Czech Grand Design: Spojení s designéry pomáhá konkurenceschopnosti firem

Jednu z kategorií ocenění Czech Grand Design ovládla letos v březnu nábytkářská firma TON. Vítězi v kategorii Výrobce roku – Design pro export předal cenu generální ředitel agentury CzechTrade Radomil Doležal. CzechTrade se snaží propojovat designéry s českými podniky a zlepšovat tak jejich renomé a konkurenceschopnost v zahraničí.

Firma TON byla oceněna za křeslo Chips Chair připomínající bramborový lupínek od mladé designérky Lucie Koldové a za kolekci Santiago 02 od Reného Šulce. Tento český designér navrhl pro značku TON funkční nábytek určený pro seniory a osoby se sníženou pohyblivostí.

„Kategorie Výrobce roku – cena Design pro export přímo odráží úsilí agentury CzechTrade o podporu průmyslového designu. Jsme rádi, že české firmy této pomoci využívají, kvalitní a funkční design výrazně zvyšuje jejich šance v zahraničí,“ řekl k soutěži Radomil Doležal.

„Dlouhodobě se snažíme český průmyslový design prezentovat v zahraničí, ať už formou Adresáře designérů nebo účastí na vybraných výstavách a veletrzích. Ve spolupráci s odborníky v oblasti designu realizujeme řadu odborných seminářů,“ doplňuje Zuzana Sedmerová, manažerka projektu Design pro konkurenceschopnost agentury CzechTrade a členka Akademie Designu České republiky.

Ceny Czech Grand Design, udílené každoročně Akademií Designu ČR, byly letos rozdány v mnoha dalších kategoriích. Designérkou roku se stala zmíněná Lucie Koldová, významnou cenu Grand designérka roku získala mladá návrhářka Tereza Rosalie Kladošová.

Díky členství v mezinárodní organizaci BEDA (The Bureau of European Design Associations) má agentura CzechTrade příležitost sledovat utváření evropské politiky v oblasti využívání průmyslového designu a účastnit se strategických jednání. Další výhodou členství je identifikace aktuálních trendů a příležitostí v oblasti podpory designu, které agentura následně předává českým firmám a designérům.

Zaměřujeme se na malé

CzechTrade cílí svou pomoc na firmy, jimž chybí zkušenosti s profesionálním designem, ale mají chuť inovovat a ambici exportovat.

„Zaměřujeme se zejména na menší podniky, které sídlí v regionech s nízkou dostupností, a poskytujeme jim odbornou pomoc v této oblasti. Do konce roku 2020 mohou společnosti z regionů kromě Prahy v rámci projektu Design pro konkurenceschopnost využít příspěvek na zvýhodněné služby, které poskytují návrháři z našeho Adresáře designérů,“ doplňuje Sedmerová. Agentura CzechTrade firmám hradí 50 procent výdajů na tyto služby, a to až do výše 50 tisíc korun.

Projekt Design pro konkurenceschopnost začal v roce 2016 a počítá s podporou až dvou stovek individuálních projektů malých a středních firem. Financován je z Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost – programu podpory „Marketing“.

Hlavním cílem je zvýšit mezinárodní konkurenceschopnost malých a středních podniků prostřednictvím zvýhodněných designérských služeb. Podporu už získalo 77 inovací designu v celkovém objemu 3,8 milionu korun. Tyto služby využívají zejména firmy podnikající v oborech strojírenství, elektrotechniky a výroby nábytku. Nejvyšší objem poskytnuté podpory zamířil do Jihomoravského a Libereckého kraje a na Vysočinu.

Foto: Czech Grand Design

• Oblasti podnikání: Design

Doporučujeme