Historicky nejštědřejší Giving Tuesday v Česku – dárcovství přineslo přes 31 milionů korun

Úterní oslavy světového dne dárcovství v Česku překonaly všechny dosavadní filantropické rekordy. Na Giving Tuesday se v úterý 27. listopadu v Česku podařilo na dobročinné projekty vybrat celkem 31 921 758 Kč.



Do Giving Tuesday se zaregistrovalo 249 dárcovských výzev, tedy o 79 více než loni. Nejčastěji jednotlivé charitativní projekty vyzývaly k pomoci dětem, hendikepovaným nebo opuštěným zvířatům. Oproti loňskému ročníku se do Giving Tuesday letos zapojilo více firem. Filantropické rekordy padaly po celém světě – v USA lidé darovali online více než 380 milionů dolarů, průměrná výše daru byla 105,55 dolaru.

„Chtěli jsme překonat loňská čísla, kdy se na dobročinnost podařilo vybrat přes 7,5 milionu korun. K obrovskému překvapení a potěšení všech se tento rok v rámci Giving Tuesday darovalo více než 31 milionů korun, což je oproti předešlému roku čtyřnásobek,“ uvedla zakladatelka a výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti, která světový svátek dárcovství Giving Tuesday zastřešuje v Česku.

Den dárcovství pod označením #GivingTuesdayCZ měl na sociálních sítích dosah 8 450 670. Ze všech přihlášených výzev na stránkách www.giving-tuesday.cz bylo 174 (70 %) projektů od neziskových organizací, 44 (18 %) dárcovských akcí zaregistrovaly firmy a 31 (12 %) celkového počtu výzev tvořily události jednotlivců. 

Nejštědřejší veřejnou sbírkou letošního ročníku Giving Tuesday v Česku se stala benefiční akce při tanečním večeru StarDance pro Centrum Paraple. Za jediný večer lidé na konto pro pomoc lidem na vozíčku poslali 15 019 476 Kč. Vedle veřejných sbírek probíhaly i ty zaměstnanecké – nejvyšší sumu vybrali zaměstnanci Skupiny ČEZ. Částku ještě znásobila Nadace ČEZ, a to na celkových 4 925 684 Kč. Finance putují k 79 lidem, kteří se ocitli v těžké životní situaci.

Novinkou letošního ročníku byla podpůrná kampaň na sociálních sítích s názvem #MyGivingStory, ve které lidé sdíleli své osobní příběhy dárcovství.  Vůbec poprvé se na den dobrých skutků rozsvítila v barvách Giving Tuesday pražská Petřínská rozhledna. Svou záštitu k svátku přidal i primátor hl. m. Prahy Zdeněk Hřib. Prvenství letos získala také městská část Praha 2, která byla historicky první městskou částí v Česku, která se do svátku Giving Tuesday zapojila se sbírkou pro opuštěné psy.

Naopak tradiční zůstala letos témata jednotlivých sbírek. Nejčastěji se zaregistrované výzvy zaměřovaly na pomoc dětem. Druhou nejpočetnější kategorií dárcovství tento rok tvořila podpora hendikepovaných osob. Třetí nejskloňovanější oblastí v rámci dárcovství se stalo dobrovolnictví. Ve srovnání s ostatními ročníky letos přibylo dárcovských výzev pro zvířata. Velké množství registrovaných projektů se také zaměřovalo na podporu seniorů.

Svátek dárcovství Giving Tuesday se slaví po celém světě od roku 2012, a to vždy první úterý po Black Friday jako protipól k jeho hromadění a materialismu. Do Giving Tuesday se zapojuje více ne 150 zemí, Česko se nejštědřejšího dne v roce letos účastnilo třetím rokem.

Asociace společenské odpovědnosti (A-CSR) je největší iniciativa společenské odpovědnosti (CSR) a Cílů udržitelného rozvoje (SDGs) od OSN v Česku. V rámci své unikátní vize tvoří největší CSR platformu u nás. Hájí zájmy 260+ členů z řad korporátního, neziskového, vzdělávacího i veřejného sektoru s cílem zvýšit jejich potenciál a kompetence v oblasti CSR a SDGs. Prostřednictvím aktivního dialogu se státem A-CSR významně ovlivňuje a vytváří CSR politiku a agendu udržitelného rozvoje v Česku. Více na webových stránkách A-CSR.

Doporučujeme