Fenomén zvaný influencer

6. 11. 2018 | Zdroj: Hospodářská komora ČR (HK ČR)

Vrací se reklama a marketing po spirále tam, kde už kdysi byla? Osobní doporučení bylo odpradávna jedním z nejvážnějších argumentů, na přelomu tisíciletí pracovali marketéři zase rádi s pojmem referenční skupiny. Na stejném či podobném principu dnes funguje fenomén zvaný influencer, kterému se věnuje Andrea Hurychová a její agentura WeDigital.

Influencer, ilustrační foto. Zdroj: HK ČRInfluencer marketing se systémově začal rozvíjet se sociálními sítěmi. Asi není dnes nikdo, kdo by se s fenoménem influencer nesetkal – ať už jde o celebrity na Instagramu, nebo tzv. Youtubery. Známe ho ponejvíce z oblasti lifestylových produktů, ale jeho potenciál není segmentově omezený. Není totiž žádný důvod, proč jej v marketingovém mixu nevyužít, i pokud vyrábíte třeba stroje.

„Základem je vždy autenticita. Já osobně dělím celé prostředí na tři základní skupiny, celebrity, inflluencery a mikroinfluencery. A vždy musíte brát v úvahu, co bude autentické v daném prostředí, s daným produktem nebo službou a směrem k dané cílové skupině. Dříve jsme si tolik nevšímali mikroinfluencerů, ale ukázalo se, že ve své komunitě mají značný význam. Každá vertikála, každý obor má dnes někoho, kdo se pohybuje na sociálních sítích, je věrohodný a může mít vliv na nákupní chování vašich zákazníků,“ říká Andrea.

Mezi klienty její agentury patří vedle společností zabývajících se módou a značkovými spotřebními produkty i strojírenská či stavební firma. Jednou z jejích prvních kampaní bylo vybudování YouTube kanálu Českého olympijského výboru. To vše dokazuje, že hranice pro využití influencerů skutečně neexistují.

Roli hraje příběh

Autenticita má v roli influencera skutečně stěžejní úlohu. Jeho pozice je založena na tom, že sdílí na sociálních sítích svůj život, svůj příběh, jeho reálný svět se prolíná se světem virtuálním. Prvky, které v něm budou cizorodé, nebudou autentické a nebudou tak fungovat.

Jak ale najít ta správná jména pro svou značku? „Existují tržiště, u nás například Lafluence.cz, na nichž firmy zveřejňují svou poptávku a kde si influenceři mohou najít své oblíbené produkty. Pokud ale influencer marketingu nerozumíte, nejlepší je přenechat strategii specializované agentuře. My se na tento segment zaměřujeme a máme díky tomu velmi dobrý přehled, kdo je kdo v jaké vertikále, jak influencery oslovit a jak s nimi efektivně pracovat. Celé prostředí se totiž vyvíjí a je potřeba sledovat sociální sítě kontinuálně. Dříve například platilo, že influencery byly převážně děti, youtubeři. Dnes to tak není, influencery jsou často třicátníci, kteří vyrostli na internetu a sociálních sítích. Mají kolem sebe komunitu, která jim věří, kterou inspirují,“ říká žena, která sama youtuberkou v pravém slova smyslu nikdy nebyla, ale měla na starosti YouTube v českém Googlu a posléze stála u zrodu festivalu Utubering.

Instagram roste

Sociálních sítí je mnoho, v popředí se stále udržuje Facebook, ale stále zajímavější možnosti nabízí Instagram. Na vzestupu jeho obliby se podepisuje jeho charakter – je to jednoduchá platforma, která už umožňuje i video a přímý přenos a kam se řada lidí přesouvá.

„Mnoho lidí je věrných YouTube, ale mnoho se jich také přesouvá na Instagram, to je dnes progresivní síť, kterou objevují i pravověrní youtubeři. Facebook vnímám spíše již jako médium než sociální síť, autentické prvky sdíleného života z něj postupně mizí. Snapchat v Česku pomalu umírá. Ale patrně v budoucnosti přijde něco, co více propojí virtuální realitu s reálným světem. Co to bude, uvidíme, před pěti lety se taky nedal předpovědět význam dnešního Instagramu,“ třídí ty nejznámější a nejvyužívanější sítě Andrea.

Čísla, která nemluví

Online marketing zbožňuje čísla a i v oblasti sociálních sítí tak sledujeme počty liků a followers, utvrzujeme se v tom, že jsme dobří, a zapomínáme na to, že marketing má pomáhat samotnému byznysu.

„Pokud nám naši klienti zpřístupní data, můžeme účinnost analyzovat. Ale obvykle klienty varujeme, aby nebyli příliš zaměření na výkonový marketing. Sociální sítě dovedou především skvěle podporovat značku a její vnímání zákazníky. Umí vygenerovat i přímý obchodní dopad. Staly se nám případy, že influencer dokázal vyprodat skladové zásoby. Nečekejte ale, že stačí naplánovat influencer kampaň a máte vyhráno. Tak to není, dobrý influencer marketing musí být v prvé řadě součástí celé marketingové strategie, proto klientům pomáháme i s ní jako celkem. Druhou zásadou dobrého influencer marketingu je dlouhodobá a koncepční spolupráce s influencerem, protože důvěryhodnost je základ. Důvěryhodnost a autenticita,“ vysvětluje Andrea Hurychová.

Převzato z časopisu Komora. Autor článku: Petr Karban, foto: archiv HK ČR.

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek