Jak se stal manažer holdingu startuperem

Vít Endler je netypickým startuperem, oplývá zkušenostmi z vrcholových manažerských pozic. Poté, co kvůli zdravotním problémům opustil Netretail Holding, vydal se do neprobádaných končin.



Představte si, že hledáte ředitele vznikající zahraniční pobočky internetového obchodu. A na stole vám přistane životopis třicátníka s maturitou na střední zahradnické škole v oboru ovocnář-vinař, třinácti lety praxe v kopírovacích službách (od obsluhy kopírky až po šéfa obchodního a marketingového oddělení) následované podnikáním s jízdními koly.

Mnoho personalistů by nejspíš pátralo dál. Ondřej Fryc, zakladatel MALL.cz však při osobním setkání poznal, že Vít Endler má na mnohem více. Roli hrálo i to, že uměl trochu polsky a několik let se věnoval studiu marketingu, takže se mohl pustit do budování polské pobočky.

Ve velké firmě nakonec Vít Endler strávil sedm inspirativních i náročných let, během nichž se vypracoval až na pozici generálního manažera Netretail Holding, mateřské společnosti MALL.cz.

„Odsud jsem před dvěma lety odcházel s chronickými problémy se zády. Když jsem si to zpětně analyzoval, došlo mi, že jsem vlastně prošel také vyhořením. I díky tomu jsem začal častěji používat intuici a sledovat, jak se cítím. Mnohem výrazněji vnímám signály, když něco není v pořádku, což mi pomáhá při výběru lidí. Ve startupu totiž na rozdíl od korporátu více než na předepsané požadavky na pozici klademe důraz na to, jestli nás práce s daným člověkem baví,“ přiznává Vít Endler.

Možná i díky vlastní zkušenosti proto tvrdí, že uchazečovo vzdělání nebývá až tak důležité. „Spoustu věcí lze nového kolegu naučit, ale charakter změnit nejde. A kdo by chtěl s nepříjemným člověkem trávit víc času než s vlastní ženou?“

Dnes je Vít Endler díky milionové investici spolumajitelem firmy Virtooal.com, tu na Slovensku založili Ondřej Bagin a Peter Soós. Startup nabízí internetovým obchodům virtuální „zrcadlo“, v němž si zákazník může díky nahrané vlastní fotografii nebo videokameře zboží vyzkoušet.

Nastavíme zrcadlo

„E-commerce plug in, kterému říkáme ‚zrcadlo‘, se hodí zejména pro prodejce brýlí, kosmetiky, šperků, příčesků či paruk,“ vysvětluje třiačtyřicetiletý podnikatel.

U brýlí se pracuje pomocí webkamery s živým přenosem, při prodeji kosmetiky se zákazníkovou fotografií. Do kamenného obchodu žena zpravidla přichází nalíčená a testery zkouší jen na hřbetu dlaně. Při nákupu v e-shopu si díky „zrcadlu“ může vyzkoušet i to, co by ji v obchodě ani nenapadlo, a rovnou uvidí, jak by vypadala nalíčená. Obrázek se dá prolinkovat na sociální sítě a s kamarádkami řešit, co tomu říkají. Přidanou hodnotou je tedy i reklama daného e-shopu.

„Zrcadlo“ vede ke zvyšování obsahu nákupního košíku a snižuje objem vráceného zboží. Vratky stojí spoustu peněz, jsou potřeba lidé, kteří zboží zkontrolují, přebalí, pak se prodává se slevou a některé nejde prodat vůbec.

Jen pro představu – v e-shopu s oblečením se vrací standardně okolo 50 procent nákupů, v kamenném obchodě osm až deset procent. V roce 2018 činila hodnota celého vratného procesu v oblasti e-commerce na celém světě 300 miliard dolarů.

Avatar místo zkušební kabinky

Virtooal, do nějž softwarová firma CZ Development v loňském roce investovala miliony korun, má potvrzený zájem z trhu a feedback od více než tisíce klientů z pěti kontinentů, z nichž většina testovala Virtooal ve free verzi. K současným zhruba 90 platícím zákazníkům jich měsíčně přibývá deset až 15.

„Otestovali jsme trhy a nabízíme dynamický cenový program formou předplatného včetně služby pro malé hráče. V západní Evropě a USA jsou i menší a střední e-shopy ochotné zaplatit 100 a více euro měsíčně, velké pak několik set,“ říká Vít Endler.

Práce v začínající firmě Víta Endlera natolik zaujala, že začal bedlivě
sledovat vznik dalších startupů a zájemcům pomáhá s mentoringem.

A dodává: „Počítáme rovněž se sezonalitou, při větším prodeji firma za službu zaplatí víc, při poklesu obratu méně. Původně jsme plánovali černá čísla na konci letošního roku, ale díky vyšším investicím do vývoje se do černých čísel můžeme přehoupnout v první části roku následujícího. Začít generovat zisk ale není naše současná priorita, tou je výrazné zrychlení růstu a další vývoj. Na to hledáme nového investora.“

Investor bude zapotřebí na rozvoj využití „zrcadla“ v nejsložitější části e-commerce, jíž je oblečení. „Spolupracujeme s ČVUT na vývoji realistického avatara, kterého zákazník může na počítači přizpůsobit svým rozměrům a prohlédnout si oblečení ze všech stran na modelu své postavy. Prodejce využije fotografie produktů od dodavatele nebo dostane instrukce, jak zboží nafotit. Zatím nedokážeme ukázat charakter materiálu, ale i tak by zpřesnění výběru mělo zásadně snížit vratky. Navíc velké e-shopy nabízejí na jednom místě téměř nekonečný regál různých značek, což umožňuje mnohem větší možnosti kombinací jednotlivých kousků oblečení i vyšší prodeje,“ plánuje Vít Endler.

Nový trend na trhu

Práce v začínající firmě Víta Endlera natolik zaujala, že začal bedlivě sledovat vznik dalších startupů a zájemcům pomáhá s mentoringem. Případně se zapojuje jako menší angel investor (andělský investor = člověk poskytující kapitál pro zakládání podniků, zpravidla výměnou za podíl ve společnosti).

„V posledním půlroce až roce se objevují firmy se stejným rysem – jejich zakladatelé opouštějí korporátní podnik, kde jim sice pravidelně každý měsíc cinkne na účet výplata, mohou z ní platit hypotéku, pořídit si slušné auto a dvakrát ročně dovolenou, ale věří, že jinde by mohli přijít s něčím novým. Je jim mezi 35 až 40 lety, už mají něco za sebou a díky zkušenostem z byznysu ke své firmě přistupují jinak než lidé začínající s podnikáním dejme tomu při škole,“ říká investor provozující mimo jiné investiční webové stránky Finanční samuraj.

Dalším důvodem odlivu lidí z velkých firem do menších je podle Víta Endlera také fakt, že firmy zpravidla vyžadují docházku od devíti do pěti, ale i ti nejlepší zaměstnanci pracovní dobu zúročí jen z 60 procent.

„Dělali jsme studii, že by stačila polovina efektivně využitého času,“ vysvětluje. „Lidé chtějí pracovat, ale ne sedět zbytečně na jednom místě, když zrovna není co dělat. Vzdělávají se v oboru, hodně se specializují, pracují na dálku přes počítač. Kombinují při tom práci pro několik firem, mnohdy odkudkoli na světě. Věřím, že časem i velké korporace budou mít kmen zaměstnanců a zbylé si budou najímat. My to tak děláme – například nemáme finance na to, abychom si na každou oblast online marketingu najali experta, když potřebujeme jen 20 procent jeho času. Freelanceři navíc do firmy přinášejí inovace z dalších svých zkušeností a posouvají naši práci dál, to mě na tom baví.“

Zrcadlo, pověz mi. V e-shopech s oblečením dnes zákazníci vracejí zhruba 50 procent nákupů. Virtuální „zrcadlo“ firmy Virtooal.com by toto číslo mělo podle Víta Endlera výrazně snížit. Více o společnosti čtěte v článku „Vsadili na zrcadlo pro eshopy“.

Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Jana Šulistová. Foto: Martin Pinkas.

• Oblasti podnikání: Služby | Software a ICT služby

Doporučujeme