Hongkong má potenciál pro export českých potravinářských komodit včetně alkoholických nápojů

10. 11. 2018 | Zdroj: Ministerstvo zahraničních věcí (MZV)

motiv článku - Hongkong má potenciál pro export českých potravinářských komodit včetně alkoholických nápojů České firmy v segmentu alkoholických nápojů mají na hongkongském trhu dílčí úspěchy, ale potenciál teritoria s přesahem do kontinentální Číny je podstatně vyšší. Jenom trh s vínem má v Číně roční hodnotu 66,5 mld. USD a v Hongkongu samotném 1,5 mld. USD. Roste poptávka po pivu i vínu, z české provenience zejména po bílém a růžovém vínu.

Dosavadní úspěchy a ocenění českých firem

České firmy intenzivně pronikají na místní trh v potravinářských komoditách a zejména v segmentu alkoholických nápojů. Velký úspěch zde slaví pivo značky Pilsner Urquell, která díky agilní činnosti místního ambasadora pro tuto značku zvýšila export do teritoria za posledních 18 měsíců téměř desetinásobně a nyní tento zlatý mok můžete koupit v točené podobě ve 40 restauracích a v lahvi či plechovce v dalších 60ti prodejnách.

Nyní se navíc Pilsner Urquell prosadil i do sítě prodejen 7Eleven. Budějovický Budvar je dalším známým pivem na místním trhu, stejně jako na významu nabývající značka Kozel.

České firmy se prosadily i v místní soutěži alkoholických nápojů organizované leteckou společností Cathay Pacifik. V minulosti Vinařství Ludwig získalo řadu ocenění a tento ročník přinesl ocenění i firmě Fleret za ovocné destiláty.

Výhody exportu vína do Hongkongu s perspektivou reexportu do kontinentální Číny

Hongkong je tradičně vstupní branou na trh kontinentální Číny. Tato jeho úloha se přes rostoucí otevřenost čínského trhu nezmenšuje, ale v obchodu s vínem naopak nabývá na významu, což dotvrzuje zvláštní dohoda o celním řízení pro tuto komoditu mezi Čínou a Hongkongem. Hongkong má navíc nulové dovozní clo pro nápoje do 30 % obsahu alkoholu a není zde daň z přidané hodnoty, nehledě na další výhody místního trhu jako je nízká byrokracie, důvěryhodní partneři a nízká obchodní rizika nebo fungující právní systém.

Čínský trh s vínem má neskutečnou hodnotu 66,5 miliard USD a objemově 4,6 miliard litrů vína ročně podle údajů z roku 2015 a ekonomická předpověď do roku 2021 hovoří o ročním přírůstku spotřeby v hodnotovém vyjádření o 10,4% ročně, zatímco objemově o 5%.

A obchod s vínem v Hongkongu za tím čínským nezaostává. Trh s populací 7,6 milionů obyvatel má velké zastoupení cizinců, v roce 2008 byla zrušena daň na dovoz vína a import vína se následně zvýšil do roku 2017 o 320 % na hodnotu 1,5 miliard USD. Hongkong se současně stal střediskem obchodu s vínem pro celý region. Spotřeba vína na osobu je zde 5x vyšší než v Číně a 2,5 krát vyšší než v Singapuru nebo Japonsku.

Příležitosti pro prezentaci českých firem v Hongkongu

České firmy si možnosti odbytu v Hongkongu uvědomují a pravidelně se účastní potravinářských veletrhů jako je květnový HOFEX, srpnový FoodExpo nebo listopadový Wine & Spirits. Letošního ročníku Wine & Spirits se ve dnech 8.–10. listopadu 2018 zúčastnilo pět českých firem, které zde úspěšně prezentovaly naše víno, destiláty i pivo. Jednalo se o firmy Vinařství Ludwig, Víno J. Stávek, firmy Bluetouch, Rajzl Export Import a Trebitsch Holding.

Generální konzulát ČR na podporu českých vystavovatelů zorganizoval dne 9. listopadu t.r. v rezidenci generálního konzula koktejl za účasti tří desítek zástupců českých firem a jejich hongkongských partnerů včetně vedení Hong Kong Wine and Spirits Association. Nejbližší příležitostí pro české potravinářské firmy k prezentaci na místním trhu je veletrh HOFEX od 7. května 2019, kde Ministerstvo zemědělství ČR organizuje oficiální českou expozici.

Informace poskytnuta Generálním konzulátem České republiky v Hongkongu (Čína). Autor: Milan Vágner, konzul pro obchod a ekonomiku.

Tisknout Vaše hodnocení:

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek