Desatero pro obchodování s Japonskem
1. 10. 2013 | Zdroj: CzechTrade
Agentura CzechTrade připravila pro české podnikatele se zájmem o obchodní vztahy s Japonskem deset doporučení pro obchodování s tímto teritoriem.
- Angličtina je v obchodním styku používána na různé (obvykle dosti nízké) úrovni, zásadní obchodní jednání veďte za pomoci tlumočníka.
- Při prvním setkání s obchodním partnerem přijměte vizitku oběma rukama a důkladně si ji přečtěte. Dejte najevo, že rozumíte, co je na ní napsáno.
- Po předání vizitky obvykle následuje úklona. Pokud japonský partner podá ruku, potřeste s ní jemně a řekněte, že vás velmi těší, že ho poznáváte.
- Na úvod schůzky je vhodné poděkovat za přijetí a poskytnout dostatečné údaje o vlastní osobě a firmě.
- Během komunikace s japonským partnerem neskákejte nikomu z přísedících do řeči. Mluvte pomalu a srozumitelně. Na vizitky si v průběhu schůzky nedělejte poznámky.
- Dbejte na připravenost marketingových podkladů, vizitky i propagační materiály by měly být v japonštině.
- Alespoň jedna reference, resp. zkušenost s místním trhem je velkou výhodou.
- Přesně dodržte to, na čem se během schůzky domluvíte. Pošlete vše v domluveném termínu. Pokud hrozí zpoždění, upozorněte na tuto skutečnost partnera předem.
- Pokud se jedná o významnější schůzku (1. kontakt), je dobré dát všem zúčastněným v závěru schůzky malý dárek. Předávejte v pořadí podle významnosti ve firmě.
- Po návratu do kanceláře pošlete děkovný e-mail. Na veškeré e-maily od japonské strany reagujte promptně, třeba jen krátkou zprávou, že jste e-mail přijali a pracujete na něm.