Indonésie plánuje postavit 12 nových letišť do roku 2024

21. 8. 2019 | Zdroj: CzechTrade

  • Země: ID - Indonésie
  • Datum zveřejnění: 19.08.2019

Indonésie je zemí, která má na 17 tisíc ostrovů a jsou zde stále oblasti, jež jsou bez leteckého spojení. Rostoucí poptávka po leteckých dopravních službách spolu s rostoucí ekonomickou schopností obyvatel cestovat letecky vedla indonéskou vládu plánu zvýšení dostupnosti a propojení vzdálených oblastí prostřednictvím rozvoje letištní infrastruktury. Úsilí indonéské vlády o zajištění dostupnosti a konektivity cestujících pasažérů je součástí její ústavní povinnosti zajistit všem právo na leteckou dopravu.

Ministr dopravy Budi Karya Sumadi uvedl pro novináře, že vláda bude dodržovat svůj závazek poskytovat letecké spojení po celé zemi tím, že bude pokračovat v rozvoji a budování nových letišť v následujících pěti letech. Podle národního střednědobého plánu rozvoje na období 2020–2024 (RPJMN) plánuje ministerstvo dopravy vybudovat po celé zemi dalších 12 letišť. Dvanáct projektů výstavby nových letišť zahrnuje letiště Bukit Malintang v Mandailing Natal v Severní Sumatře, letiště Bolaang Mongondow v severním Sulawesi, letiště Pahuwato v Gorontalo, letiště Sukabumi v západní Jávě, letiště Singkawang v západním Kalimantanu, letiště Ngloram Cepu v Bloře na Východní Jávě, letiště Buktu Kunik v Toraje, Jižní Sulawesi a letiště Banggai na ostrovech Banggai, centrální Sulawesi. Zbývající čtyři letiště mají být postaveny v Papue: Sobaham v Yahukimu, nové letiště Nabire v Nabire, letiště Siboru ve Fakfaku, Západní Papua a letiště Towe Hitam v Keeromu.

Nový ministerský plán rozvoje letišť je založen na třech hlavních motivech a pilířích - otevření vzájemného propojení a dostupnosti pro vzdálené a obtížně dostupné oblasti Indonésie, posílení regionálního a národního hospodářského růstu a rozšíření cestovního ruchu.

"Za nejdůležitější je povážováno infrastrukturní propojení odlehlých částí. Díky leteckému spojení budou lidé v Miangasu mít pocit, že jsou součástí Indonésie, stejně tak lidé v Rote a Merauke budou mít pocit, že jsou Indonésané stejně tak jako ostatní, kteří si mohou zaletět do hlavního města Jakarty," uvádí ministerstvo dopravy. Právo lidí na leteckou dostupnost v odlehlé části Papui by mělo být stejné jako pro obyvatele hlavního města Jakarta.

Rozvoj indonéských letišť se v příštích několika letech zaměří také na zajištění propojení s potenciálními turistickými cíli, jež spadají do strategického plánu rozvoje turismu s názvem „Budování 10 nových Bali“. Do příštího roku 2020 se například dráha letiště Sam Ratulangi v Manadu rozšíří z 2650 metrů na 2800 metrů, zatímco dráha letiště Labuan Bajo se rozšíří z 2200 metrů na 2700 metrů. Rozšíření drah by mělo pojmout větší vzletovou a přístávací frekvenci a přinese více turistů. Pro posílení cestovního ruchu v oblasti Toraja postaví indonéská vláda nové letiště v Buntu Kunik. V první fázi rozvoje bude mít nové letiště dráhu 30 x 1600 metrů a bude schopno přijímat letadla ATR-72.

Vláda současně dokončuje vybudování 15 nových letišť v rámci předchozího pětiletého plánu RPJMN 2015–2019. K dnešnímu dni bylo dokončeno 10 letišť, konkrétně Letung Anambas, Namniwel, Miangas, Morowali, Werur, Maratua, Koroway Batu, Kertajati, New Samarinda a letiště Tebelia. Patří sem několik nových letišť, která byla postavena státními provozovateli letišť Angkasa Pura I a II, jako je mezinárodní letiště Yogyakarta a letiště Jenderal Soedirman ve Wirasabě, Purbalingga, ve střední Javě.

Vláda rovněž provedla modernizaci a opravy na 103 letištích v příhraničních oblastech, rozvoj přistávacích drah na 109 letištích, rozvoj 231 letišť v oblastech náchylných k přírodním katastrofám a rozvoj 194 letišť v izolovaných oblastech.

Odborníci na leteckou dopravu oceňují indonéský vládní program rozvoje a budování nových letišť s tím, že by se měl udržet trend upřednostňující rozvoj a budování letišť ve venkovských, odlehlých a izolovaných oblastech než ve vyspělejších regionech ostrova Jáva. Analýzy rovněž říkají, že rozvoj letišť neslouží pouze ekonomickým, bezpečnostním a turistickým funkcím. V těchto odlehlých, venkovských a izolovaných oblastech slouží letiště též sociálnímu účelu, například nemocní lidé z odlehlé oblasti mohou snadněji letět do vybavenější nemocnice letadlem, na rozdíl od dřívějších trávení hodin v lodním trajektu.

Vzhledem k tomu, že Indonésie je čtvrtou nejlidnatější zemí světa (přes 260 mil. obyvatel) spojenou s růstem střední třídy, rozmachem nízkonákladových dopravců v posledním desetiletí a celkovým hospodářským růstem okolo 5 % ročně, mnoho domácích cestujících přechází z pomalejších prostředků pozemní a námořní dopravy na rychlejší a pohodlnější leteckou dopravu. Indonéský statistický úřad (BPS) zaznamenal trvalý růst cestujících na domácích leteckých linkách z 71,63 milionu cestujících na vnitrostátních letech v roce 2014; na 72,56 milionu cestujících v roce 2015; na 83,35 cestujících v roce 2016; až po 90,74 milionu cestujících v roce 2017.

Indonésie je mezinárodními odborníky považována za rozvíjející se globální trh letecké dopravy. Země je řazena jako druhá nejrychleji rostoucí v oblasti leteckého průmyslu na světě po Číně, pokud jde o počet nakoupených letadel a obchodní hodnotu celého trhu. Mezinárodní asociace pro leteckou dopravu (IATA) předpovídá, že Indonésie se do roku 2030 stane čtvrtým největším trhem letecké dopravy na světě, a posune se tak z 10. místa dosaženého v roce 2017. 

Zpracoval tým zahraniční kanceláře CzechTrade Jakarta
Zdroj: Jakarta Post, Antara News

 

Souborové přílohy

Tisknout Vaše hodnocení: