Elektrickou tříkolku do terénu nikdo nevyráběl. Tak ji Jaroslav Frais sestrojil a dostal ekoOskara

30. 1. 2019 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Hned dvě převratné inovace vyvinul vynálezce z Olomouce. Přestože nemá technické vzdělání, strčil do kapsy světové výrobce motocyklů s jejich tradicí zahrnující mnoho desetiletí. Sestrojil nejen unikátní motocykl, ale i ojedinělý elektromotor.

Nemá technické vzdělání, působil jako obchodní zástupce, přesto dokázal Jaroslav Frais z Olomouce sestrojit vlastní elektrickou tříkolku do terénu a zahanbit výrobce věhlasných značek. Sám totiž zkonstruoval nejenom enduro se třemi koly, ale také unikátní elektrický motor, který ho pohání.

„Nejdříve mne zaujal skútr značky Piaggio MP3, když v roce 2006 přišel na trh. Velmi mne to oslovilo a říkal jsem si, že by bylo fajn, kdyby někdo přišel s větší tříkolkou, přitom hbitou, lehkou, sportovnější, vhodnou i do terénu nebo na delší výlety, – takové enduro. Dlouho však žádný výrobce s ničím podobným nepřicházel, tak jsem si začal pohrávat s myšlenkou, že bych se mohl pokusit své představy o takové mašině zrealizovat,“ vzpomíná Jaroslav Frais.

Technika ho, jako asi každého mladého muže, vždy zajímala a měl rovněž velký přehled o tom, co se ve světě motocyklů děje. „Některé novinky a vychytávky jsem dokázal dokonce sám předvídat a to i s několikaletým předstihem. Živil jsem se jako obchodní zástupce, ale velmi mne to táhlo k tomu, že bych změnil obor své obživy právě tímto směrem,“ pokračuje Jaroslav Frais.

K rozhodnutí, aby zkusil sám takový motocykl vyrobit, však vedla ještě dlouhá cesta. Nejdříve si zjišťoval a učil se co nejvíce o technickém řešení předních výkyvných náprav podobných motocyklů, což ho velmi bavilo a tak získal v této oblasti velký přehled. „Těchto systémů je několik druhů založených na různých mechanizmech a spousta domácích kutilů v nich také dělá mnoho chyb. Mít vhodně zvolený systém přední výkyvné nápravy a mít jej dobře zpracovaný je pro výrobu takového nakláněcího motocyklu stěžejní,“ zdůrazňuje Jaroslav Frais.

Učil se o materiálech i konstrukční programy

Jaroslav Frais a jeho terénní elektrická tříkolka. Když dospěl k tomu, jaký systém přední nápravy by byl pro motocykl nejvhodnější a také designově zajímavý, začal vytvářet jeho trojrozměrný model tak jednoduše, aby ho dokázal také sám vyrobit. „Jednoduché to však vůbec nebylo. Musel jsem se ještě hodně naučit o materiálech a také pracovat se samotným konstrukčním softwarem. To zabralo, při práci, několik let učení,“ zmiňuje Jaroslav Frais.

Dnes už si ani nevzpomíná, zda vůbec nastala konkrétní chvíle, kdy si řekl, že motocykl vyrobí. „Prostě jsem na tom dělal dál a dál a vždy se odkrývaly nové překážky a výzvy, které jsem postupně překonával, až jsem si uvědomil, že by výroba neměla být nereálná,“ popisuje Jaroslav Frais.

Také se svým zaměřením na elektromobilitu byl vizionářem a předstihl i významné výrobce. „Na začátku, tedy asi před jedenácti lety, v době, kdy elektromobilita byla ještě v plenkách a nikdo jí moc nevěřil, jsem přemýšlel o pohonu takového motocyklu. Pro jednotlivce bylo docela složité sehnat a implementovat benzínový motor. Začal jsem tedy také zjišťovat, jaké jsou možnosti elektromotorů na trhu, neboť cesta elektropohonu se mi zdála mnohem schůdnější a tušil jsem, že elektromobilita má budoucnost,“ navazuje Jaroslav Frais.

Když zjistil, že v oblasti motorů, které by se mohly umístit přímo do hnacího kola, není nabídka vůbec široká, začal studovat i tuto problematiku a vlastní, výkonný a přitom lehčí motor si rovněž sám navrhnul. „Jakmile jsem zjistil, jak unikátní věci jsem svým pojetím vlastně vytvořil, rozhodl jsem se, že bych je rád i vyráběl a v roce 2014 začaly vznikat první výkresy a první vyrobené díly pro prototypy jak tříkolky, tak motoru,“ vypraví Jaroslav Frais.

Vynálezce mimo svůj obor

Vývoj ojedinělé trojkolky byl náročný. „Bylo to velmi těžké. Už jenom fakt, že zcela měníte oblast své obživy a jste nucen se pohybovat v oboru, který jste nevystudoval, který jste dosud měl jen jako teoretického koníčka,“ konstatuje Jaroslav Frais.

Právě to, že nebyl zatížen dosavadními pravidly oboru, mu podle něj pomohlo přistupovat k vlastnímu řešení s nadhledem, vyhnout se mnohým zavedeným komplikacím a přinést jiný úhel pohledu. „Zároveň vytváříte věci jednodušeji, a právě tím, jak hledáte snadnější cesty, můžete přijít na novinky, ke kterým byste se normálně nedostal. Jen to trvá o dost déle, než si doplníte potřebné znalosti,“ popisuje Jaroslav Frais svoji cestu inovátora. Velké štěstí měl v tom, že nápad oslovil i jeho přítelkyni, takže se vývoji trojkolky věnovali spolu. „To pak jde vše mnohem lépe,“ oceňuje Jaroslav Frais.

Kvůli omezenému rozpočtu musel dělat kompromisy a nemohl si vždy dovolit to, co by se mu v rámci projektu nejvíce hodilo. „Když se ohlédnu zpět, sám nemohu uvěřit tomu, že jsem se i s ‚malými‘ rodinnými financemi dostal až sem. A vyhráno rozhodně ještě stále nemám, stále jsem i po těch letech vývoje v bodě, kdy se výroba ještě nerozjela. Rozhodně si však uvědomuji, že moje projekty jsou natolik dobré, že se vyplatí do nich energii, čas i peníze investovat. Je to rozjetý vlak, který se nedá zastavit,“ popisuje Jaroslav Frais.

Motocykl nemá konkurenci

I když se ke skůtru MP3 italské značky Piaggio později přidali další zahraniční výrobci, jako švýcarská značka Qudro, která vyrábí i čtyřkolové nakláněcí verze skútrů, nebo značka Yamaha, jež představila také model se dvěma koly vpředu, s podobným řešením jako olomoucký inovátor nepřišli.

Většinou šlo o skútry s malými koly a vysokou celkovou hmotností kolem 230 až 250 kilogramů. Kvůli tomu byly poměrně neobratné a navíc vybavené benzínovým motorem. Také silniční koncept Yamahy je stále jen v benzínovém provedení a je velmi těžký.

„Náš budoucí produkt je čistě elektrický, celkově mnohem lehčí, do 140 kilogramů, proto více obratný, vhodný i do terénu. I s většími koly, v porovnání se skůtry, by to měl být hbitější stroj s pořádným odpichem, se kterým si budete moci vychutnat i sportovnější jízdu. Díky umístění elektromotoru v zadním kole vzniká v rámu našeho motocyklu nadstandardní úložný prostor, který každý jistě rád využije třeba na dlouhé výlety,“ vypočítává Jaroslav Frais přednosti svého motocyklu a dodává: „Elektropohon pak uživateli přináší téměř bezúdržbový, mnohem tišší a ekologický provoz, což se o benzínových motocyklech říci nedá. Svým pojetím je náš motocykl v podstatě světový unikát.“

Zatím vyrobil jediný pojízdný prototyp, který slouží k testování mechanismu přední nápravy i funkčnosti celého konceptu. Momentálně pracuje na designu prvního produktu určeného do výroby, poté začne pracovat na výrobě jeho předprodukčního prototypu.

Jaké bude využití terénního stroje se dvěma koly vpředu? „Díky unikátním vlastnostem, hlavně těm jízdním, je jízda na našem stroji bezpečnější, než na jednostopém motocyklu. A tak logicky rozšiřuje skupinu jeho možných uživatelů i rozsah jeho použití. Může být i splněným snem pro zájemce, kteří o motocyklu dříve jen snili, ale přece jen si na klasický jednostopý stroj netroufli. To myslím bude platit i pro fandy do elektromobilů,“ očekává Jaroslav Frais.

Pobaví i náročné

Svůj stroj chce navíc navrhnout tak, aby jízda bavila i náročné jezdce, jak v terénu, tak na silnici. Přitom s ním bude možné také zajet na nákup nebo na výlet. „Standardem proto bude vysoký výkon s možností jeho přizpůsobení do módů podle zkušeností jezdce, rovněž nízká celková hmotnost stroje, velký úložný prostor a dostatečný dojezd. Koncepčně to bude univerzální dopravní prostředek pro široký okruh uživatelů, s širokou škálou jeho použití pro všední i nevšední jízdu,“ plánuje Jaroslav Frais.

V oblasti nakláněcích tříkolek zatím nemá na světě konkurenci, která by přišla s podobným technickým řešením, jako on. Nejblíže jeho motorce má zmíněný silniční koncept Niken od Yamahy, i když se v řadě zásadních ohledů liší. „Jsme rádi za jejich počin, protože nám pomůže šířit povědomí o výhodách této koncepce, kterých si jsou rovněž vědomi, což nám výrazně ulehčí práci,“ podotýká Jaroslav Frais.

V současnosti je v týmu kolem vývoje tříkolky 6 lidí, několik spřátelených firem navíc pomáhá s výrobou potřebných dílů. Naplno však unikátní stroj vytváří stále jen Jaroslav Frais s přítelkyní. „Abychom projekt mohli zcela rozjet, sháníme nyní potřebný kapitál, díky kterému bychom také mohli více zapojit větší tým kolegů, se kterými bychom projekt dokázali urychlit a posunout ke zdárné realizaci,“ říká Jaroslav Frais.

Rychlost vývoje závisí na penězích

I proto je nyní podle něj těžké odhadnout, jak rychle bude vývoj trojkolky pokračovat. „Kdybychom měli dostatečné financování, myslím, že by se to do dvou, nejpozději tří let dalo reálně zvládnout,“ odhaduje Jaroslav Frais.

Pokud by nesehnal prostředky na výrobu celého stroje, chce se soustředit hlavně na produkci svého unikátního elektromotoru, kde jsou náklady na vývoj o dvě třetiny nižší než u kompletní tříkolky. „Potřebujeme ho nejen pro pohon naší motorky, ale ozývají se nám i zájemci odjinud. Takže se bez jeho výroby neobejdeme. Urychlení jeho výroby by nám mohlo zajistit mnohem dříve zisky, které by nám k financování výroby motocyklu mohly výrazně pomoci,“ podotýká Jaroslav Frais.

Perspektivy elektrifikované dopravy jsou podle něj obrovské. „Podle mého názoru je budoucnost v dopravě čistě elektrická. Minimálně v Evropě a hustěji osídlených oblastech světa. Už jen proto, že uleví od emisí jak plynových, tak také hlukových. Na tu dobu se už moc těším a věřím, že nejsem sám,“ podotýká Jaroslav Fraisk dalšímu vývoji v dopravě.

S elektromobily přijde zjednodušení a spolehlivost

Dalším trendem by podle něj mělo být zjednodušování elektromobilů. „Dnes se elektrovozidla vyrábějí příliš ‚přeaplikovaná‘. Tedy příliš smart, jsou snahy vyrábět i zcela autonomní vozidla. To nese řadu nevýhod včetně možné zvýšené poruchovosti a také vzhledem k vyšší náročnosti i k finanční nedostupnosti pro mnohé zákazníky. Trend podle mě bude proto přesně opačný a elektromobily se začnou zaměřovat čistě na nejnutnější základní systémy, které však budou spolehlivé a jednoduché,“ předpovídá Jaroslav Frais.

Právě díky autům na elektřinu se podle něj vrátí do výroby automobilů mnohem větší pestrost. „Přijde doba, a můžeme toho být svědky již nyní, kdy bude vznikat mnoho menších výrobců elektrických vozidel. Neboť vyrobit elektoromobil je mnohem jednodušší, než auto se spalovacím motorem. A díky našemu efektivnímu elektromotoru, který je vhodný aplikovat přímo do ráfků kol, se otevírají další možnosti, jak výrobu elektrovozidla ještě více zjednodušit,“ uzavírá Jaroslav Frais.

Za svůj unikátní motocykl obdržel v roce 2018 prestižní ocenění E.ON Energy Globe 2018 v kategorii kutil.

Dalibor Dostál

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek