Indie hitem podnikatelů? Pro Čechy se chystá moderní průmyslový park

10. 9. 2018 | Zdroj: Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR)

Indie se stává hitem českých podnikatelů. Za pět let vzrostl český export do druhé nejlidnatější země světa o polovinu a zájem mají i čeští investoři. AMSP ČR připravuje pro tuzemské podnikatele v Bengalúru moderní průmyslový areál, jež má být jejich hlavním indickým zázemím.

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) se nejprve podílela na založení podnikatelského hubu pro Čechy v Bengalúru. Nyní by se měl ve stejné destinaci otevřít moderní průmyslový areál – zázemí středně velkých českých producentů.

Asociace představila projekt u příležitosti návštěvy indického prezidenta J.E. Rám Náth Kóvinda v ČR. Podle AMSP ČR jde o pionýrský model podpory našich investorů v zahraničí.

AMSP ČR, CzechTrade, Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), České velvyslanectví v Indii, CzechInvest, Česká exportní banka nebo EGAP navíc chystají speciální balík opatření, který by tuzemské investory ve zmíněném Českém industriálním parku (Czech Industrial Cluster-CIC) podpořil. Společně s pobídkami indické vlády státu Karnátaka by se měl stát významnou motivací pro podnikatelský start Čechů v Indii.

V hubu našla útočiště řada firem  

V moderním inkubátoru, který je v Bengalúru otevřen už několik let, našlo útočiště několik českých průmyslových firem jako např. LIKO-S, METALIKO, Watersavers, THT Ostrava, ale také agentura CzechTrade či český honorární konzul. Za symbolické náklady v něm naši podnikatelé využívají kancelářského a logistického zázemí.

Ivan Kameník, ředitel pobočky CzechTrade v Bengalúru, k tomu uvádí: „V posledních několika letech zájem o indický trh ze strany českých firem roste, potěšující je fakt, že se jedná o podniky z kategorie malých a středních firem. Stále ovšem platí, že indický trh je náročný; vstup a působení na něm vyžaduje vytrvalost a odbornou přípravu. Zahraniční kancelář CzechTrade v Bengalúru poskytuje své odborné poradenské služby v jižní Indii již několik let, a podílí se i na přípravě konceptu českého průmyslového parku.“

Park bude mít šest hektarů

Chystaný hypermoderní park o rozloze 60 tisíc m2 má být v industriální zóně Bengalúru, které je označováno za Silicon Valley jižní Asie. Měl by se stát základnou pro středně velké průmyslníky z České republiky, již v něm najdou výrobní, skladové i obchodní prostory.

V čele iniciativy stojí vedle AMSP ČR úspěšná rodinná firma LIKO-S, jež patřila k prvním českým středně velkým investorům v Indii a řadí se mezi hlavní evropské průkopníky tzv. živých staveb, založených na nejmodernějších technologiích v kombinaci se zelenými fasádami, střechami a kořenovými čistírnami.

Libor Musil, předseda představenstva LIKO-S a.s. k projektu průmyslového parku říká: „Působení několika českých firem na jednom místě snižuje náklady a redukuje rizika. V místě se vytvoří i společensky spolupracující komunita, která eliminuje určitou izolovanost našich manažerů a jejich rodin v jiném prostředí. Objekt bude budován v etapách tak, jak budou firmy přicházet, a bude odpovídat stavebním standardům v Evropě. Ideální poloha v jedné z největších ekonomik světa, nízké provozní náklady a pobídky naší i místní vlády zajistí výhodné podmínky pro rozvoj našich firem na místě. Indie dnes jednoznačně upřednostňuje místní producenty před importéry a výroba našich produktů v Indii je velmi vítána.“

Podpora firem i od státu

K zajímavým pobídkám ze strany indické vlády v podobě daňových úlev se současně na MPO chystá investiční balíček, který by našim firmám v investici pomohl.

AMSP ČR, která vede vyjednávání s resorty a rozhodujícími agenturami, chce na indickém případu odstartovat ucelenou podporu našich investorů v cizích teritoriích, například po vzoru německé vlády.

Připravují se mimo jiné státní příspěvek na startovací náklady firem, společná výhodnější nabídka financování a pojištění dodávek výrobních technologií od ČEB a EGAP, speciální podpora firem uplatňujících spolupráci v oblasti výzkumu a vývoje, zapojení firem do spolupráce s indickými univerzitami, chystá se marketingový balíček od CzechTrade, výhodnější pojistky ad. Vyjednává se i speciální vízový režim pro naše firmy.

Karel Havlíček, předseda AMSP ČR k tomu dodává: „Na indickém příkladu zahajujeme nový model podpory našich investorů. Naším cílem je vytvořit motivační nástroje pro české investice v zahraničí a ukázat našim podnikatelům, že jednou z cest jejich rozvoje je rovněž jejich růst v jiných zemích. Nejde jen o to, že v současnosti je díky limitované pracovní síle větší rozvoj našich producentů nemožný, ale podnik tím získává větší šanci obsluhovat dálná teritoria, posiluje svůj tržní podíl a upevňuje si tím pozici v mezinárodním prostředí. To se nám vrátí jednak ve formě příchozích dividend a současně se tím ve světě prezentujeme jako skutečná průmyslová velmoc, což usnadní zakázky dalším našim výrobcům.“

Indie, která má potenciál stát se v dohledné době třetí největší ekonomikou světa, patří mezi nejvyhledávanější destinace světových průmyslníků. Mezi průkopníky české účasti patří například Škoda Auto. V poslední době zde masivně investoval výrobce železničních kol Bonatrans, o vybudování základny v Indii čím dále více usilují ale i středně velcí producenti, příkladem je například TOS nebo zmíněná firma LIKO-S.

Zatímco ještě v roce 2013 Češi do Indie vyvezli zboží a služby v hodnotě 10,9 miliardy, minulý rok to bylo již 15,6 miliard korun. Z celkového vývozu zemí V4 do Indie jde 42 % právě z České republiky, našim vývozům nestačí ani čtyřnásobně velké Polsko. V rámci evropské osmadvacítky držíme mezi exportéry desátou pozici. Dvě třetiny našeho vývozu do Indie realizujeme v odvětví automobilového a strojírenského průmyslu.

„V tomto případě se jedná o příkladnou projektovou spolupráci mezi Ministerstvem průmyslu a obchodu a podnikatelskou sférou. Po přibližně třech měsících, kdy jednotliví členové pracovní skupiny přinášeli své náměty a ladili postoje, získává v těchto dnech projekt konkrétní podobu. Iniciativu velmi vítáme. Plánovaný Český industriální park vytvoří nové prostředí, které usnadní českým společnostem pronikat na indický trh, řešit svůj rozvoj v momentě omezených zdrojů na českém trhu a hledat nové progresivní formy spolupráce se zahraničními – v tomto případě indickými – partnery, například v oblasti technologických inovací,“ sděluje Vladimír Bärtl, náměstek ministryně průmyslu a obchodu pro zahraniční obchod.

Video prezentující služby Českého HUBu v Indii

 
Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek