ně inspiraci. Právě ta je v jejich oboru zásadní, a proto neustále sledují trendy v architektuře, objíždějí výstavy, navštěvují různé realizace a reference a sledují, co je nového na trhu.

Díky tomuto přístupu narazili před šesti lety na další vlajkový produkt, akustické budky Framery. Cre8 bylo první, kdo se na českém trhu odvážil do budky investovat a začal ji nabízet. „Když jsme teď přijeli do Německa na Orgatec, bylo tam dvaačtyřicet výrobců, kteří se snaží o něco podobného,“ konstatuje mladý manažer.

Kancl pro každého

Nejsilnější trend ale podle Bastaře udávají v designu kancelářský prostor technologie. „Množství práce, kterou dnes vykonáme na tabletu, smartphonu nebo počítači je úplně jiné než například před šesti sedmi lety,“ vysvětluje.

Doba se nesmírně zrychluje, do pracovního procesu přicházejí nové generace, které jsou zvyklé pracovat jinak. Posledních osm let se proto snaží v Cre8 razit koncept tzv. „living office“, který jako první na světě připravil Herman Miller a dnes je velmi populární. Jedná se o způsob vytváření kanceláří tak, aby si v nich každý zaměstnanec mohl najít ideální prostor pro plnění svého pracovního úkolu – introvert aby se mohl schovat do kouta a extrovert si mohl povídat s kolegy.

„Já to přirovnávám k hospodě,“ vysvětluje koncept Bastař, „v ní si štamgast také sedne pokaždé na stejné místo. To já si třeba rád sednu pokaždé jinam. Když půjdete na skleničku, vyberete si bar, když na jídlo, posadíte se ke stolu, a když si chcete popovídat u kávy, zvolíte třeba pohodlnější posezení někde v rohu a k tomu všemu tam míváte ještě salonek. A stejně přirozeně by podle mě měly vznikat i kanceláře.“ Tomu odpovídá trend prolínání designu rezidentního bydlení s komerčním prostředím.

Snaha o zakomponování prvků, které by pracovní prostředí neotřele oživily, vede při realizacích projektů i k velice zajímavým momentům. Cre8 takhle například pro pražské kanceláře firmy SAP přivezla z Nizozemska karavan a pomocí jeřábu jej vyzdvihla do jednoho z nejvyšších pater, kde byl poté, co kvůli němu museli vybourat jedna ze stěn, nainstalován a slouží jako meeting point. A v kancelářích PwC mají zase zrekonstruované staré šlapadlo, které je díky mechanismu z rotopedu plně funkční.

„Těší nás, že se nám daří nacházet výjimečné produkty s velkou budoucností,“ hodnotí působení Cre8 Bastař, „našli jsme partnery, kteří byli inovátory ve svých oborech, a podařilo se nám objevit skutečně zajímavé značky. Pro mě je důležité, že my jsme ti, kdo sem přinášejí trendy, a jsme hrdí na to, že nejsme followeři, ale průkopníci.“

Cre8

Dnes má firma Cre8, jež se zabývá interiérovým designem pracovního prostředí, roční obrat 316 milionů, 13 kmenových zaměstnanců a je v Česku výhradním dodavatelem osmi značek včetně světově proslulé firmy Herman Miller.


Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Jitka Jeníková. 

Doporučujeme