EY: České výrobní firmy by se měly inspirovat v zahraničí, potenciál digitalizace využít neumějí

20. 11. 2018 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Největší překážkou implementace nástrojů Průmyslu 4.0 je stále nedostatek kvalifikované pracovní síly.

  • 44 % respondentů plánuje alokovat 10 % svých investičních výdajů do nástrojů Průmyslu 4.0 v následujících třech letech
  • Polovina firem, zapojených do studie, považuje nedostatek kvalifikovaného personálu za největší překážku implementace nástrojů a technologií Průmyslu 4.0
  • Čtvrtina respondentů se zaměřuje hlavně na oblast Big data, v rámci které očekává součinnost státu v podobě podpory při budování klíčové sdílené ICT infrastruktury

Pro každou druhou firmu je nedostatek kvalifikovaného personálu největší překážkou v implementaci nástrojů Průmyslu 4.0. Společnosti si od čtvrté průmyslové revoluce slibují hlavně zvýšení produktivity, vyřešení problému s nedostatkem pracovní síly a zvýšení flexibility výroby. Téměř polovina respondentů hodlá v následujících letech vynaložit více než 10 % svých investičních výdajů. Ukazují závěry třetího ročníku studie o Průmyslu 4.0 poradenské společnosti EY a Hospodářské komory České republiky.

Více než dvě třetiny firem (68 %) si čtvrtou průmyslovou revoluci spojují se současným trendem digitalizace, polovina respondentů (48 %) pak se systémovou integrací. „Vedoucí a progresivní světové výrobní společnosti využívají digitalizaci k radikální změně obchodního modelu nebo k výraznému kvalitativnímu zlepšení vlastní produkční kapacity,“ vysvětluje Petr Knap, vedoucí partner oddělení podnikového poradenství společnosti EY, a pokračuje: „České podniky v rozhodující většině řeší a testují parciální témata a nevyužívají potenciál nových technologií pro zásadní transformaci a rozvoj.“

Graf č. 1: Význam čtvrté průmyslové revoluce

 

Zdroj: EY

Od Průmyslu 4.0 respondenti očekávají hlavně zvýšení produktivity (57 %), vyřešení nedostatku pracovní síly (50 %) a dosažení větší flexibility výroby (36 %). „Avšak české výrobní firmy neumí ani zdaleka využít potenciál digitalizace. Firma totiž není jen výroba nebo sklad. Čeští podnikatelé mají velký potenciál pro inspiraci v zahraničí, kde firmy k digitalizaci přistupují komplexněji a strategičtěji,“ upřesňuje Jan Burian, senior manažer oddělení podnikového poradenství společnosti EY.

Společnosti se zaměřují hlavně na oblast Big data (26 %), tedy na analýzu interních dat, v rámci které očekávají součinnost státu v podobě podpory při budování klíčové sdílené ICT infrastruktury. Skoro dvě třetiny respondentů (62 %) považují modernizaci výrobních pracovišť za krok k usnadnění implementace nástrojů Průmyslu 4.0. „Implementace Průmyslu 4.0 nestojí jen na technickém a technologickém vybavení a na lidech, kteří se bezprostředně podílejí na výrobě. Klíčové budou ale i organizační změny a smart řešení v oblasti managementu výroby. Tuto potřebu si však české firmy zatím příliš neuvědomují,“ uvádí Karina Kubelková, hlavní analytička Hospodářské komory České republiky. Graf č. 2: Opatření usnadňující implementaci nástrojů Průmyslu 4.0

 

Zdroj: EY

Nedostatek kvalifikovaného personálu trápí každou druhou firmu

Polovina společností, zapojených do studie, považuje za překážku implementace nástrojů a technologií Průmyslu 4.0 nedostatek kvalifikovaného personálu. Opatření v podobě rozvoje dovedností zaměstnanců již zavedla nebo plánuje implementovat každá třetí firma (34 %). „Česká ekonomika je silně závislá na faktoru práce. Vyčerpaný trh práce je tak aktuálně hlavním motivátorem pro investice do nových technologií a dává nám jedinečnou šanci výrazně urychlit posun na hodnotovém řetězci směrem nahoru,“ uvádí Karina Kubelková.

Graf č. 3: Překážky implementace nástrojů Průmyslu 4.0

 

Zdroj: EY

Nedostatek kvalifikovaného personálu by dle českých společností (38 %) pomohla řešit státní podpora v oblasti rozvoje nových studijních oborů zaměřených mezioborově. „Omezené množství odborníků na technologie spojení s Průmyslem 4.0 na trhu práce je mimo jiné důsledkem nedostatečné nabídky relevantních studijních oborů na technických středních a vysokých školách, přičemž technologie Průmyslu 4.0 představují v současné situaci růstu české ekonomiky a nedostatku kvalifikované pracovní síly účinný nástroj umožňující zvýšení produktivity výroby a efektivity práce,“ říká Jan Burian.

Společnosti očekávají, že zavedou nástroje Průmyslu 4.0 svépomocí

Téměř polovina respondentů (43 %) plánuje zavést nástroje Průmyslu 4.0 vlastními silami, přičemž obdobné množství společností (44 %) se chystá vynaložit více než 10 % svých investičních výdajů do nástrojů Průmyslu 4.0 v následujících třech letech. „Průmysl 4.0 pojímáme především jako digitalizaci firemních procesů a jako práci s daty, především v oblasti obchodu a marketingu. Při vlastní výrobě jsou zatím sklepmistři posuzující v průběhu technologického procesu kvalitu a senzorické vlastnosti vína nenahraditelní. Ještě větší pozornost upínáme k Zemědělství 4.0, od kterého si jakožto významní pěstitelé révy vinné slibujeme zvýšení efektivity a účinnosti agrotechnických postupů, a alespoň částečnou náhradu v tomto oboru tolik chybějící pracovní síly,“ uvádí Ondřej Beránek, jednatel – ředitel společnosti BOHEMIA SEKT, s.r.o.

Graf č. 4: Překážky implementace nástrojů Průmyslu 4.0

 

Zdroj: EY

„V rámci budoucího vývoje Průmyslu 4.0 očekáváme otevřené platformy pro snazší vertikální integraci systémů, které mezi sebou budou komunikovat a budou tak zajišťovat plynulé přechody mezi jednotlivými řídícími procesy ve výrobní společnosti. Důležitá bude právě oblast dat a jejich zpracování až po implementaci samoučících systémů, které pomohou odbourat náročnou analytickou práci, která je momentálně mnohdy zastávána ručním zpracováním dat,“ říká Vlastimil Cech, Senior Director ve společnosti Meopta – optika, s.r.o.

O studii

Studie zaměřená na oblast Průmysl 4.0, kterou provedla společnost EY ve spolupráci s Hospodářskou komorou České republiky, probíhala mezi 183 firmami z výrobního a zpracovatelského průmyslu v létě 2018. Do studie byly vyzvány společnosti, které tvoří členskou základnu Hospodářské komory České republiky a společnosti participující v předchozích dvou ročnících EY šetření.

Cílem třetího ročníku studie bylo identifikovat klíčové vývojové trendy v oblasti moderní průmyslové výroby a digitalizace českého průmyslu. Letošní ročník studie navazuje na aktivity poradenské společnosti EY v Česku i ve světě zaměřené na problematiku čtvrté průmyslové revoluce, digitalizace nebo Průmyslu 4.0. Zástupci EY se v těchto oblastech podíleli například na přípravě Akčního plánu pro implementaci Průmyslu 4.0 pro Ministerstvo průmyslu a ochodu ČR nebo vystupovali na řadě konferencí týkající se Průmyslu 4.0.


Redakčně upravená tisková zpráva společnosti EY a Hospodářské komory ČR

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek