Jak motivovat zaměstnance? V estonské firmě si sami určují, co budou dělat

31. 7. 2019 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Společnost Pipedrive přinesla do českého prostředí postup, který využívají přední technologické společnosti v zahraničí. Malé týmy pracují na samostatných úkolech, kde potřebují jen minimální součinnost se zbytkem firmy.

Technologické firmy v Česku i dalších vyspělých zemích stále více řeší, jak získat a udržet zaměstnance. Jednou z klíčových podmínek je přitom jejich motivace. Česká pobočka estonské technologické společnosti Pipedrive přitom používá zajímavý model. 

Aby byli její programátoři více motivovaní, dává jim Pipedrive mnohem větší svobodu při výběru problému, který je třeba vyřešit. Každý se tak může věnovat tomu, co ho z aktuálně řešených projektů zaujme. Pipedrive využívá takzvaný systém Tribes and Missions. Jednotlivé „kmeny“, neboli tribes, jsou postaveny tak, aby v nich byly všechny role nutné ke tvorbě produktu.

Tvoří je tak produktoví manažeři, designéři i vývojářské profese. Celkem se většinou jedná o 20 až 25 lidí na jeden kmen. Složení kmenů je takové, aby v rámci projektu, neboli mise, úspěšně zvládli vytvoření a rozvoj konkrétního produktu samostatně - bez výrazné závislostí na dalších týmech ve firmě.

Mise na několik týdnů

„Typická mise je potom dobře uchopený problém k řešení, na který si předem vyhradíme čtyři až deset týdnů a poskládáme dočasný tým s produkťákem, designérem a dvěma až šesti vývojáři. Vývojáři si navíc mohou většinou vybrat, na které misi chtějí pracovat, což jen zvyšuje jejich motivaci odvést dobrou práci,“ popisuje Tomáš Řehoř, šéf české pobočky Pipedrive.

Pracovníci, kteří právě neřeší úlohy v rámci jednotlivých misí, mají jiné úlohy. „Kdo zrovna není na misi, ten je součástí týmu uvnitř kmene, kterému říkáme ‚Launchpad‘, čili něco jako ‚odpalovací plocha‘. Tento tým má podpůrnou funkci - připravuje budoucí mise, pomáhá přistávat dobíhajícím misím a hlavně má za úkol zvyšovat kvalitu produktu a řešit chyby a případné incidenty,“ pokračuje Tomáš Řehoř.

Systém je tak velmi liberální a flexibilní. „Hlavní benefity jsou vyšší rychlost inovací s relativně dobře předvídatelnou kadencí a vysokou mírou transparentnosti. Zajišťuje nám větší spokojenost všech zúčastněných, snížení odchodů zaměstnanců jinam a celkově větší pohodu v týmu. Díky tomuto systému jsme v Praze schopni fungovat z přibližně 80 procent autonomně. Těch zbylých 20 procent slouží hlavně k synchronizaci s ostatními pobočkami. Celkově nám to pomáhá vytvářet skvělý pocit sounáležitosti,“ zdůrazňuje Tomáš Řehoř.

Odpadá náročná koordinace

Tento systém se podle něj hodí všude tam, kde se hodně času tráví synchronizací prací různorodých týmů a kde se to jinak nedaří. „Management různých týmů může vytvářet komplexní procesy a velkou režii. Tento systém pomáhá takovou režii snižovat. V oblasti vývoje software se procesy inovují často a hodně, nicméně žádné dvě firmy nejsou stejné, proto i my jsme se inspirovali tím, jak to dělají jiní. Například u Airbnb, Facebooku nebo Spotify, ale přizpůsobili jsme si to našim potřebám,“ zmiňuje Tomáš Řehoř.

Stejný postup doporučuje také jiným firmám. „Nekopírujte slepě to, co dělají ostatní, i když jim to funguje skvěle. Inspirujte se a nastavte si to dle svých potřeb. My sami se neustále učíme a jednotlivé detaily měníme dle zkušeností,“ podotýká Tomáš Řehoř. Podobný systém, jen založený na větších kmenech, podle něj používají například také v české společnosti Kiwi.com.

„Tribes and Missions není obchodní značka procesu, vnímám to spíše jako firemní filozofii, něco čím musí celá firma žít a uzpůsobit tomu vše. Pro zavedené firmy není snadné na takový systém přejít, proto neočekávám úplně masovou vlnu. Například v Seznamu existuje skupinka lidí, kterým by se něco takového líbilo, tak jim fandím, ať se to podaří,“ zmiňuje Tomáš Řehoř.

Mateřská společnost za tento přístup v Estonsku získala titul Dream Employer 2018 nebo Nejlepší zaměstnavatel v soukromém sektoru v Estonsku 2016. Obdržela také ocenění SalesTech Award 2017.

Dědictví Skypu

Tomáš Řehoř, Pipedrive. Foto: PipedrivePři založení pobočky Pipedrive v Česku hrálo roli jeho předchozí angažování v tuzemském zastoupení technologického giganta pocházejícího z Estonska – společnosti Skype. „Skype je vůbec důležitý článek v úspěchu mnoha estonských firem. Byl to první velký globální úspěch, který vygeneroval nejen spoustu kapitálu v rukou šikovných estonských inženýrů, ale taky tolik potřebné sebevědomí,“ konstatuje Tomáš Řehoř.

Na toto období dodnes v mnohém navazuje. „Pro mě osobně to přineslo také spoustu důležitých přátelství a dlouhodobých osobních a pracovních vztahů. Byl jsem u startu Skypu v Praze v roce 2007 a obzvlášť v prvních letech trávil spoustu času i v estonském Tallinu. Úspěch pražské pobočky Skypu nám vytvořil na estonské startupové scéně skvělé renomé, takže když se Sergei Anikin, současný CTO Pipedrive, rozhodoval o tom, kde otevřít další vývojové centrum, Praha byla na prvních místech jeho seznamu,“ říká Tomáš Řehoř.

K samotnému rozhodnutí pak došlo velmi rychle. „Ten plán měl v hlavě přes rok, ale všechno se sešlo dohromady, až když jsem končil své působení v Košík.cz a oznámil jsem to světu. Sergei byl zrovna na dovolené, když mi poprvé psal, takže uběhlo pět dní do našeho prvního pohovoru. Během těch pěti dní stihl získat povolení od správní rady k otevření pobočky v Praze. Od té doby už jsme se mohli bavit hodně konkrétně a dávalo nám to smysl pro obě strany. Začali jsme v červenci 2018 a od té doby nám to tady skvěle šlape,“ navazuje Tomáš Řehoř.

Mateřská společnost Pipedrive vznikla v roce 2010 v estonském Talinu, kde vyvíjí CRM (Customer relationship management) prodejní platformu pro obchodníky v rostoucích firmách. „Náš systém drží prodeje v pohybu, odbourá aktivity, které nevedou k cíli a významnou měrou snižuje administrativu. Pipedrive je osobní asistent pro obchodníky, zajišťuje správné cílení prodejních aktivit, a zároveň je udržuje ambiciózní ale realistické,“ vysvětluje Tomáš Řehoř.

U zrodu firmy bylo celkem pět úspěšných podnikatelů. Timo Rein, který je současným CEO Pipedrive. Martin Tajur, který se v Pipedrive věnuje novým projektům - tento původní profesí designer má na starosti vizuální provedení kanceláří Pipedrive. Ragnar Sass, který po odchodu z Pipedrive založil virtuální komunitu zakladatelů Lift 99 a dále Urmas Purde a Martin Henk. „Timo Rein a Urmas Purde měli dlouholeté zkušenosti s prodejem a byli to oni, kteří přišli s původní myšlenkou postavit CRM zaměřené na usnadnění a zlepšení práce samotných jednotlivých obchodníků,“ upozorňuje Tomáš Řehoř.

Před pár týdny firma oslavila nárůst na 500 zaměstnanců, přímo v Praze jich pracuje zatím 13, do dvou let by tady měl být stočlenný tým. Zbytek je rozdělený mezi Estonsko (města Tallinn a Tartu), Portugalsko (Lisabon), Spojené státy (New York), a Velkou Británii (Londýn). Firma zatím získala investice ve výši 91 milionů euro, tedy přes 2 miliardy korun.

Nehlídá, ale pomáhá

S odlišným pojetím nepřistoupila firma jen k motivaci zaměstnanců, ale také k vývoji CRM systému. „Většinou jde o velké a složité softwary, které obchodníky samotné kontrolují. Pipedrive byl založen okolo nápadu pomáhat samotným obchodníkům být lepšími a prodávat více. Naším cílem je, aby si byl kterýkoliv obchodník schopen Pipedrive zřídit a začít ho hned samostatně používat bez nutnosti školení nebo specializovaných firem,“ porovnává Tomáš Řehoř.

V současnosti Pipedrive používá přes 85.000 firem. „Drtivá většina z nich si ho nainstalovala sama na základě referencí od našich zákazníků, a to je naše největší přidaná hodnota. Děláme software, který lidé rádi používají, protože jim skutečně pomáhá v jejich každodenní práci,“ podotýká Tomáš Řehoř. Většina z nich přitom předtím neměla s používáním systémů pro vztahy se zákazníky žádné zkušenosti. „Velká část našich zákazníků přešla na Pipedrive z ničeho - do té doby používali ‚tužku a papír‘ nebo Excel. Z toho vyplývá i velikost takového typického zákazníka - je to malá až střední firma s relativně malým, ale výkonným obchodním týmem, který ocení každou úsporu času,“ konstatuje Tomáš Řehoř.

Právě malým a středním firmám podle něj do budoucna pomůže pokračující automatizace procesů a lepší přístup k datům z různých zdrojů. „Vidíme to už dnes u našich zákazníků. Každý nástroj, který automatizuje některé jejich manuální úkony a uvolní jim ruce pro práci s vyšší přidanou hodnotou, je vysoce ceněný. Začíná to od úplně obyčejných věcí jako je automatizovaná pomoc s domlouváním termínů schůzek,“ doplňuje Tomáš Řehoř.

Hledání nových zákazníků

Pobočka v Praze vyvíjí samostatný produkt, který se soustředí na část prodejního procesu, kterému se anglicky říká “prospecting”, neboli česky “vyhledávání potenciálních zákazníků”. „To je oblast, kde má každý krok k automatizaci obrovský dopad. V současné chvíli se soustředíme na automatizované třídění potenciálních zákazníků, kteří navštíví web našich zákazníků skrz chatbota,“ popisuje Tomáš Řehoř.

Další vývoj půjde podle něj mnohem dál. „Například stačí navštívit stránky nějaké firmy a v jejich CRM se na základě údajů z vašeho prohlížeče objevíte vy a vaše firma jako potenciální zákazník. Na trhu je už dnes několik takových možností a bude zajímavé sledovat, jak se tato rovnováha mezi soukromím a touhou po zisku bude dále rozvíjet,“ konstatuje Tomáš Řehoř.

Pro systémy managementu vztahů se zákazníky podle něj budou klíčové dvě oblasti. „V každém případě na trhu CRM bude vítězit ten, kdo dokáže nejnovější technologické pokroky zkombinovat do uživatelsky příjemného balíčku tak, aby z toho koncoví uživatelé měli co největší užitek. V Pipedrive k tomu máme správně nakročeno a náš pražský tým toho bude důležitou součástí,“ uzavírá Tomáš Řehoř.

Dalibor Dostál

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek