CzechTrade se zaměří na firmy s příběhem

Prioritou už nejsou čísla, ale kvalita. Vládní agentura CzechTrade se více zaměří na firmy s příběhem, které dělají Česku v zahraničí dobré jméno.



Ředitel CzechTrade Radomil Doležal, zdroj: Hynek GlosMůže český výrobce krmiva pro psy proniknout na indický trh? Je šance vyvážet tradiční české hračky do Austrálie? Nebo dokonce školit budoucí piloty čínských aerolinek v Česku? Ano, i to je možné. Jedná se o některé z řady obchodních případů, u kterých v nedávné době asistovala vládní agentura CzechTrade.

V souvislosti s českým vývozem se nejčastěji hovoří o Škodě Auto a dalších automobilkách, případně o výrobcích autodílů a elektroniky. Polovinu ze čtyř bilionů korun, což je celková hodnota exportovaného zboží a služeb, však zajišťují malé a střední podniky. Alespoň do jedné země vyváží své produkty odhadem nějakých 20 tisíc firem.

Podle zkušeností generálního ředitele agentury CzechTrade Radomila Doležala se toto číslo příliš nezvyšuje, ale dochází k fázovému posunu. Firmy, které vyvážely do sousedních zemí, mají zájem o vstup na další trhy v rámci Evropské unie. Dalším krokem bývá expanze do postsovětských republik či do Turecka. A kdo úspěšně prošel i tímto stadiem, rozhlíží se po Asii a Severní Americe.

Do této poslední fáze vstoupila například společnost Tekro. Její historie se píše od roku 1991, zaměřuje se na výrobu specializovaných krmiv a aditiv pro hospodářská zvířata. Vyrábí také krmiva pro psy a kočky. Během uplynulého čtvrtstoletí postupně rostla a začala své produkty dodávat do řady evropských a postsovětských zemí. Nedávno se obrátila na CzechTrade, aby jí pomohl s expanzí na čínský a indický trh.

Agentura CzechTrade

CzechTrade je vládní agentura zaměřená na podporu českého exportu, podřízená ministerstvu průmyslu a obchodu. Prioritu mají zájemci z řad malých a středních podniků, ale neodmítá ani velké společnosti. V čele agentury se od jejího založení v květnu 1997 vystřídalo sedm ředitelů, od poloviny roku 2014 ji řídí Radomil Doležal. Ke konci loňského roku CzechTrade zaměstnával 114 lidí.

V současnosti CzechTrade disponuje sítí 51 zahraničních kanceláří. V minulém roce se síť rozrostla o kanceláře v Teheránu, Singapuru, Bengalúru a Limě, letos přibyl Lagos a připravuje se otevření pobočky v Kuang-čou. Zahraniční kanceláře CzechTradu loni realizovaly pro 915 firem celkem 1569 zakázek, za něž agentura utržila 61 milionů korun.

Jak CzechTrade uvádí v loňské výroční zprávě, firmy agentuře potvrdily realizaci 125 obchodních případů v celkové hodnotě 1,54 miliardy korun. Realita je zřejmě vyšší, firmy nemají povinnost hlásit agentuře výsledek.

Další služby poskytuje CzechTrade bezplatně. Jedná se o pořádání seminářů, konferencí a veletrhů, organizování obchodních misí do zahraničí a informační služby.


Právě Tekro se zařadilo mezi první desítku účastníků nového projektu agentury CzechTrade s názvem Šance pro úspěšný export. Jaký je jeho cíl? „Především malé a střední firmy trpí nedostatkem zdrojů a hlídají každou korunu. V případě, že firmy na základě placené individuální služby zahraniční kanceláře CzechTrade potvrdí úspěšné uzavření zahraničního kontraktu, peníze jim vracíme v podobě jakéhosi voucheru k dalšímu bezplatnému využití služeb naší agentury,“ říká Radomil Doležal.

V našem případě vše proběhlo tak, že Tekro využilo asistence agentury při vstupu na čínský trh a slevu následně uplatnilo při expanzi do Indie. Zástupci CzechTradu vypomohli v první fázi s analýzou trhu dané země, následně při hledání, oslovování a osobní návštěvě potenciálních obchodních partnerů.

Šanci pro úspěšný export využila vedle Tekra třeba i firma Aries, která shodou okolností vznikla taktéž v roce 1991. Má však zcela jiný obor působnosti, tato textilka ze Studence v Podkrkonoší vyrábí zdravotní a sportovní stahovací punčochy. S pomocí agentury CzechTrade úspěšně pronikla na čínský trh a nyní využije „slevový voucher“ k expanzi do Spojených států amerických.

Ale také zde platí známé pravidlo, že sleva není zadarmo. Její podmínkou je souhlas s medializací obchodního případu.

Školení čínských pilotů

Firmy sice agenturu CzechTrade znají, ale často jen registrují její existenci. Proto ji chce její ředitel více zviditelnit. Přispět k tomu má také nový web a facebookový profil Exportní úspěchy. „Chceme zde publikovat úspěchy jednotlivých exportérů. Často zde jsou amatérská videa natočená mobilním telefonem, kterým nechybí upřímnost a věrohodnost. Zachycují zkušenosti lidí, kteří vstoupili na nový trh v zahraničí,“ popisuje Radomil Doležal.

První obchodní případy již jsou na webu popsány. Pozoruhodný je třeba úspěch výrobce malých sportovních letadel značky Bristell, firmy BRM Aero. Té se s pomocí vládní agentury podařilo úspěšně uchytit na australském trhu. Na stejnou zemi se zaměřila také mladá česká firma Happy Go Ducky, která do země klokanů začala dovážet tradiční české hračky z produkce firem Kovap, Detoa, Pislik a dalších výrobců.

Zatímco zmíněný web je novinkou, tradiční formu propagace úspěchů českých firem představují každoročně udílené Exportní ceny. CzechTrade spolu s partnery – společností DHL a UniCredit Bank – vybírá mimořádné případy českého průniku na zahraniční trh v několika kategoriích. Letošní vítěze organizátoři vyhlásili na konci listopadu. Přinejmenším vítěz jedné kategorie je v mnoha ohledech výjimečný.

Jedná se o soukromou leteckou školu F AIR ze středočeského Benešova. Po dlouhém šestiletém úsilí se firmě podařilo v loňském říjnu získat certifikát k výcviku pilotů pro čínské aerolinky – jako teprve druhé společnosti z Evropy. „Pro Českou republiku, Letiště Benešov a pro F AIR je to velmi prestižní záležitost a firma se tak mění ze střední na velkou leteckou školu globálního formátu,“ poznamenal tehdy ředitel F AIR Michal Markovič.

První skupinu 14 čínských studentů, budoucích pilotů společnosti Sichuan Airlines, přijali na benešovském letišti letos v dubnu. K získání prestižního kontraktu přispělo i to, že CzechTrade má vedle Pekingu a Šanghaje zastoupení také ve městě Čcheng-tu, což je centrum čínského leteckého průmyslu.

Právě Čínu má CzechTrade velmi dobře pokrytou. Vedle tří zmíněných kanceláři je ve fázi vzniku čtvrtá pobočka v jižní části země, konkrétně v Kuang-čou. Naopak překvapí skutečnost, že vládní agentura dodnes nemá zastoupení v Japonsku, Koreji ani na Tchaj-wanu. Šéf CzechTradu dodává, že na nápravě situace se pracuje a další nová pobočka vznikne právě v korejském Soulu.

Japonsko ne, Nigérie ano

Pracovní zaměření evropských a mimoevropských kanceláří CzechTradu je odlišné. Ty evropské se zabývají například vyhledáváním zkušených a spolehlivých obchodních zástupců pro české vývozce. „Problémem bývá například dostat se k nákupčím velkých korporací, ke kterým se běžně nemáte šanci probít. Daří se nám domlouvat setkání, kdy tito nákupčí přijíždějí do České republiky a setkávají se s potenciálními dodavateli, které si předem s pomocí CzechTradu vyberou,“ uvádí Radomil Doležal.

Pobočky mimo Evropskou unii nabízejí hlavně informační servis a základní orientaci na konkrétním trhu. Když jednání pokročí, vypomáhají třeba i s certifikací výrobku či s ověřováním bonity a pověsti zahraniční partnerské firmy. Výhodou je též jazyková vybavenost zástupců CzechTradu, protože v mnoha zemích stále není pravidlem, že byznysmeni a manažeři ovládají angličtinu.

Od letošního ledna funguje zastoupení v Lagosu, ekonomickém centru nejlidnatější africké země Nigérie. Ta nemá od dob podvodných „nigerijských dopisů“ příliš dobrou pověst. „Není to jednoduchý trh, ale máme tam zkušeného zástupce a zájem českých firem o tuto zemi je velký. Myslím si, že vstup do Nigérie i celé subsaharské Afriky přinese brzy plody,“ tipuje Doležal. Nicméně se jedná o první zemi, kde bude muset reprezentant CzechTradu jezdit z bezpečnostních důvodů v pancéřovaném voze.

Převzato z webu Euro.cz. Autor: David Tramba, foto: Hynek Glos.

Doporučujeme