Indonésie hodlá vyrobit 400 000 elektromobilů do roku 2025

23. 8. 2019 | Zdroj: CzechTrade

  • Země: ID - Indonésie
  • Datum zveřejnění: 23.08.2019

Indonéská vláda je přesvědčena, že Indonésie má v budoucnu velký potenciál stát se významným exportérem elektrických vozidel, přestože předpisy v tomto odvětví dosud neexistují a výroba ještě ani nezačala. Hlavním důvodem optimismu a ambiciozního cíle vlády je předložený prezidentský výnos (Perpres) o podpoře vedoucí k lokální výrobě elektrických vozidlech. Připravované nařízení bude motivovat uživatele k používání elektrických vozidel změnou výpočtu daně z luxusního zboží pro vozidla tak, aby byla založena spíše na objemu emisí CO2 než na výkonu motoru.
Ministerstvo financí a ministerstvo průmyslu podává tento návrh s tím, že to podnítí výrobu v zemi a následný vývoz automobilů z Indonésie na světové trhy. Ministr průmyslu Airlangga Hartarto uvedl, že se očekává, že nařízení bude zavedeno do právního systému ještě v roce 2019. Jeho praktická implementace a následná komerční produkce elektrických vozidel by měla započít v roce 2021. Dvouleté přechodné období je dle ministerstva dostatečná doba na to, aby se automobilky připravily na produkci elektrických aut. Japonští výrobci jako Toyota, Mitsubichi či Honda, kteří ovládají indonéský automobilový trh, již souhlasili s tímto přípravným obdobím. 
Vládním cílem je vyrobit lokálně až 400 000 elektrických vozidel do roku 2025, což je asi 20 % z celkové předpokládané instalované kapacity výroby všech vozidel v Indonésii. A indonéská vláda bude navíc podporovat jakékoli investice, které mohou podpořit tuto exportně orientovanou politiku v oblasti elektrických vozidel.
Automobilový průmysl je v Indonésii jedním z prioritních odvětví a v roce 2018 přispěl cca 10 % k HDP. Domácí i zahraniční prodej v Indonésii vyrobených automobilových vozidel však v posledních několika letech stagnoval z různých důvodů, například kvůli nedostatku různorodých typů vozidel (daňově je „potlačována“ výroba sedanů oproti zvýhodněné sazbě pro MPV, což vede k neochotě jak dovážet, tak i vyrábět lokálně vozidla typu sedan), fiskálních omezení a neschopnosti splnit vyšší mezinárodní standardy pro výrobu či emisní normy.
Letos Asociace indonéských výrobců automobilů (GAIKINDO) odhadla cíl prodejů automobilů na domácím trhu na 1,1 milionu kusů. Tento cíl je kupodivu nižší oproti prodejům v roce 2018, jež činily 1,15 milionu kusů vozů. GAIKINDO svůj cíl pro objem exportu vozů letos zatím nezveřejnilo, nicméně asociace informovala, že  export CBU vozů se v roce 2018 zvýšil o 14,4 % oproti předchozímu roku na 264 553 kusů.
S novou legislativou a upravenou daní z „luxusu“ pro automobily by Indonésie mohla konkurovat sousedním zemím, které vyrábí také elektrická vozidla jako je Thajsko, které již velmi prozíravě ratifikovalo obchodní dohody s Austrálií, Indií a Japonskem. Indonéská vláda nicměně vkládá velké naděje do nedávno podepsané Dohody o hospodářském partnerství mezi Indonésií a Austrálií (IA-CEPA) a věří, že tato dohoda by mohla Indonésii poskytnout přístup na australský trh s automobily v objemu 1,2 mil vozidel ročně. Navíc Austrálie nemá své vlastní domácí výrobce automobilů, což Indonésie vnímá jako velkou příležitost. Plánované nařízení pro podporu výroby elektrických vozidel bude také obsahovat požadavek na 35% podíl místní výroby pro lokálně produkovaná elektrická vozidla. Dle ministerstva se tímto požadavkem podpoří lokální výrobce baterií či elektrických motorů.

Zpracoval tým CzechTrade Jakarta
Zdroj: Jakarta Post

Souborové přílohy

Tisknout Vaše hodnocení: