Elektrické skateboardy, surfy i tříkolky. Češi jsou průkopníky v elektrifikaci dopravy

Čistá mobilita se postupně začíná prosazovat v České republice. Vedle velkých firem se do této oblasti pustilo několik startupů a začínajících společností. Zaměřují se jak na netradiční dopravní prostředky, tak na dobíjecí infrastrukturu.



Elektrický JetSurf. Foto: E.ONBudoucností dopravy je elektřina. Kromě automobilů či autobusů s čistým pohonem přitom čeští vynálezci a inovátoři vytvářejí celou řadu menších, elektrifikovaných dopravních prostředků. Ty mohou pomoci snížit počty aut v ulicích nebo sloužit jen pro zábavu.

Prototyp elektrosurfu, který umožňuje surfovat i na klidné vodní hladině, vyrobila společnost JetSurf. Se surfy s vlastním pohonem nyní dobývá svět. Doposud je však vybavovala jen spalovacím motorem. Prototyp poháněný elektřinou je novinkou, kterou letos představila na brněnské přehradě v rámci světové závodní série MotoSurf WorldCup.

„Máme obrovskou radost, že dochází k dalšímu vývoji v oblasti elektromobility. O to víc nás těší, že můžeme podpořit sport, který si snad jako jediný vymysleli Češi,“ říká Miloslav Fialka, ze společnosti E.ON.

Vyzráli na moře

JetSurf. Foto: JetSurf.comElektrosurf váží 28 kg a jeho výkon je 8 kW. V praxi to znamená, že dokáže vyvinout rychlost až 45 kilometrů v hodině. Jeho vývoj trval přibližně dva roky. Tvůrci ze společnosti JetSurf u něj zužitkovali znalosti a zkušenosti, které nasbírali při vytváření různých typů motorových surfů. Než dostal svoji dnešní podobu, trvalo to šest let.

„Hlavní problém pro nás představovalo moře. Když dáte jakoukoliv elektroniku do slané vody, tak ji zničíte. Technologicky bylo dost náročné vymyslet to tak, aby prkno ve slané vodě dlouhodobě fungovalo. Většinu komponent, které musely být z materiálů, jež odolají slunci i slané vodě, jsme si nakonec začali vyrábět sami,“ dodává Martin Šula z JetSurf.

Společnost JetSurf je zatím jediným výrobcem prken s pohonem, které mohou jezdit ve sladké i mořské vodě. Z výrobny, která je ve Střelicích u Brna, putuje každý rok kolem 2000 surfů do celého světa.

Volty pod prknem

Lonboard  XTND. Foto: XTNDElektrický longboard, tedy větší „odrůdu“ skateboardu, vyvíjí Lukáš Joukal se svojí společností C. „Na projektu jsem začal pracovat před dvěma lety. Začal jsem kooperovat s jedním čínským dodavatelem, se kterým jsem připravil první produkt pro český trh. Produkt jsme sestavovali zde v České republice s naší baterií,“ popisuje Lukáš Joukal.

Již v té době měl v hlavě myšlenku na vlastní elektrický longboard. Jeho zrod urychlilo také to, že čínský výrobce začal své výrobky prodávat celosvětově pod vlastní značkou. „Chvíli na to jsem potkal Petra Štěpánka, mladého nadaného technika, díky němuž tato myšlenka začala nabírat reálných obrysů,“ pokračuje Lukáš Joukal a dodává: „Našeho prvního produktu se v Čechách prodalo dohromady jen několik desítek kusů, a i z toho důvodu jsme se rozhodli vyvinout produkt vlastní, který bude celosvětově konkurenceschopný, abychom mohli začít prodávat globálně.“

S Petrem Štěpánkem odjeli téměř na půl roku do čínského města Shenzhen, kde se celosvětově vyrábí velká část potřebných dílů. „Řešili jsme, kde, co a za kolik pro nás půjde vyrobit. Na základě toho vznikl funkční prototyp,“ navazuje Lukáš Joukal .

Změní dopravu ve městech

Lonboard  XTND. Foto: XTNDNa elektrickém longboardu pracuje již pět let také ostravská společnost XTND. „Vždy jsme chtěli udělat produkt, který bude perfektní ve všech ohledech. Pokud máte toto za cíl, tak je nezbytně nutné si vše navrhovat a vyrábět sami. Jen tak dokážete dosáhnout perfektních výsledků. Hodně se inspirujeme Teslou a Applem. Jejich produkty vypadají perfektně, jsou dotažené do posledního detailu a hlavně dokonale fungují,“ popisuje svoji strategii zakladatel XTND Miroslav Peřina.

Podle jeho názoru mohou elektrické skateboardy změnit dopravu. „Primárně ho vnímáme jako nejefektivnější dopravní prostředek na krátké vzdálenosti do města, ale stejně tak může posloužit jako víkendová zábava. Zásluhou elektrického pohonu se nemusíte odrážet a nemusíte umět brzdit. Je velmi jednoduchý na používání a díky hodně bezpečnostním prvkům je velmi bezpečný na používání,“ popisuje Miroslav Peřina výhody elektrického longboardu.

Nejen skateboardy, ale i další druhy dopravy podle něj mají budoucnost v elektřině. „Trh s elektrickými dopravními prostředky je nejrychleji rostoucí trh posledních let. Všechno nasvědčuje tomu, že budoucnost dopravy bude v elektřině, autonomitě a sdílení,“ zmiňuje Miroslav Peřina.

Tříkolky pro postižené i do terénu

Elektrická tříkolka Jaroslava Fraise.Na elektřinu vsadili i další výrobci. „Jsem velký fanda elektromobility jako takové, a elektrický pohon je budoucnost jak v motocyklech tak automobilech,“ říká Ivo Kaštan, bývalý motocyklový závodník, který ve své společnosti IKbike vyvinul elektrický vozík Ride-e. „Motoristický sport je nebezpečný, motorky obzvláště, a já bych nikdy nechtěl přijít o ten pocit větru ve tváři. Navíc máme spoustu přátel na vozíku po poranění míchy ať ve sportu nebo při nehodách,“ vysvětluje Ivo Kaštan, proč elektrický vozík vyvinul.

Jeho výrobek má podobu tříkolky se dvěma koly vzadu, která dává lidem s hednikepem nebo ve vyšším věku lepší stabilitu. Na koncept tříkolky vsadil i olomoucký inovátor Jaroslav Frais. Vyvinul elektrickou tříkolku do terénu, ovšem se dvěma koly vpředu.

Motor jeho elektrického endura je umístěný přímo v kole. Protože zjistil, že podobných systémů není mnoho, vsadil na vlastní vývoj. „Jakmile jsem zjistil, jak unikátní věci jsem svým pojetím vlastně vytvořil, rozhodl jsem se, že bych je rád i vyráběl a v roce 2014 začaly vznikat první výkresy a první vyrobené díly pro prototypy jak tříkolky, tak motoru,“ popisuje Jaroslav Frais.

Mnohaleté zkušenosti s elektrifikací dopravy má také hulínská společnost EVC Group. Ta nedávno přestavěla původní naftovou rolbu švédského výrobce Hägglund, využívanou v Krkonoších, na elektrický pohon v rekordně krátkém čase tří týdnů. „Hlukové a spalinové znečištění okolní přírody je v těchto chráněných místech příliš vysoké a zrodila se myšlenka, jestli by někdo dokázal takovou rolbu přestavět a v prototypovém provozu potvrdit technickou i ekonomickou proveditelnost,“ uvedl šéf konstrukce a výroby EVC Group Martina Solaře pro server hybrid.cz.

Nástup dobíjecích stanic

Rychlodobíjecí stanice DEL. Foto DELV Česku se rodí také nejméně tři výrobci dobíjecích stanic pro elektromobily. Česká inženýrská společnost DEL ze Žďáru nad Sázavou letos představila unikátní nabíjecí stanici elektromobilů. Vysokokapacitní „rychlonabíječka“ na principu stejnosměrného proudu dokáže dobít baterie na více jak 95 procent jejich kapacity, na rozdíl od ostatních zařízení na trhu, která ve většině případů přestávají dobíjet baterie po dosažení 90 procent kapacity.

„Kvůli nedostatečně rozvinuté infrastruktuře je rozvoj elektromobility v České republice pomalejší než v jiných evropských zemích nebo ve Spojených státech amerických. Očekávání trhu jsou proto vysoká, čeká se na vhodný impulz, díky kterému bude provoz automobilů na elektrický pohon pohodlnější,“ vysvětluje Jiří Kabelka, ředitel společnosti DEL, která své nabíjecí stanice plánuje dodávat nejen na český trh, ale také do zahraničí.

Síť dobíjecích stanic plánuje postavit také společnost Olife Energy bývalého šéfa Českých drah Petra Žaludy. Ta se dohodla s bankovním domem Moneta Money Bank na vybudování sedmi desítek nabíječek u jejích poboček.

Nejen u dálnic, ale i ve městech

Dobíjecí stanice u Lidlu. Foto_ Lidl„Hlavní překážkou pro masivnější rozvoj elektromobility v České republice je především dosud řídká síť nabíjecích stanic, hlavně v regionech. Proto jsme se rozhodli převzít iniciativu s cílem, aby lidé měli vždy nablízku nejen naši bankovní pobočku, ale také dobíjecí stanici pro svá vozidla na elektrický pohon,“ uvedl Jiří Huml, který má v Monetě na starosti sdílené služby.

Novou nabíjecí stanici pro elektromobily letos představila také společnost bývalého ministra průmyslu a obchodu Martina Kuby OIG Power. „Podpora elektromobility by neměla stát jen na masivních dotacích a často neefektivních investicích do výstavby infrastruktury podél evropských dálnic. Pokud má elektromobilita skutečně přinést snížení emisí, pak se v první řadě musí stát běžnou součástí dopravy ve městech,“ říká Martin Kuba, který má v OIG Power poloviční podíl. Právě tyto malé dobíjecí stanice, napájené solární energií, chce budovat v českých městech. Počítá, že jich instaluje několik set ročně.

Do rozvoje elektromobility by chtěla promluvit také společnost HE3DA, která v Horní Suché na Karvinsku staví továrnu na baterie využívající nanotechnologie. Její vynálezce Jan Procházka věří, že použití nanomateriálů v akumulátorech zrychlí nabíjení baterií v elektromobilech a také zvýší jejich bezpečnost.

Autobusy i elektrické skůtry

Elektrický autobus. Foto: Škoda TransportationElektromobilitě se v Česku nevěnují jen startupy a menší firmy. Elektrické autobusy vyrábí plzeňská Škoda Transportation nebo východočeský SOR Libchavy. Mladoboleslavská Škoda Auto do budoucna automobily na elektřinu plánuje, do roku 2022 chce vyrábět 10 modelů, třetinu své celkové produkce. V roce 2019 plánuje automobilka uvést na trh také první čistě elektrickou škodovku, kterou bude malé citigo. Tento model se však jako jediný vyrábí mimo Českou republiku, z výrobní linky sjíždí ve slovenské Bratislavě.

Rozvoji elektromobility v Česku pomáhají i velké firmy, které donedávna stály mimo obor dopravy. Například výrobce zahradní techniky a nářadí Hecht začal nabízet elektroskůtry do měst nebo elektročtyřkolky do terénu.

„Elektromobilita, stejně jako další akumulátorová technika, má zcela jistě budoucnost. Přičtěte k výkonu a spolehlivosti takových strojů a nářadí také nulové zplodiny pro práci v uzavřených prostorech, téměř nulový hluk, flexibilní využitelnost akumulátoru ve více zahradních a dílenských strojích.  Jejich efektivní práce, spolu s pohodlným užíváním, minimálními požadavky na údržbu jsou právě ty faktory, díky kterým je považujeme za budoucnost jak zahradní a dílenské techniky, tak i elektromobility,“ zdůrazňuje Josef Šimána, zakladatel společnosti Hecht.

Prodeji elektromobilů se začal věnovat také největší internetový obchod Alza.cz. Díky jeho iniciativě se tak automobily na elektřinu mohou dostávat k širší skupině zákazníků, než v případě specializovaných autosalonů.

Dalibor Dostál

Doporučujeme