eRevoluce v ČR? Stát se může inspirovat v Norsku

K veškeré komunikaci se státem by mohlo také českým podnikatelům stačit obyčejné online bankovnictví.



Komunikovat se státem přes internet je pro české podnikatele stále problém. Zlepšení by mohly přinést zkušenosti z Norska, kde pro všechny služby eGovernmentu stačí obyčejné přihlášení do online bankovnictví.

Elegantní řešení

Služby takzvaného eGovernmentu v Česku přešlapují na místě. Důvodem je především technologická bariéra – používání datových schránek, občanských průkazů s čipem či podpisových certifikátů je pro mnoho podnikatelů a živnostníků příliš složité. Přitom je k dispozici technologie, která tento problém elegantně řeší.

Přihlásit se do internetového bankovnictví zvládne každý. A zkušenosti z Norska ukazují, že právě touto cestou lze zjednodušit digitální komunikaci živnostníků i občanů se státem. Seveřané k tomu využívají identifikační nástroj pojmenovaný BankID. Každý měsíc přes něj uskuteční 650 milionů transakcí.

„Identifikace, kterou každý den podstupují miliony lidí přihlašujících se ke svým bankovním účtům, je spolehlivá, bezpečná a léty prověřená. Proč tedy tuto technologii nerozšířit i na další služby vyžadující ověření identity uživatele místo toho, abychom vymýšleli zbrusu nová řešení,“ ptá se Bedřich Max Luft, generální ředitel firmy DXC Technology pro Českou republiku.

Revoluce se blíží?

V Česku by se podle Maxe Lufta mohla začít služba typu BankID teoreticky využívat už příští rok. Tuzemské banky už začaly pracovat na projektu, který má za cíl umožnit jejich klientům využít přihlášení do internetového bankovnictví pro přístup k dalším službám včetně digitalizované státní správy.

Výhodou je jednoduché použití. Uživatel se totiž stejně jako dosud přihlašuje na svůj internetový účet, čímž je jednoznačně identifikován a je ověřena jeho totožnost.

Pokud banka předá toto ověření dál a identitu svého klienta potvrdí, může uživatel bez další námahy využívat služeb všech institucí (tedy i všech státních), které se k systému připojí. Nepotřebuje žádné podpisové certifikáty, čipové karty, čtečky ani další složité technologie.

650 milionů. Tolik transakcí se v Norsku měsíčně uskuteční přes BankID.

Jednoduše a rychle si na jednom místě můžete požádat například o výpis z katastru nemovitostí, trestního rejstříku či karty řidiče. Lidé si přes tento systém zařizují dokonce i občanské průkazy.

A nemusí přitom jít jen o komunikaci se státem. Norové uzavírají přes BankID i smlouvy se soukromými subjekty. V zemi je do systému zapojeno více než 1200 společností.

„Jsem přesvědčený o tom, že na zavedení technologie typu BankID v Česku by vydělali všichni – stát, banky i občané, kteří by se konečně zbavili čekání na úřadech a začali by využívat veřejné služby 21. století,“ doplňuje Max Luft.

Připojit by se podle něj mohli i mobilní operátoři, internetové obchody či dodavatelé energií. Uživatel by pak mohl téměř všechny služby vyžadující přihlášení obsluhovat z jediného místa.

Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Jakub Procházka. 

• Oblasti podnikání: Software a ICT služby

Doporučujeme