Je nám vrozená kybernetická bezpečnost? O úspěchu českých antivirových firem

Jak se udržet ve světové špičce v oblasti internetové bezpečnosti vysvětluje v rozhovoru pro BusinessInfo.cz Judith Bitterli, marketingová ředitelka AVG Technologies.



Proč si myslíte, že hned dva antivirové programy z České republiky, AVG a Avast, jsou celosvětově mezi nejrozšířenějšími antiviry?
Zdá se to neuvěřitelné při pomyšlení na cestu, již urazila společnost AVG od svého založení v brněnské garáži v roce 1991. O třiadvacet let později zůstává hlavní podnikání stále v Brně, přičemž v České republice působí zhruba polovina ze všech zaměstnanců AVG po celém světě, a jsme silnější než kdykoli předtím. Blog týdeníku Economist se v roce 2012 zabýval překvapivým vzestupem antivirových firem a zakončil citátem jistého akademika, jenž naznačoval, že Češi mají kybernetickou bezpečnost nějak vrozenou. Podle mě je na tom hodně pravdy. Existuje sice řada místních důvodů pro tento úspěch, nicméně nejdůležitější je to, že v Česku je k dispozici hodně talentu.

Kde se tu vzal?
Česká republika je zemí plnou technických vysokých škol, které obecně podporují výzkum v oblasti kybernetických technologií a umělé inteligence a produkují počítačově špičkově vzdělané lidi. I proto AVG Technologies investovala hodně času i prostředků do podpory vynikajících technologických talentů v zemi. Když se podíváte na neustále se vyvíjející nabídku produktů, tak je zjevné, že se tato snaha vyplatila.

Judith Bitterli, AVGJak konkrétně se podpoře talentů věnujete?
V Brně máme trvalé výzkumné centrum při brněnském VUT a studentům nabízíme možnost zpracovat své diplomové práce v AVG, kde se jim dostane podpory od našich manažerů a specialistů. Jsme rovněž partnerem Mezinárodní vývojářské soutěže, již společně s dalšími aktivitami ve vysokém školství využíváme ke sledování nadaných absolventů v oblasti IT, obchodu a prodeje. S příchodem talentovaných absolventů do naší firmy jejich rozvoj nekončí. Pevně věříme v růst zevnitř a v sílu lidí. Dobrým příkladem iniciativ, které realizujeme, abychom podpořili naše lidi, je soutěž Ideas Contest. Koná se každé čtvrtletí a je otevřena všem našim zaměstnancům, kteří v jejím rámci mohou předkládat svá řešení problémů, před nimiž stojí naše firma. Pokaždé se nám sejde hodně projektů.

Co kromě technické stránky antiviru pomohlo vašemu produktu prosadit se tak výrazně?
Chtěla bych poukázat na několik faktorů, které stojí za úspěchem našeho produktu. Jsme internetová bezpečnostní společnost, ale když říkám „internetová”, nemyslím tím jen schopnost rychle distribuovat náš produkt po celém světě. Narážím tím na skutečnost, že internet je přítomen na stolních počítačích i mobilních zařízeních; jde o to zajistit, aby naše oblíbené aplikace, služby a produkty byly zabezpečené a my na nich mohli v klidu pracovat a neohlížet se na to, se kterým právě pracujete. Díky internetu a stále se rozšiřující škále mobilních zařízení připojených k internetu je svět čím dál víc propojený a složitý. Potřeba zajistit bezpečnost pro lidi, jejich data i zařízení s tím stále vzrůstá.

Jak se fungování antivirů mění s nástupem nových technologií?
Nyní se velmi vážně zabýváme otázkou, jak zabezpečit uživatele během surfování z mobilního zařízení. Jak poznají, že všechny aplikace, které si stahují, jsou legitimní? Jak zajistit ochranu dat při ztrátě nebo odcizení mobilního přístroje? Důkladně jsme sledovali vývoj na trhu a usilovali o další rozvoj a zlepšení naší produktové nabídky, přičemž jsme vycházeli z našeho dědictví v oblasti osobních počítačů a pokusili se proniknout do mobilních zařízení. V nedávných letech jsme portfolio rozšířili o chytré telefony a tablety na systému Android, o zařízení s iOS jako iPhone, iPad a iPod a následně i o telefony s Windows. Náš úspěch je dán tím, že se nezaměřujeme jen na jednu platformu, ale máme široké portfolio produktů a aplikací, které nabízejí služby spotřebitelům, zákazníkům z řad malých a středně velkých podniků a partnerům v jejich každodenní práci.

A když se podíváte dál do budoucna?
Co se týče dalšího vývoje propojeného světa, velkou výzvou bude ochrana internetu věcí a zejména osobní, na těle nositelná elektronika. Je zjevné, že tyto „nositelnosti“ vnesou do našich životů zásadní a nevyhnutelnou změnu a nepochybně mají potenciál být v řadě oblastí velkým přínosem. Nicméně jejich přijetí bude velice záviset na poptávce, a obava z narušení soukromí dnes tvoří reálnou bariéru jejich přijetí.

Do jaké míry je součástí expanze AVG do zahraničí internet? Byla by pro firmy ze země jako je ČR na začátku možné dělat propagaci a distribuci jiným způsobem, který by vedl k dosažení tak velkého podílu v rámci celého světa?
Jakožto internetová bezpečnostní společnost působí AVG hlavně prostřednictvím internetu. Zákazníci si mohou stáhnout a zakoupit naše produkty na avg.com, aplikace jsou k dispozici na Google Play a Apple App Store. Internetovou propagaci samozřejmě podporujeme akcemi, sponzoringem a soutěžemi, abychom na klíčových trzích podpořili povědomí o naší značce. On-line transakce jsou dnes stále běžnějším chováním na západních i rozvojových trzích, takže se teď hodláme více zaměřit na naši mobilní a on-line strategii. A funguje to. K dnešnímu dni máme zákazníky ve více než dvou stovkách zemí světa. Získat tak širokou uživatelskou základnu bez internetu by prostě nešlo.

Jak je pro vás těžké udržet se na předních pozicích?
Bezpečnost, a zejména mobilní bezpečnost, je velice rozmanitý trh, který se neustále mění. Mobilní bezpečnost na internetu je dynamická, mění se každý den, takže pochopit ji a zůstat v čele je skutečně výzva.

Co je třeba, abyste udrželi krok před konkurencí?
I nadále investujeme prostředky do inovace, vývoje a výzkumu, právě proto, abychom se udrželi na špičce. Máme výzkumné pracovníky v Brně, kteří se celé dny nezabývají ničím jiným, než zkoumáním různého druhu škodlivého kódu. Takže jakmile se nějaký uživatel s touto hrozbou setká, už je daný virus námi označen a uživatel získá nástroje i rady, jak se s ním vypořádat. Do vlastních výzkumných laboratoří investujeme hodně zdrojů, tyto laboratoře jsou navrženy tak, aby pracovaly maximálně efektivně, a jejich poznatků využíváme k vývoji nových produktů. Dále máme specializovaný inovační tým v Amsterdamu, který nám dodává nové podněty k jejich vylepšování.
Rovněž nabízíme značné množství bezplatných nástrojů, které spotřebitelům pomáhají pochopit některé z nových problémů, jimž teď všichni v propojeném světě čelíme. Ať už jsou těmi uživateli rodiče s malými dětmi, které se seznamují s internetem, hráči toužící po optimalizovaném hardwaru nebo každodenní uživatelé, kteří chtějí mít jistotu, že budou při práci na internetu zabezpečeni. Pro všechny jsou naše elektronické knihy jako série Magda a Mo užitečným výchozím bodem.

Odkud přichází aktuálně největší konkurence v oboru? Je to Rusko, rodí se nové antivirové firmy v Číně nebo je to bezplatný antivir od Microsoftu?
AVG se stalo průkopníkem modelu freemium a naše bezplatné produkty se stále těší bezprecedentní oblibě. Například AVG AntiVirus FREE for Android se stal první mobilní bezpečnostní aplikací na Google Play, která přesáhla hranici sto milionů stažení. Konkurence je zdravá v jakémkoli odvětví a v době globálního poskytování služeb není ani tak důležité místo, odkud přichází, ale spíš s čím přichází. Naše nedávná akvizice globální bezpečnostní firmy Location Labs jen ukazuje, že rozvíjíme naši strategii s ohledem na požadavky spotřebitelů a na výstavbě modelu monetizace, který přinese do našeho odvětví zásadní změnu. Věříme, že tento přístup je něco, co nikdo jiný nedělá a právě odvážná rozhodnutí tohoto druhu nám umožňují zůstat v čele.

Judith Bitterli

Judith Bitterli je ve společnosti AVG Technologies marketingovou ředitelkou a ředitelkou pro služby zákazníkům. Řídí globální marketingové aktivity společnosti a určuje její komunikační strategii a strategii služeb zákazníkům. Odpovídá mimo jiné za otázky business intelligence, vztahy s veřejností, sociální média, používání značky a prezentaci a také analyzuje potřeby zákazníků.Do  společnosti AVG přišla v listopadu 2012 s více než pětadvacetiletými zkušenostmi s prací v oblasti marketingu, prodeje a provozu. Působila mimo jiné ve společnostech Softbank, RealNetworks, Micron a CompuAdd. V minulosti založila tři firmy specializující se na technologie, a tak velmi dobře zná všechny slasti i strasti, jež s sebou nese zahájení činnosti malého či středního podniku a jeho rozvoj.


Dalibor Dostál

• Oblasti podnikání: Software a ICT služby

Doporučujeme